tisdag 18 augusti 2015

Vad, Fan, håller du på med?

Jag måste få fråga. Att Djävulen håller på med djävulskap och Fan med fanskap är både biblisk och folklig insikt. Jag måste ändå få fråga: Vad, Fan, håller du på med just nu i Svenska kyrkan? Det kanske är det gamla vanliga men ibland får jag en förnimmelse att det gamla vanliga lagts på en högre nivå. Systematiserats. Blivit ordning på. ordningen i oordningen, alltså.

Jag vet självfallet att kampen inte förs mot människor, kött och blod, utan mot andemakter. Maria Johansson Berg, kyrkofullmäktiges ordförande i Luleå, ska alltså inte bli påhoppad. Men det klart att hennes texter och tankevärld måste granskas.

Ja, du vet förstås att hon i den allmänna yran passade på att anmäla Torbjörn Lindahl. Sedan skrev hon en insändare. Jag kan knappast begära att du ska kunna hålla ordning på allt så jag återger texten.

För att ta ansvar för Svenska kyrkan och de anställda har Svenska kyrkan fler än tusen anställda. En handfull representerar inte det förhållningssätt som lokal, regional och nationell ledning företräder.

Jag måste beundra fiffigheten, Här ställs ledningen fram precis som på den gamla goda tiden. Der Führer denkt für uns. Visserligen finns det väl mer än 20 000 anställda men det förändrar inte bilden av den lilla klicken, en handfull, mer än att en korrekt siffran skulle förstärka intrycket av försumbarhet. Men farlig ändå, förstås.
Från ditt perspektiv kanske komplikationen skulle vara om dessa handfulla finns i Guds hand, men varför bråka om detaljer?
Jag bråkar inte heller om det där att de är anställda för att ta ansvar för Svenska kyrkan. Också präster i Svenska kyrkan har avlagt sina löften för att vara präster i Kristi Kyrka. Djävulen finns i detaljerna, sägs det, fast kanske inte just i dessa detaljer? Vi går vidare och texten återges in extenso, stycke för stycke. Svenskan är inte formfulländad, men vad Fan?

Särskilt när det gäller likabehandlingsfrågor och värdegrundsfrågor. På nationell nivå drivs en fantastisk verksamhetsutveckling som är en betydande del för kvalitetssamhället Sverige. Med samma värderingar som övriga samhället och i samarbete med offentlig, ideell och privat sektor.

Samma värderingar? Men behövs Kyrkan då? Eller är det Kyrkans värderingar som styr samhället? Kristus är främst i vår lag i detta Sverige?
Hur är den fantastiska verksamhetsutvecklingen på nationell nivå? Fan vet. Själv har jag hamnat i beråd. Fan kanske skulle vilja ge besked? Texten nämner inte/handlar inte om Jesus i alla fall och det var väl, för då hade Fan blivit rasande och tittat på klockan och sett hur tiden rinner. Men det kan väl vara roligt om de fina på nationell nivå får beröm och kallas en betydande aktör för kvalitetssamhället Sverige. Ordtricksandet är värt att beundra. Kvalitetssamhället Sverige!

Att några anställda då öppet agerar mot kyrkans etiska riktlinjer och värdegrund får stora konsekvenser, för arbetskamrater och alla andra i församlingen. För att komma till rätta med det arbetar alla ansvariga med de verktyg som finns tillgängliga. Därutöver finns ett fantastiskt engagemang från privatpersoner som värnar om kyrkans möjligheter att vara viktig. Vi vrider och vänder på olika möjligheter tillsammans. De medel kyrkan har till sitt förfogande kommer från medlemmarna. Då måste verksamheten självklart vara trovärdig för dem alla.

Fan-tastiskt! Här skriver en socialdemokrat och låter som vad då? Pengen ska styra? Den som betalar, bestämmer vart kusken ska köra: Ja, patron! Och jag lägger märke till anklagelsen. Några anställda agerar öppet.
De uppträder som man uppträder i ett öppet samhälle och detta läggs dem till last. Naturligtvis får det konsekvenser och uppräkningen av de drabbade läser jag men saknar ett ord om Kyrkans Herre. Nå, handlingskraft ska visas.
Alla ansvariga arbetar med de verktyg som finns tillgängliga. Vilka verktyg är det? Anmälningar? Utköp? Har Maria Johansson Berg tömt verktygslådan om domkapitlet friar Torbjörn Lindahl? Eller? "Vi vrider och vänder på olika möjligheter tillsammans." Olika? Det låter hotfullt, som om det är något fanskap i görningen.

Trovärdighetsargumentet kom sist.
Det är fint för det är kraftfullt. En trovärdig kyrka är trovärdig inför dem som betalar. Men det vill jag för egen del deklarera, att en "kyrka" som inte i första rummet ska vara trovärdig inför sin Herre, är det mycket att tillhöra. Å andra sidan, varför skulle jag ge mig iväg, när jag faktiskt tror som Svenska kyrkan alltid har gjort och kan ta fram texter ur Skriften och bekännelsen, som visar att så är fallet. Har Svenska kyrkan ändrat sig eller har Svenska kyrkan ockuperats? Är Svenska kyrkan ockuperad är det ockupationsmakten som sänder sina meddelanden på svenska språket och på svenska våglängder.  Då gäller ett: "Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. Motstånd skall göras ständigt och i alla lägen." Jag citerade nu Om kriget kommer, 1952 års upplaga.

Jag ville kanske mer tala om för Fan hur jag ser på saken mer än fråga vad, Fan, du håller å med. För jag tror jag fattar. Du kör modellen "mer av samma". Och efter din natur blir det, men ta inte detta omdöme personligt, bara dumt. Det kan inte bli något annat.


10 kommentarer:

  1. Man ska tolka till det bästa. När Maria Berg talar om Svenska kyrkan kan hon mycket väl mena Luleå domkyrkoförsamling. Där har vi bara problemet med en nolla för mycket. Återstår 100 anställda vilket är ett rimligt antal. Såvida återgivandet av insändaren är korrekt, det saknas ju hänvisning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 100 anställda av en domkyrkoförsamling?
      Har de anställt gosskören?

      Det skulle vara intressant att se hur många av de anställda i SvK som har församlingstjänst och hur många av dessa med gudstjänstfokus (Präst, organist, vaktmästare).

      Radera
    2. Följer ung förhållandet medlemmar/anställda som gäller Svk i stort. Såg också uppgiften över 80 anställda. Därför "rimligt"

      Man kan fråga "kyrkans ledning" eller "Svenska kyrkan i Luleå stift" om de exakta förhållandena. Alternativt kan man fråga "arbetsgivaren"

      Radera
    3. @Peter T: mina vaktmästare har gudstjänst fokus i sitt sätt att arbeta med gudstjänst men inte volymmässigt: där ligger fokus på begravningsverksamheten. Annars är Din fråga relevant.
      Kh på landet

      Radera
  2. Men jag trodde i min enfald att kyrkans värdegrund var 10 Guds bud. Samt kyrkans trosbekännelser. Sven-Åke Nilssom

    SvaraRadera
  3. Det som kyrkofullmäktiges ordf beskriver i sin insändare är en ateistisk organisation inte Kyrkan. Om hon vill arbeta för att svenska kyrkan skall förvandlas till det hon beskriver får hon finna sig i att möta motstånd även om det skulle vara en handfull. Kyrkan är inte som ett politiskt parti utan är erfaren att leva i en minoritetssituation utan att anpassa sig efter denna tidsålders väsende (Rom 12:2) , som det enhälliga biskopsbrevet från 1951 "Ett brev i en folkets livsfråga" avslutas med.

    SvaraRadera
  4. "Så fladdre högt mot pällen / du Fanstyg, gult och blått". Som Fanvän måste jag få rekommendera även den lovsång till "kvalitetssamhället Sverige" som står att läsa här på Varbergs-Postens diskussionssida: http://www.varbergsposten.se/Forum.asp?idForum=25322&strSearch=

    SvaraRadera
  5. Ska man vara så naiv att man tror att vederbörande skrivit detta utan att det står i samklang med partiets linje?
    DU SKA ANVÄNDA DINA PENGAR FÖR DET GEMENSAMMA BÄSTA ANNARS SVIKER DU. Är argumentet tyngre än så?
    Jag tror att Bloggaren ändå missar hur tungt det väger i ett land som vårt.
    Vi har förtroendemän och kvinnor som gör sitt bästa för att förvalta ett uppdrag. Det uppdraget beror av två saker: 1) att det finns en ekonomi att förvalta 2) att de som betalt har valt sitt representantskap.
    Om man vill argumentera för ett ännu högre ansvar kan man inte skälla ut folk för att de tar ansvar för sin ekonomi. Det presenterade argumentet är inte svårt att förstå.
    Om man inte livet igenom har haft en så trygg ekonomi att man aldrig varit i närheten av att pengarna kan ta slut och tar slut om man inte är försiktig.
    Om en kyrka som Svenska kyrkan ska överleva så håller inte en retorik som ovan.
    Vad hon glömmer, naturligtvis, är att även Torbjörn betalt sin kyrkoskatt liksom ganska många av oss. Så faller det argumentet som det enda tillräckliga.
    AN

    SvaraRadera
  6. När började en majoritet betala för den utveckling vi sett de senaste decennierna? Kan någon redogöra för kyrkoavgiftens utveckling?
    Är det de som betalar mest som har mest inflytande bland de nya sossarna? AN

    SvaraRadera
  7. Anders Stenström19 augusti 2015 08:16

    Läste just ett Jesus-ord som kan höra hit: "Ni blinda dårar, vilket är förmer, guldet eller templet som har gjort guldet heligt?" (Matteus 23:17).

    SvaraRadera