onsdag 20 juli 2016

Dom är farliga

När det talas om "teologins" viktiga bidrag till det politiska, som inte är det partipolitiska, finns det goda skäl att konstatera att det börjar bli farligt. Erfarenhetsmässigt går det oss illa när "teologin" och teologerna räknas in bland maktinstrument och makthavare. Bortsett från det idiotiska i resonemanget är det helt enkelt erfarenhetsmässigt farligt.

Idiotiskt? Ja, för "teologin" kan vara precis vad som helst. Det finns muslimska teologer liksom kristna - och jag struntar just nu i att de flesta med teologisk utbildning egentligen alls inte är några teologer utan bara akademiker med teologisk examen. "Teologin" blir en storhet bortom konfessionerna, precis så som det skulle vara när det talades i Almedalen. Ni märker att vi är långt från en hållning där Kyrkan genom liv och förkunnelse kan göra något och där Kyrkan är både evangelium och det gudsfolk Gud kallat samman (ekklesia). Nu är det "teologin". Det betyder att ideologimakarna använder ytterligare ett redskap. Att evangeliet befriar vet jag. Vad "teologin" gör, vet jag också. Lite kyrkohistoria har jag trots allt läst.

I går minglade jag på gräsmattan på Snidaregatan i Varberg. Jan Myrdal fyllde 89 och höll tal. Mäster går inte av för hackor! Hans tal publiceras väl någonstans. Till deltagarna delades det ut.

I minglet fanns människor som jag uppfattade som helgjutna, initierade, pålästa och det fördes begåvade samtal om tiden och tidens tecken. Jag tror att det är alldeles korrekt att uppfatta medelklassen som egentligen ett mellanskikt för den är inte en klass. Mellanskiktet är de som tror sig vara på väg uppåt men som kommer att överraskas av förlorade positioner på samma sätt nu som tidigare. Det var mellanskiktet som i Berlin röstade på Hitler, t ex. Jag antar, för att fortsätta tänka, att detta mellanskikt inte förmått orientera sig i sin tid. Obehaglig information hålls undan. Så hur blir det i Europa, i Turkiet, i Mellanöstern och i USA, där ett raskrig avtecknar sig i de andra motsättningarna? Vad gör mellanskiktet då? Hoppas på bättre tider, kan man anta. När kommer de bättre tiderna? De kommer med de bättre människorna. När kommer de?

Jag förfaller lätt till dysterhet när jag funderar över samtid och näraliggande framtid, det medges. "Teologin" kanske ska hjälps oss -  men det är t ex något jag alls inte tror. Och jag får nyheter som passerats och portionsförpackats för att vara lätt konsummerade. Jag förstår inte vad jag läser, ser inte sammanhanget, anar att något viktigt och svårsmält fallit bort och riskerar att likgiltighet då blir min livshållning. Det är farligt det också.

Vi kan ta Älmhult som exempel. Det var ett knivöverfall och ett stort slagsmål på en pizzeria i Älmhult i söndags eftermiddag. Tio personer sitter i häkte, en 17-åring för två knivdåd. Smålandsposten rapporterade (måndag 18/7) att polisen uppfattat att det skulle kunna handla om ett politiskt eller religiöst bråk. På tisdagen (SmP 19/7) ska attacken ha innehållit religiösa/politiska motiv. 17-åringen har överfallit en man på Nettos parkering och knivhuggit honom i fredags, den knivhuggne vårdas i Lund för sina skador. Men det var inte ett ungdomsgäng som attackerade pizzerian, kan man förstå utan män i åldern 31 till 48 år.

Nyheten i Smålandsposten denna morgon är att polisen inte kom till pizzerian förrän efter en timme. Man kan förstå frustrationen bland gäster och personal på pizzerian då. Larmet kom i söndags kl 16.33. Kl 17 stoppades en bil i Älmhult med fem som misstänktes ha deltagit i bråket. Polisen hade fått ett tips om den bilen. Gripandet av de fem var väl en hyfsad polisinsats och prioriterad framför förhör på den plats förövarna lämnat? Tror jag. Men fortfarande uppfattar jag att det folk i kommunen talar om inte återfinns i tidningen. Det är farligt. Folk på plats uppfattade att förövarna krävde att pizzabagarna skulle omvända sig och när de nekade, blev de omedelbart attackerade. Är inte detta ett omskakande besked? När kommer dessa omvändelseagenter att ge sig på pastorsexpeditionen eller gudstjänstfirare i kyrkor runtom i kommunen? Det är rimligtvis bara en tidsfråga om den här sortens aktiviteter inte stoppas resolut. Ska en ansvarskännande kyrkoherde förse personalen med pepparsprej och batonger eller helt enkelt mana kyrkobesökarna att ha knogjärn i fickan eller handväskan? Eller gör "teologin" en insats?

Är det nyheter av detta slag som beskriver samtid och framtid men som blir omöjliga att hämta in för mellanskikten av två skäl. Själva komplikationen skrivs det inte tydligt om och den är av ett slag som i vår typ av samhälle blir obegriplig om den skulle beskrivas, vilket journalisten inte kan för journalisten förstår inte vad som berättas, lika lite som andra anständiga människor i mellanskiktet. Det bryter mot hela föreställningsvärlden. Så skapas de andra villkoren.

Vi får förlita oss på "teologin" och söka efter den stora konfessionen bortom de olika konfessionerna! Ledande kyrkomän och kyrkokvinnor har talat till mellanskiktet.

För mig står bilden allt klarare fram.
Hur är det för er? Kommentarsfältet är stängt eftersom kommentatorer också ska ha semester - men fundera kan ni väl på egen hand i sommarvärmen? Hur bilder olika händelser ett mönster?

Nu är det Göteryd som gäller. Inget ont om Göteryd, men mobiltäckningen är usel och det kan inte vara Göteryds fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar