lördag 17 juni 2017

Det ogenerade

I kyrkovalet kommer vi att möta det ogenerade. Det är som i det sista kyrkoherdevalet i Kalmar, det där alla medlemmar i pastoratet kunde rösta. I upprop mot en av kandidaterna, en enda, deltog ogenerat damer från andra pastorat. De hade alltså ingen rösträtt i valet, men kom med synpunkter ändå. Det var den sortens aktioner som lurade folk från både Vissefjärda och södra Öland att ta sig till Kalmar för att rösta De stod timmavis i kö för att till sist få veta att här fick dom inte rösta. Då blev de arga. Nu är det på samma sätt när Kommunal går ut i valet. Jag läser, som så många andra så ingen egen berömmelse över detta, Mölndals-Posten.
http://molndalsposten.se/debatt/lat-inte-kyrkan-bli-en-bakatstravare-i-samhallet/

Kommunals Elpida Georgitsi, som säkert är en förträfflig person, har med två andra undertecknat. Det är kanske ändå ett problem att Elpida inte är medlem i Svenska kyrkan. Ett annat problem är Kommunals uppropsmakares deklaration: "Även om många av oss sällan besöker en kyrka finns det ändå anledning att fundera över vilken kyrka vi vill ha?" De skrev så, med frågetecken och allt. Men det vore kanske vettigare tat fundra över varför de själva går sällan och varför de ska fundera över vilken kyrka de vill ha om de nu inte i praktiken vill gå i kyrkan när klockorna kallar? Lite tankehjälp att förstå det, får vi.

De vill ha en kyrka som hjälper människor i nöd, oavsett härkomst, välkomnar människors olikheter, låter alla visa sin kärlek, oavsett om man tillhör olika eller samma kön, som aktivt arbetar för kvinnors och mäns lika värde och, håll i hatten, "tar ställning för kvinnliga präster". Bortsett från frågan v ad de egentligen behöver präster till för om detta Röda Kors-upplägg av kyrklighet måste man säga att allt detta levererar redan Svenska kyrkan.

Det kommer ett önskemål till: "Som arbetar för heltider, vettig arbetsmiljö och kollektivavtal för de anställda." Det är bra. Jag vet ju socialdemokrater på stiftsnivå och lokalt som fuskar förskräckligt med detta och uppträder i arbetsrätten som om de drev en enmans-pizzeria med den brist på regler som då kan tyckas vara det lämpligaste. Kul att stå samman med Kommunal mot stiftsstyrelsen i Växjö!

"Låt inte kyrkan ta rollen som bakåtsträvare i samhället", heter det. Tankemodellen är den som gällde för kyrkoorganisationen i Wahrtegau.
Så vad bör göras?
Låt inte mindre partier "med starkt värdekonservativa och intoleranta värderingar" få använda kyrkan som språngbräda in i den politiska värmen. Det är bra att det blir sagt. Det visar hur politiska partier i grunden tänker och vad som styr deras engagemang.
Vad ska vi göra då?
"Gå till vallokalen och välj en politiker eller ett parti som du har förtroende för och som låter den här viktiga institutionen fortsätta att utvecklas i en positiv och öppen riktning." Där fick vi besked av Elpida och hennes kamrater.

Verkligheten tecknas så: "De politiker som är högst ansvariga i Svenska kyrkan bestämmer allt det här." Inte ett ord om Gud. Inget om Jesus. Inget om Anden. Inget om Skriften. Inget om Traditionen. Inget om allt det arbete för människor som faktiskt utförs och inget om problemet att ett fack ska bestämma vilka som ska bestämma. Sådant kunde Mussolini gilla, för han omfattade den korporativa samhällsmodellen. Då grottar jag för tillfället inte ner mig i det alltmer problematiska att det finns en särskild arbetsköparorganisation i Svenska kyrkan.

Vi får nu och på nytt markera vad det är firman tillverkar, bekänner och håller fram som kärnvärden. Vart ska annars detta barka vart?

Elpida hoppas att du tycker att det är viktigt att du använder din röst den 17 september. Själv kan hon alltså inte. Hon har ingen rösträtt. Intressant på många sätt. Intressantast att kommunalarna i Mölndal inte funderat över detta förhållande, när de lyckliggjorde Mölndal-Posrten med sin insändare.

Jag har nämnt risken att Antje blir fixstjärna i ett val som inte är hennes. Till rollen som ärkebiskop hör att utsättas för kritik. Det har en ärkebiskop betalt för. Avsikten var dock att skilja mellan kyrkoval och ärkebiskop. Tydligen går inte det när Antje själv och egentligen i oträngt mål klipper till med valet som argument.

Det handlar om reformationsbordet, det planerade konstverket vid Uppsala domkyrka för 4 miljoner.
http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/ab-om-lutherbordet-bra-konst-vacker-alltid-debatt
"Bra konst väcker alltid debatt", hävdar Antje. Men debatten har faktiskt inte handlat om det, för någon bild eller skiss av konstverket har inte funnits förrän nu. Frågan har gällt själva idén, platsen och kostnaden. "Men man hade kunnat önska att diskussionen motiverades av saken, och inte av rykten", säger Antje då. Noga taget är det just saken, som på det tillgängliga sakmaterialet (att men inte hur och egentligen oklart vad), som har debatterats. Antje fortsätter: "Men vi måste sätta kritiken i proportion. Vi ska inte glömma att det är kyrkoval till hösten. De olika nomineringsgrupperna vill göra sig kända, och gott så." Så talar en översåte som inte vill samtala. Det är helt bedrövligt.

Bertil Murray, Frimodig kyrkas gruppledare i Kyrkomötet, har argumenterat, men det har inte varit för att göra nomineringsgruppen känd utan för att han och fler i Uppsala (för att inskränka sig) såg skäl att komma med invändningar. "Proportionen" mellan det fina bordet och det kyrkopolitiska nomineringsgruppsintresset är emellertid nu av Antje återställd. Bordet vann, egenintresset förlorade. Men vad säger denna utsaga om Antjes syn på kyrkovalet? "Gott så" - alls inte. Det är illa om det vore så som Antje säger. Riktigt illa.

Tyder vi allt till det bästa, har Antje rest för mycket och är trött och sliten. London - Rom - Arvidsjaur och dessförinnan Namibia, Sydafrika och Berlin, insatserna tidigare i år i Mellanöstern inte att förglömma. Tröttheten gör att blir dumt, det kan man förstå. Men tänk om hon verkligen tänker så här och tror att det är de olika nomineringsgrupperna som är presskåta och driver egenintressen?
Då har Svenska kyrkan allvarliga problem, uppbyggd episkopalt och med demokrati därtill, som hon är.

Den kritik som hörs, beror inte på att det är kyrkovalår och Antjes replik stärker inte intrycket av respekt för den demokratiska processen. Tvärtom anas här ärkebiskopligt behov av att distansera sig från kyrkopolitikerna, de som kommer med sakligt omotiverad kritik byggd på rykten därför att de driver sina egna intressen. Varsnar ni problemet? Jag är generad inför den ogenerade och i grunden föraktfulla kritik Antje för fram.

33 kommentarer:

  1. Svenska Kyrkan är i storkris. Bra så!(Crisis -vändpunkt).
    - Strukturreformen skriker MISSLYCKANDE. De med inflytande och biskopsmötet i synnerhet låtsas att solen skiner.
    - Teologi - a vadau. Gullandet med det politiska etablissemanget förturas.
    - Kyrkohandboksförslaget :ska det gå åt helvete ska det va'med musik...
    KRIS.KAOSKRAFTER....KALASLÄGE för förändring. Och vad kan den jämlikaste bland jämlikar göra i ett sådant läge? Vara ute på ständig resande fot förstås. Antje är ute och reser... Gott så...
    Ulf H Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, aj, aj! idag är det synnerligen dåliga bussvägar i Lundabygden! Man ser vartenda skump!
      Ta och cykla i stället Ulf-Ludvig! /John

      Radera
    2. Detta var av Ulfs bästa inlägg någonsin. Det behövs kris för att kyrkan ska ta sig i kragen (om denna metafor inte blir för skrattretande).
      Ibland tror jag att det behövs förföljelse för att göra de kristna trosvissa.
      Canutus Hahn

      Radera
  2. Alltså....
    Jag sitter här o småhoppar. (Gud verkar ha haft både ont om stubintråd o en tålamodsbrunn som behövde påfyllning när jag skapades...)

    Det här, insändaren som citeras o att sådant kan skrivas, visar ju mer än tydligt att S lyckats med det de föresatte sig under 1900-talet! Svenskar "i gemen" är nu så långt bort ifrån kyrkan o det kristna livet att de faktiskt inte verkar förstå ens det minsta av vad det handlar om.
    Att de dessutom visar upp en så total brist på respekt o insikt i att de inte förstår....
    Nej, det är inte värt jag säger mer!
    Jag hoppas sedan att det är trötthet, stress, jet-lag (Rom o Arvidsjaur? Ja ja, jag försöker ursäkta!) men tyvärr känns den rent patroniserande polemiken lite för väl igen för det.
    Suck - jag som vaknade på rätt ok humör :)
    Tack för upplysningarna säger jag gärna ändå o trots allt!
    Eva H

    SvaraRadera
  3. Jag ser ett mönster. Kritik man som ÄB egentligen borde lyssna på med viss ödmjukhet, viftas bort som varande osaklig eller, som skildrats ovan, ett sätt för nomineringsgrupper att visa upp sig. Förlåt min syrlighet, men såklart är det enklare att vara på resande fot och ta emot priser ute i världen än att bemöta kritiken och försöka reda ut trassligheter på hemmaplan.

    SvaraRadera
  4. Det är ju härligt när ett så moraliskt högstående fackförbund som Kommunal har synpunkter på valprocessen i en medlemsorganisation där de inte organiserar några anställda.
    Förra våren fick ordföranden och några till avgå efter avslöjanden om fester med lättklädda damer på den av Kommunal ägda nattklubben. Där det för övrigt förekommit väldigt vidlyftig representation och ett väldigt slarv med medlemmarnas pengar. Tack vare det kan man inte längre få en snaps till förrätten när det egna fackförbundet har årskonferens, tack för det Kommunal.
    Insändaren får mig att tänka 155mm haubits i Kosta Boda snarare än sten i glashus.
    Borde inte någon lämplig företrädare för FK, givetvis utan medlemskap i kommunal, skriva en insändare om hur de borde välja ombud till kongressen?

    SvaraRadera
  5. För att inte få en konstig debatt. Kommunal organiserar folk som jobbar i SvK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju intressant. Har kyrkligt anställda kommunalare också varit på kurser med striptease och druckit kommunals egna vinmärke "grosshandlarens"?
      Att kyrkans centralstyrelse har en viceordförande som tillhör sosseadeln och levt gott ett helt liv på sina medlemmars pengar det vet vi.
      Canutus Hahn

      Radera
    2. Å 17!
      Jag trodde Vision var helt dominerande.
      Men då är det ju inte så konstigt om somliga beter sig som om de vore kommunalanställda.

      Radera
  6. Ärligt talat saknar jag herr Dikes närvaro här på bloggen. Han har inte hörts till på flera dagar nu. Någon som vet var han håller hus?

    Bäste herr Dike, kom tillbaka! Jag lovar att allt ska bli som förr! /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stig Walldin17 juni 2017 14:26

      John
      Jaså, det var därför du häromsistens trodde att jag övertagit hans roll? Blev längtan dig för stor? Så stor, att du visste mycket mer om mig, än jag själv gjorde? Eller helt enkelt saknade argument mot mig?

      Radera
  7. -Vad bör då göras, hr bloggare?

    -Ja med Lenins ord kan frågan ställas till DS, som inte får någon ro av att politiska partier ställer upp i kyrkovalet och att Kommunal nu avser att ringa upp alla sina medlemmar och be dem rösta i valet?

    Jo, S och den fackliga rörelsen har en vältrimmad organisation, som nu utnyttjas också i den kyrkliga valrörelsen. Det är bara en fråga, som DS inte har besvarat och det är den som jag ställde rubrikvis.

    Jag skall vara mer konkret:
    -Vill DS ha förbud för partier att ställa upp i valet?
    -Vill DS att bara andra nomineringsgrupper än partier skall få ställa upp? i9nnebär det i så fall att exempelvis tio kända S-medlemmar får ställa upp på en lista med annat namn, exempelvis "Vår kyrka", och hur garanteras att det inte är en förtäckt partilista?
    -Vill DS slopa de allmänna kyrkovalen helt - på alla tre nivåerna?

    Jag ställer avslutningsvis frågan, om DS och hans FK har gjort officiella framstötar i KS eller via KM-motioner stoppa partier i kyrkovalen?

    Det är nödvändigt att få ett besked om alternativen till det återkommande och alltmer högljudda gnället mot partiuppställningarna i kyrkovalet. Den som är missnöjd måste nämligen berätta vad vi skall få i stället.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Man får vara missnöjd utan att ange alternativ
      2. Svaren har återkommande på förbudsfrågorns har återkommande lämnats. Ingen har pläderat för förbud bara för sunt politiskt förnuft
      3. Direktval på lokal nivå, indirekta val därefter. Tänker inte POSK också så?
      4. Jag ska vara generös. Partier som omfattar en kristen bekännelse och räknar den nucenska trosbekännelsen till sin ideologiska grund, kan ställa upp i kyrkoval

      Radera
    2. Frågan är ju om man med tio procents valdeltagande inte skulle kunna ha allmän kyrkostämma - i alla fall om församlingarna gjordes lagom stora.

      Den fråga som anhängarna till dagens system bör fråga sig är. Hur länge kan man acceptera att ateister styr kyrkan? Nog barkar det åt Gävle just nu.
      Canutus Hahn

      Radera
    3. Dags att skapa ännu ett psykiatriskt sjukdomsbegrepp: 'politofob'. D v s personer med avvikande läggning, som hävdar att det finns gränser för vad sekulärpolitik skall lägga sig i och kontrollera. Politofober är samhällsfarliga, och hotar vårt öppna, demokratiska samhälle och vår kära folkkyrka. Givetvis är politofober att betrakta som icke anställningsbara i den demokratiska svenska folkkyrkan. Sådana slemma typer måste marginaliseras för att elimineras.

      Begrips!

      Bengt-Olof

      Radera
    4. Vad sägs om att det (mycket rimliga) kravet att alla kandidater ska kunna läsa med i trosbekännelsen utan korsade fingrar eller mumlade/tänkta förbehåll?
      Det är väl ändå inte ett för högt krav att ställa på förtroendevald i en Kristi kyrka?
      Jag vet att det skulle utesluta en del (personlig kännedom då)men det vore kanske inte helt fel?
      Att det sedan skulle utesluta även en del präster får vi väl ta då. De som tror att Jesus låg o ruttnade o att Petrus likt Mandrake förvillade alla i sin show under pingsten.
      Eva H

      Radera
    5. Eva H, vill tydligen rensa bort minst 90% av politrukkandodaterna i det postkristna samfundet!
      Antony

      Radera
  8. Förslag :
    -Partier och nomineringssgrupper som skriver under på Svenska Kyrkans bekännelseskrifter må ställa upp i kyrkoval
    -Kommunikatörtjänstet för utbildning i Svenska Kyrkans bekännelseskrifter inrättas. Obligatoriskt med minst en tjänst i varje församling.
    - På stiftsnivå må biskop vara huvudansvarig för bekännelseskriftsarbetet.
    - Luthers lilla katekes läses såsom obligatorium unisont efter ingånngspsalm vid söndaglig gudstjänst.
    ----
    Nån jävla ordning-kallas husförhör -får det vara i den Svenskaste av Kyrkor.
    Sign Konfirmand

    SvaraRadera
  9. Bengt Olof Dike anser att alla medlemsorganisationer i Sverige förutom SvK, lider av politofobi.
    Det är inte snarare så att somliga lider av fobi mot politiskt oberoende?

    Vad sägs om ett förbud mot nomineringsgrupper som är religiöst oberoende?
    Det skulle väl passa i en kyrka?

    SvaraRadera
  10. Läs kommentarerna ovan som missnöjets!

    -Ja, de som ironiserar över dagens ordning med öppna, fria val i vår folkkyrka på basis av medlemskapet uttrycker rätt och slätt missnöje över denna demokratiska ordning.

    Det är således ett avslöjande missnöje, grundat på att kyrkoväljarna föredrar partierna framför de andra nomineringsgrupperna.

    Tänk om det hade varit det omvända resultatet: att de oboeroende grupperna blivit störst och partierna minst i valen!

    Då skulle allt ha varit frid och fröjd på denna blogg och partifiendernas röster varit belåtna.


    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del spelar det inte minsta roll om de sekulärpolitiska partierna så krymper till minsta möjliga minimum - de har inte i kyrkoval att göra ändå.
      Är du, Bengt Olof verkligen så rädd att en klart kristen kyrka skulle skrämma bort så många att du föredrar världslig inblandning i den grad vi har idag?
      Tror du inte Guds ord, evangelium om Jesus mm räcker för att vinna människor?
      Om du hyser sådana farhågor förstår jag dig, för då är SvK verkligt illa ute. (Om Gud inte räcker alltså.)
      Eva H

      Radera
    2. Följ ditt hjärta! Kom och följ mig! Hans uppfordrande maning kan vi i frihet följa.
      Evangeliet befriar och visar oss vägen att gå. Den kristna kyrkans väg.
      Det är INTE en politisk väg. Det är inte en statreligions väg. Och styresvägen är inte en liberal demokratisk väg utan just evangelisk.
      Hur skriande var då inte strukturutredningen och strukturreformen med centralisering och koncentration. Tiden var mogen för att riva de gamla strukturerna. I stället förstärktes de världsliga strukturerna;etablissemang- och politikbefrämjande.
      En ny kyrkoordning är på gång där diversifiering och förflackning ersätter fördjupning och liturgisk sälta.
      Är Svenska Kyrkan hopplöst förlorad till de världsliga krafterna och makterna? Nä,vi är nog snarare på väg mot botten,en absolut nollpunkt som blir vändpunkten.
      ---
      Och för mig är småborgerliga POSK och mer eller mindre
      Hög(er)kyrkliga FK väl så politiskt artfrämmande för Svenska Kyrkan, som låt säga S,C eller SD...
      Målsättningen på sikt borde vara att befria Svenska Kyrkan från politik och världslighet.
      Säg vad samarbete mellan Gud och människa inte skulle kunna åstadkomma. Synergói för att tala med Paulus.
      Så kan vi slå följe med vår vän som döper oss i eld och ande.
      "FÖLJ MIG"...
      Ulf H Berggren

      Radera
    3. I Guds Katolska, Apostoliska och Ortodoxa Kyrka finns det inga "partier" eller "nomineringsgrupper" utan ett apostoliskt Magisterium som leder Kyrkan Samt, om så behövs, rådgivare till biskopar och präster på det lokala planet!

      Vilken enorm skillnad det är mellan den sanna Kyrkan och det postkristna samfundet!!

      Antony

      Radera
    4. En formulering kom inte med.
      Politik ska portförbjudas i kyrkan.
      Men Kyrkan ska in i det politiska /sociala livet.
      Belysande exempel från Apg.Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
      Till det egendomsgemenskap...
      UHB

      Radera
  11. Eva H, förslaget om att kunna läsa med i trosbekännelsen utan korsade fingrar skulle tyvärr eliminera vissa biskopar.
    Trosbekännelserna skrev i syfte att tolkas bokstavligt.

    Bengt Olof Dike verkar ha tagit fasta på en tidigare bloggpost som nämnde infanteribrigad m/66 och agrar miljö.
    Han är nämligen helt ute och cyklar.
    Att en kyrka skulle begränsa vilka namn en nomineringsgrupp får ha begränsar inte demokratin. Namn på eller hänvisning till organisationer som i sina stadgar säger att de är religiöst obundna, är direkt olämpiga som namn på en nomineringsgrupp inom ett specifikt samfund. Mindre religiöst obunden än SvK får man ju leta efter. Det är ju så mycket bekännelseskrifter så inte ens många biskopar har läst dem.
    Det är främmande för valnämnden i mitt religiöst och politiskt obundna fackförbund att godkänna namn på nomineringsgrupper som andas religiös eller politisk tillhörighet på det sätt t.ex. Posk gör.
    Däremot vet jag fler personer valda på nationell nivå inom fackliga nomineringsgrupper som även är aktiva politiskt. Men det handlar bara om en respekt för den grundlagsfästa föreningsfriheten som t.ex. Socialdemokraterna uppenbarligen inte har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm....
      Får fundera på om jag håller med om ditt "tyvärr" i det där om eliminerande av biskopar.
      Eva H

      Radera
  12. Eva H,

    -Vi har en klart kristen kyrka, Svenska kyrkan, vilket jag vid många tillfällen har dokumenterat.

    Eller vad är det annars för kyrka som varje söndag ringer till gudstjänster, prisar och tackar Herren, betonar trosbekännelsen, nedkallar Herrens välsignelse över gudstjänstbesökarna, ser till att dessa unisont läser Fader Vår, etc, etc?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också präster som förnekar Jesu faktiska uppståndelse. Präster som går rakt emot Paulus o andra o påstår det inte spelar ngn roll för vår kristna tro om Jesus ruttnade i en grav eller uppstod.
      Vi har en ÄB som inte vill svara på om Jesus är vägen, sanningen o livet eller om andra "profeter" duger lika bra.
      I hur många kyrkor läses Fader Vår? Hur många protesterar mot nyordning genom att alltså inte läsa Vår Fader? Jag som är lärd den äldre översättningen o kan snubbla i nya (gamla används ju här hemma) får ofta koncentrera mig o hänga med i Vår Fader så inte är det väl så många.
      Förlåt Bengt Olof - men vad du dokumenterar kanske inte alltid tas för sannaste sanning av alla. Du har faktiskt visat dig fullkomligt oemottaglig för andras erfarenheter, t.o.m. sagt "Du har fel!" när ngn berättar hur den är i den personens församling. Det inger inte förtroende hos mig med den tvärsäkra attityd o antydanden om att veta hur det sr ut i varenda församling som du ofta uppvisar. Ledsen, men så är det.
      Eva H

      Radera
  13. Ja, Bengt Olof, detta är just den fråga som många ställer: vad är det för kyrka som har allt detta men låter annat förkunnas i ord och utspel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva H och BloggarDag,

      -Ni försöker nu båda att starkt förstora upp enstaka exempel, som inte alls är representativa för Svenska kyrkan. Att det är skillnad mellan präster - människor av kört och blod - liksom det är skillnad mellan bloggkommentatorer är inte konstigt.

      Men om en procent av söndagens predikningar kan kritiseras, är det 99 procent som är representativa.
      För övrigt finns KO att följa. Den präst som inte gör det kan som bekant bli föremål för DK:s ingripande.
      Och visst, Eva H, läses Fader Vår. Varför skulle bönen inte läsas? Det är ju ingen företrädare för en annan religion än vår kristna som står i predikstolen eller vid altaret.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Det är väl det faktum att några "enskilda exempel" kommer ur biskopars munnar som gör det hela lite mer allvarligt, eller hur?
      Vad förkunnas för övrigt i ord och utspel från kyrkomötet? Uttryck för evangelium?

      Radera
    3. "Enstaka exempel"? Undersökning talade om 25% ca av SvKs präster som inte tror på Jesu faktiska uppståndelse. Det kallar jag inte enstaka.
      Att du inte förstår vad jag menar när jag skriver om Fader Vår kontra Vår Fader är rent skrämmande. Eller var ändringen/nyöversättningen av den bönen, som togs i bruk för nu rätt många år sedan, verkligen införande av annan religion? I så fall är väldigt många församlingar, som gått över till Vår Fader, riktigt illa ute.
      Eva H

      Radera
  14. Peter T och Eva H,

    -Det är en märklig analys ni gör i försöken att nedvärdera kyrkan.-Har alltså en fjärdelen av prästerna gjort avvikelser från KO i sina gudstjänster?

    -Vill ni påstå detta? Och vem tillbes då i kyrkorna vid deras gudstjänster, om det inte är Herren Jesus?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera