fredag 3 juli 2015

Varumärke och Marx jublar

Antje Jackelén vårdar sitt varumärke, såg jag i Chef, som gjort chefstest på henne. Jag ska väl inte skriva att jag vomerar vid tanken på att någon blir ett varumärke, för det skulle omedelbart missförstås. Alltså skriver jag inte det.
Karl Marx måste där på Highgates begravningsplats närmast jubla, dock, men av lite andra skäl än de i det kyrkliga nöjda.
Marx jublar åt själva varumärkestänket, fetischismen. Allt fast förflyktigas, alla värden omprövas och ärkebiskopen blir till ett varumärke. Marx ser sin analys hålla. Sådan är kapitalismen!
De i det kyrkliga nöjda jublar närmast därför att de inte analyserar vad de ser eftersom de inte ser, om ni förstår hur jag menar.

Antje Jackelén har det skrivits fler artiklar om under ett år än det skrevs om Anders Wejryd under hans år som ärkebiskop, det är känslan Chef har. Det torde inte vara sant, men vi styr inte på fakta här utan på känslor! Det gäller kanske också den chef i något stift som säger: "Det som händer på nationell nivå sipprar ner till oss. Det mediala engagemanget i samhällsfrågor styrker oss, vi blir stolta." Vilken dumfåne som uttalat sig får vi inte veta. Jag förmodar att inte heller detta är sant, i vart fall inte sant för normalbegåvade.

"Kommunikation är mer än en av ärkebiskopens främsta styrkor - det är hennes organisations nya ideal." Men det var väl så "organisationen" tänkte när Vår Kyrka gjordes om - och då var det 1950-tal och Margit Strömmerstedt?
Vart syftar kommunikationsarbetet?
"Varumärket Svenska kyrkan ska göras starkare."
Där var det - kristen tro som vara och får den inte vara vara, finns den inte. Vad säljer vi in nu? Men varumärkesarbetet går enligt Chef bra. Varumärket laddas "till bristningsgräsen" för att "få Svenska kyrkan att hitta en roll som gör att man är relevant i sin samtid, i ett mångkyrkligt och mångkulturellt Sverige."

Antje Jackelén fick 30 av 40 möjliga poäng som chef. 75% alltså. Det säger något men jag vet inte vad. Lagspel påstås inte vara hennes starkaste gren. Nähä. Vad får det för konsekvenser? Är det ett problem när en chef i "bunkern" - i reportaget anförs detta begrepp för Kyrkans Hus!-  beskriver Antje som "inte så inkluderande, mer kommenderande" och "hennes nästa finns ganska långt borta från henne." Kommunikationen internt hanteras inte lika elegant som den externa, sägs det också. Nu blir jag orolig. Inte blir jag lugnare av en kyrkoherdes ord: "Att kommunikatörerna har lyckats göra en tysk teolog till en medieikon är någon sorts bedrift."

När Antje själv får kommentera beskrivningen konstaterar hon att nu krävs driftighet. "Och där stämmer det allt att det finns en otålighet hos mig som kan tolkas på olika sätt." Chefer brukar säga så. De brukar beklagande beskriva denna otålighet så att alla fattar att denna brist i personligheten egentligen är en dygd.

Artikeln hittar man på http://chef.se/chef-testar-arkebiskop-antje-jackelen/

Naturligtvis måste Almedalen upp. Jag läste Maria Ludvigsson i Svenska Dagbladet igår. Hon fann att "de vulgära summor 'reklampengar' som myndigheter sorglöst sätter sprätt på är det mest motbjudande." Skattebetalarnas pengar slösas med, menar hon.
Antje Jackelén var i Kyrkans Tidning betydligt mer positiv: "Almedalen är som ett enda jätteseminarium i samhällskunskap där alla som vill, gratis kan ta del av allt." Alla som vill? Gratis? Transport, logi, mat? Eller betyder "alla" egentligen "alla vi" som reser på andras bekostnad och med lön och traktamente eller hur det nu är? Hur eller hur omsätter det lokala näringslivet kring 240 miljoner, ungefär en kvarts miljard. Detta med start i ett tal Olof Palme höll från ett lastbilsflak.

Per Eckerdal konstaterade i samma KT:
"Förväntningarna på oss växer i takt med att de existentiella och etiska frågorna blir allt viktigare." Låt oss inte fördystra denna dag med frågan hur Svenska kyrkan kan leva upp till dessa förväntningar. Eller: varför fördystra? Varumärket Svenska kyrkan stärks!

Biskop Modéus II var i Kristvalla och förstärkte varumärket med en sång som har "ett så starkt evangelium att vi borde sjunga den som gradualpsalm på domssöndagen".  Evangelium? Sången var Fattig bonddräng, låten där drängen inte går i kyrkan, där prästen vilar sig hela måndagen efter att egentligen knappast arbetat söndagen. Drängen är trots utebliven kyrkogång välkommen in i himlen för att han mödat sig så väl. Lag alltså. Inte evangelium, faktiskt alls inte kristendom.
Modéus II platsar i Krarups analysschema av grundtvigianerna. Runt och rart och falskt.
Och varumärket stärks, just varumärket!

www.youtube.com/watch?v=5EvTiST_spE

52 kommentarer:

  1. Jag förmodar att f Dag med "Lag alltså. Inte evangelium" också innefattar att den fattige bonddrängen rättfärdiggörs genom gärningar: "Jag har sett din strävan och ditt eviga slit. Därför, fattig bonddräng, är Du välkommen här" - inte p g a Guds översvallande barmhärtighet, som famnar vidare än vad vi enligt dogmatiken tryggt kan tro utan når också det som vi enligt Gustaf Aulén m fl kan hoppas, även om vi inte tryggt kan tro det. Nej, "därför" betyder att bonddrängen arbetat sig in i himlen. Nu kan man naturligtvis hävda att idog jordisk tjänst åt en småbrukare som Anton Svensson i Katthult är rätt lik att ta hand om behövande enligt Matt 25, men att från det dra slutsatsen att Fattig bonddräng ska sjungas på domssöndagen - nej tack!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad citat kan vara talande.
    Inte ens floskler om den demokratiska folkkyrkan kan bortförklara citaten.
    Men KM kanske kan strama åt varumärkesbudgeten för att lägga mer pengar på lokal mission?
    Varumärken och känslor är nog Svenska kyrkans framtid.
    Samma värderingar som en reklambyrå alltså, spela på känslor för att sälja in varumärket för att tjäna pengar.

    Nä, inte är det med det syftet man byggt kyrka genom historien.
    Antalet döpta, konfirmerade och kommunicerande minskar, men läget är gott för varumärket är starkare än någonsin.

    SvaraRadera
  3. Skall någon som företräder eller representerar en evangelisk luthersk organisation låta sig styras och "smickras" av tidningen Chef? För ungefär 10 år sedan publicerade denna tidning en lista på 10 ledarmissar som Jesus skulle ha gjort sig skyldig till. Man skulle kunna tro att det är hämtat från Grönköpings veckoblad eller ett inslag ur Mosebacke Monarki. Håll till godo.
    1. Judas var en felrekrytering
    2. Jobbet slukade all hans tid
    3. Ledningsgruppen (apostlarna) var enkönad
    4. Han var otydlig
    5. Han var lynnig
    6. Avgången kom oförberdd
    7. Han var inkonsekvent
    8. Han slarvade med skatten
    9. Familjen blev försummad
    10. Framtidsstrategi saknades
    Den evangeliskt lutherske bryr sig inte att skaffa sekulära "varumärken". De enda "märken" som hänvisas till är de som aposteln nämner: I fortsättningen får ingen ställa till besvär för mig. Jag bär Jesu märken på min kropp ( Gal 6:17).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av tidningen Chefs lista håller jag inte med om:

      6. Jesus hade, åtminstone tre gånger tydligt, sagt att han skulle dö och uppstå. Fast det var först efteråt som apostlarna fattade, men det var ju inte för sent.

      8. Jesus slarvade inte alls med skatten. Han sade: Ge kejsaren vad kejsaren tillhör. Och han betalade tempelskatt, även om han fick den därför avsedda slanten av en fisk (Matt. 17).

      10. Att utse sina efterträdare, apostlarna, och ge dem auktoritet att fortsätta uppdraget, får väl betraktas som en fullt acceptabel framtidsstrategi.

      Radera
    2. Och att ge dem Den Helige Ande:"Ni ska få en annan hjälpare" Vad beträffar punkt 1: Jesus visste att en av de tolv var "en djävul". Med tanke på Guds frälsningsplan var det INTE en felrekrytering. 2. Det nämns flera gånger att Jesus drog sig undan för att vila och be. Dessutom ska väl hans predikotjänst och läkarpraktik snarare ses som ett kall, vid sidan av ordinarie arbete som timmerman. Han fick ju inte betalt. 3. Hade säkert inte varit lyckat med ickemyndiga, icke vittnesgilla personer (kvinnor) i ledningen där och då. Därför mycket bra ledarskap i den kontexten. 4. Jesus var mycket tydlig, därav att han blev dödad. 5. Vilka bibelord grundar sig detta på? Utdrivandet ur templet var en engångsföreteelse. En lynnig person går inte att lita på och stöter bort människor med sitt agerande. Jesus drog människor till sig med sitt agerande men stötte ibland bort dem genom sitt budskap. 9. Vilken familj? Maria sörjde han för på "dödsbädden" och någon annan familj att ev försumma känner vi inte till. Fadern lydde han till det yttersta, döden på korset. 10. "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar" Med tanke på kyrkans expansion och överlevnad i olika kulturell kontext under 2000 får väl framtidsstrategin anses lysande.

      Radera
  4. Om jag vore ärkebiskop och någon ansåg att jag ”vårdade mitt varumärke” skulle jag bli ledsen och fråga mig vad jag gjort för fel eftersom jag uppfattades på det sättet. Det är inte vi som ska synas utan Kristus.

    Och ”Fattig bonddräng” står inte för någon kristen tro utan för falsk lära. Det borde väl ändå en biskop begripa.

    Håhåjaja. Nu ska jag i alla fall glädja mig åt något. Himlen är blå, solen strålar, katterna njuter i sin utegård och det blir jordgubbar till frukost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snälla nå'n Elisabeth! inte ger du dina katter jordgubbar? Det mår dom nog inte så bra av.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    2. :-)

      Nej, Måns, katterna äter inte jordgubbar. De är helt enkelt inte intresserade. Men vi hade faktiskt en gång en hund som åt upp en hel turkisk peppar-karamell. Han spottade ut den några gånger men gav sig inte och till slut var den uppäten.

      Radera
    3. Elisabeth: Det vore så himla intressant att få veta vad i HH:s analys du uppskattade mest. Se under inlägget "Rätt till" där jag först hade svårt att tro om dig att du skulle kläcka ur dig något sådant.

      Radera
  5. Bonddrängen rop är samma hopp som proletariatet under alla tider ha haft. Drängar har inte styrts av professorernas hårklyveri ,utan tron på den himmelska rättfärdigheten när ärlig slit får sin belöning som den utsugande baronen sitt.
    Lydnad mot överheten i överlevnadens tjänst har aldrig hindrat att knytnäven i fickan är hårt knytet.
    Och om missnöjet i världen är ett språk , då skriker orättvisorna till himmelen än i dag och det är inte kyrkorna som har svaret, precis som det inte hade det i gamla goda århundraden vars gärningar dagens kyrka betalar priset för .

    SvaraRadera
  6. "kristen tro som vara" är en alldeles korrekt observation av mycket av dagens Svenska kyrka med fascinationen över närvarosiffror. Men om man tänker sig att ett ord som kunde varit där saknas så är det sant – kristen tro som att vara.

    SvaraRadera
  7. På domssöndagen rättfärdiggörs (frikänns) visserligen de som rättfärdiggörs just genom gärningar. Det är Jesu tydliga besked. Och visst är det å andra sidan nåd om en som supit, knullat runt och slagits vilt kommer in i himmelen. Men jag håller med Dag och sign. Anonym (varför anonym?) om att varken rättfärdiggörelsen genom tron (se vidare Paulus) eller rättfärdiggörelsen genom gärningar (se vidare Jakob) framställs tydligt i Fattig bonddräng. Det blir en folkreligiös mischmasch: "gör så gott du kan", vilket ju vi alla gör enligt "Så som i himmelen", även hustrumisshandlare m.fl. Det finns ingen synd, för Gud har aldrig fördömt - enligt samma pollakska dogmatik.

    SvaraRadera
  8. När det gäller varumärken, kan jag inte låta bli att tänka på Nokia. Det var ett företag som tillverkade gummistövlar och bildäck. Sedan ändrade man sin tillverkning och därmed sitt varumärke till mobiltelefoner. Det gick utomordentligt bra – för en tid. När iPhone och dess motsvarigheter kom, satt man så fast i det koncept, som så länge hade varit framgångsrikt, att man inte kunde ändra sig (omvända sig). Nu finns mobiltillverkningen inte längre kvar, den är såld till Microsoft.

    Nokia försöker nu med telekommunikationsutrustning. Men det är inte helt lätt, när Ericson har så där hundra års etablerad erfarenhet på området.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gick det med Ericssons mobiltelefoner? Nokia byggde telefonväxlar redan på 70-talet. Det första GSM-samtalet gjordes med Nokia telefon genom Nokia nätverk. De var med när NMT-standarden togs fram. Så man började med telekomutrustning långt innan iphone dök upp. /0lof 0

      Radera
  9. Ytterligare om varumärken: I Uppsala disputerade Hanna Sofia Rehnberg på en avhandling om företags berättelser, som ju används för att befästa ett varumärke (presenterad i en understreckare i SvD 3 mars).

    Bland exemplen finns de berättelser en församling i Svenska kyrkan använder. En präst berättar att man bad honom komma till ett äldreboende, där någon dött. De hade en andakt, en "fin och varm stund för alla".

    Den berättelsen skiljer sig tydligt från väckelserörelsernas vittnesbörd: "När jag mötte Jesus, slutade jag dricka (för mycket, förmodar jag)." Även om jag kan vara avundsjuk över att inte kunna ge samma vittnesbörd, eftersom jag inte är eller har varit alkoholist, känner jag ändå igen mig mer i den berättelsen än i den från församlingen.

    Om man hellre berättar om en fin och varm stund än om att möta Jesus, har man tydligt bytt varumärke. Det är djärvt gjort, när Jesus-varumärket, med stödjande berättelser, har fungerat bra i bortåt 2000 år.

    I förbifarten noterade understreckaren Alexander Stubbs lilla 'berättelse' om Finland: "Finland is cooler than you think."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte man kan sluta dricka för mycket. Antingen slutar man eller så gör man det inte.

      Radera
  10. Peter T,

    -Det vore bra för (sak)debatten om Du undviker påståenden rörande "floskler" om vår folkkyrka. Den som, i likhet med undertecknad, betonar denna vår demokratiska folkkyrka håller sig till fakta, ty kyrkan är både demokratiskt styrd och en folkkyrka.
    Det intressanta i såväl Din, som andras, exempelvis Elisabeths, kommentarer är den permanenta tystnaden om alternativ till vår kyrka. Kanske är det därför på tiden att ni presenterar alternativet.
    -Ingen folkkyrka kanske?
    -Inte demokratiskt uppbyggd kyrka, måhända?
    -Ingen kyrka med förtroendevalda, troligen?

    Eller hur ser den kyrka ut som enligt er skall ersätta den demokratiska folkkyrka, som ni har satt i system att spotta på?

    O.s.a.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anglikanska kyrkans (Church of England) styrelseskick duger åt vilken Luthersk kyrka som helst enligt mig.
      I nödfall kan jag tänka mig svensk föreningsmodell a la riksdagspartierna och frikyrkorna (vet inte för vilken gång i ordningen jag skriver just detta, men repetition är ju lärandets moder, så någon gång ska det väl fastna).

      Radera
  11. Ok Dag nu vet vi att du försöker lura dina kommentatorer. Du låtsades vara dum och inte kunna se IP-nummer eller titta på avsändaren.Men du ska inte underskatta dina kommentatorer. I alla fall inte mig.

    SvaraRadera
  12. Rätteligen skulle väl Anna helt enkelt stängas av nu efter identitetsstöld. Jag tänker i grund lita på att de som kommenterar vill ett hederligt samtal. Rätt många vill inte ta risken att träda fram med namn. Jag tänker inte att de har helt fel i sin förmodan om risk för repressalier. I kristna sammanhang går nåd före rätt. Gult kort, alltså. Men trist, riktigt trist tycker jag det är, Anna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låtsas du spela korkad igen nu Dag? För man kan nämligen inte “stjäla en identitet” som inte finns. Ett anonymt vanligt förnamn är just det och ingen har ensamrätt på det. Jag är i min fulla rätt att göra som dina övriga kommentatorer - att kalla mig något helt annat än det jag heter: Pelle, Josefina eller Sugbritt.(Det där om repressalier vore intressant att diskutera en annan gång.)

      Om någon kallar sig Anna i avsändarraden är det alltså givetvis inte en identitetsstöld utan som mest ett trolleri, om personen nu inte faktiskt heter Anna. Men alla kan ju se när den här Anna skriver eftersom jag länkar genom mitt namn till min sida.

      Hade du publicerat min kommentar hade jag genast tillkännagett att jag skrev den föregående "trollkommentaren" för på att så sätt åskådliggöra hur dumt det är att inte våga stå för vem man är på bloggar. Att vem som helst kan ta ens alias (dock utan att det är identitetsstöld!) och ingen vet vem man egentligen diskuterar med - en riktig person eller ett troll. När det gäller det alias jag använde tyckte jag att den förra kommentaren från hen var så märklig att jag ville kolla om det just handlade om ett troll (onödigt att diskutera då).

      Nå, sammanfattningsvis kan vi kanske konstatera att jag varit ärligare än du på det stora hela`?

      Radera
    2. Tack Dag, för att du ser. Det betyder mycket. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av galenpannor som vill avslöja ens identitet i syfte att komma åt en. (En tyckte att det var förfärligt att jag, som hade en borgerlig politisk uppfattning, fick vara domare.) Därtill har jag en make som inte ska behöva ta några ev. negativa konsekvenser av vad jag skriver. Men under gårdagen blev jag mer och mer arg så vem vet vad som händer. Jag känner en vrede över att man som kristen blir häcklad och hånad av dem som tror sig veta bäst själva och aldrig att jag låter mig tystas av trakasserier från översittare.

      Radera
    3. @Anna3 juli 2015 18:51 Trist fråga - oavsett vilken Anna som frågar - vem är ärligast?? Kritiska dräpande frågor är väl en sak men om det blir en lek om vem som är ärligast då blir det ett klister som förstör. Den implicerade förväntan - att nätet skulle vara ärligt - vet alla är en lögn från början, därför omöjlig att besvara.
      Tyvärr tror jag att det är många som gärna skulle se denna blogg just - förstörd.

      Radera
    4. Elisabeth är med all rätt upprörd. Jag tog bort en kommentar som svar på något hon då tydligen inte hade skrivit.Vad är det här för märkligt agerande? Varför bär man sig åt på det sättet? För att få mera uppmärksamhet? För att provocera? Så intressant var väl inte den diskussionen med HH, den var ju ytterst banal och ofta förekommande här. Vi mal ju samma saker om och om igen. Och detta gäller inte minst Anna!

      Radera
    5. @nya tant lila4 juli 2015 09:27
      Kära tant, vad du gör eller inte gör på din blogg är faktiskt helt oitressant och irrelevant här, liksom vad jag gjorde i min garderob igår. Varför du själv skriver hälsningen kan man verkligen fundera över men jag tror det är alltigenom meningslöst i detta sammanhang. Kanske inte helt meningslöst, intressant att få höra hur du värderar olika bidrag och signaturer, men det räcker med en gång. Tillför något till denna blogg!

      Radera
    6. Elisabeth: Du "känner vrede som kristen bli häcklad och hånad". Det var intressant från någon som allt som oftast häcklar och hånar den som inte tror på exakt samma sätt som du själv.

      Det verkar fö övrigt inte vara mycket bevänt med en tro du inte vågar stå för.

      Det jag konstatera är att som anonym kommer du troligen att fortsätta med att på ett översittande vis kasta skit på folk. Det är alltid lätt att göra det om man inte måste stå för vad man säger.

      Radera
    7. Ja fast nu hade hon ju tydligen skrivit det, nya tant lila

      Radera
    8. Anonym18:51: Jag är varken ute efter att förstöra eller hylla. Jag är ute efter att granska bloggen (dvs vad som framförs där) på samma sätt som bloggaren granskar och kritiserar.

      Och jag blir mycket "kritisk" till när man ljuger mig rakt upp i ansiktet. Jag må vara dum men riktigt så dum är jag inte.

      Radera
    9. Anonym 10.13 ingen tvingar dig att läsa min blogg. Det gör många andra ändå!

      Radera
    10. Nu förstår jag inte Anna, Elisabet nekade ju till att hon hade skrivit på det inlägget den 3 juli 11.17. Och hon kan väl inte på allvar ha menat att inlägget av HH var klart?

      Radera
    11. Anna 4 juli 2015 10:52 svarar "anonym 18:51" som är Anna 3 juli 2015 18:51????

      Radera
    12. Anonym 10.13. Vem tillför något på den här bloggen? Jag tycker nog att det mesta här går rundgång. Det är hånfullheter mot ärkebiskopen och biskoparna, det är Antony som kräker ur sig något, det är BOD som kör sitt race och HH som svarar honom på samma sätt.Och så är det Elisabet som verkar ha gått till Missionsprovinsen, men fortsätter att klaga på det hon har lämnat. Även om jag tycker att Anna är tjatig och väl fixerad vid homosexfrågor, så är hon ju faktiskt den enda här som kommer med något vettigt i det att hon visar på det ologiska i många resonemang. Jag bara väntar på att D.S plus klan- de som inte är katoliker- ska liera sig med fundamentalister i andra religioner i landet. Då kan det bli riktigt farligt här! Ibland känns det som om man måste bemöta det som skrivs. Vi vill väl inte ha den kvinnonedvärdering och önskan om att kvinnor ska hålla tyst och den syn på homosexualitet som presenteras här tillbaka i samhället, när det är en så lång kamp bakom de rättigheter som finns idag! Det skulle ju vara förödande.
      Jag är övertygad om att en del som läser min blogg också inser att jag har insikter som jag inte kan presentera här!
      De skulle säkert vara intressanta för många!

      Radera
    13. Ntl: Elisabeth skrev kommentaren att det var "klart, redigt och analytiskt" om HH:s åsikter om våra personer.

      Jag ifrågasatte om hon verkligen skrivit detta och frågade själv om det inte var ett troll i farten. Jag skrev därför en trollkommentar med hennes namn, som förnekade detta. Jag erkände dock genast att det var jag som skrivit den, då det jag ville var att åskådliggöra att det är förvirrande och jobbigt när man inte vet med vem man diskuterar egentligen och så lätt att luras.

      Radera
    14. @nya tant lila4 juli 2015 12:11
      Den sammanfattningen var väl ändå ett steg vidare men hur hänger den ihop med dagens blogg? Det verkar vara mer av något tänkt personlig programförklaring. Jag förstår av signaturen att det lila är viktigt. Det förefaller även de som format SvKs senaste varumärke också tycka men så gammalt är det inte, och så mycket kamp kan man inte tala om. Tio år? Det anmärkningsvärda är väl snarare hur snabbt och hårt märket lanserats, hur lite det prövats, särskilt vad gäller konsekvenserna för barnen. Ja, Finländarna propagerar för att man måste tänka efter en andra omgång, dvs formulera en familjerätt som inte bara handlar om att samkönade så fort som möjligt ska ha obehindrad rätt att adoptera barn. Det är förstå dessa eländiga fundamentalister som ligger bakom allt detta onda. Kriget mot sådana typer kan gärna få bli ett världskrig, eller?

      Radera
    15. Anna, då förstår jag, men jag förstår givetvis inte hur Elisabeth kunde tycka att HH;s inlägg var "klart, redigt och analytiskt". Tänk så olika man kan uppfatta saker. Anonym 14.41 jag begiper inte vad du skriver om överhuvudtaget eller om du är en ny Anonym eller en fortsättning på en annan Anonym! :-) Du behöver heller inte förklara!

      Radera
    16. När jag mötte namnlistor för partnerskapslagen på prästutbildningen 1992 så las de bara fram. Några (inte jag) klagade på trycket på förväntan att skriva på. Jag menar att detta har gått med en sådan hast att när det nu är definierat som en (huvudsak?) i självbilden tycks det mig som om den självbilden hänger löst. Den passar förfärande väl ihop som en avgörande del av en motbild som vuxit (exploderat) i det media- och sanktionskrig som nu drivs på med/mot Ryssland. Nu krigar vi inte i "Guds" namn men i väl "demokratins och jämlikhetens" namn. Frågan vad det hela egentligen gör för skillnad förutom att nya vapensystem testas. Vem tjänar mest på det?

      Radera
    17. Dr DS - jag tror nog att det gula kortet borde ha varit ett rött, då vår vän Anna nog inte förstår att ett gult kort är en mycket tydlig varning, som inte kan bortförklaras. Att vara anonym på en blogg har diskuterats ingående tidigare här, och bevekelsegrunderna för detta I den tid vi befinner oss i. Jag läser med stor behållning Dina blogginlägg, och ser sedan 4-5 kommentatorer som fattat, skriver intressanta inlägg, och där jag med glädje står beredd att haka på, för att kommentera ÄMNET för blogginlägget. Men så kommer någon som t ex Anna in på ett bananskal och frågar med svordomar etc vad vi snackar om. Och jag inser att också DEN tråden ska handla om Anna och hennes rökmoln, och inte om ämnet, om vad som kan göras framöver för att som nästa söndag talar om : Efterfölja Kristus. - Bloggen är Din Dr DS! Så jag ställer Inga som helst krav, för det har jag ingen rätt till. Men kanske tycker jag att några få kommentatorer gör vad de kan för att förvandla en seriös blogg till ett vädrande av en mängd saker, där vissa inte ens platsar inom kristendomen. Och min önskan är att Du följer upp det gula kortet och kanske utdelar fler, alt stänger av de som inte sköter sig. Sedan får dessa väl rasa på sina egna bloggar bäst de vill. Nådatiden är för kort för att lyssna på och läsa sådant. Just nu har vi som kallar oss kristna annat att syssla med inför framtiden.

      Radera
    18. Ja du "Christer VDM" vad ska man säga om det här. Jag kan säga en sak, att om jag skulle gifta mig eller begrava mig skulle mitt sista val av präst vara någon som inte ens står för vem han är och vad han tror på. Och som dessutom använder internet till att försöka jävlas anonymt. Ynkligt, tycker jag.

      Sedan förstår du uppenbarligen inte att du själv gjort PRECIS samma sak som de du klagar över. Du skriver om något annat ämne än blogginlägget. Fast i det här fallet är det ett undantag förstår jag? Det var bara så ytterligt angeläget att få skriva av dig om vad du tycker om den där Anna egentligen, nu när du såg din chans! Du blir så väldigt väldigt arg över såna fruntimmer!

      Fortsätt du att "efterfölja Kristus" - man ser tydligt att du haft honom som ideal i din kommentar ovan!

      Radera
    19. Sedan, "Christer VDM" har jag en fråga som gäller Missionsprovinsen. Bär du som präst där niqab (du vet det där fotsida svarta plagget som endast visar ögonen på bäraren) och församlingsmedlemmarna också?

      Jag tror nämligen att jag kan ha misstagit mig grundligt. Jag har tänkt "muslim" när jag sett en niqab på stan. I stället borde jag ha tänkt: "Där går en missionsprovinsare"!

      Radera
    20. Mycket bra och belysande bloggkommentar, Anna. Inte för att den belyser något om Missionsprovinsen, men bra och belysande likväl.

      Radera
    21. Tack så mycket, jag vet att du brukar uppskatta det jag skriver! Men belyser min kommentar inte något om Missionsprovinsen? Finns det andra, som inte är missionprovinsare, som kallar sig VDM? Jag erkänner som alltid min idioti och svagsinthet men hoppas som vanligt på nåd och barmhärtighet från de som begripit något.

      Radera
    22. Jag har uppfattat det som att det är främst missionsprovinsare som kallar sig VDM. Jag inser nu att betydelsen inte är den jag trodde, nödvändigtvis. Den exakta betydelsen är dock inte helt lätt att få reda på via nätet. Dvs vem och varför som kallar sig så.

      Men niqaben kan väl ändå komma till användning? För Christer VDM och alla dina andra kommentatorer på denna blogg som kallar sig "anonym"? Om de sliter sig vid datorn och ger sig ut på stan alltså?

      Radera
    23. Men Christer, VDM, kan vi alltså vara överens om att dina kommentarer i fortsättningen kommer att handla om ÄMNET och inte ditt "vädrande om en massa saker som inte ens platsar inom kristendomen"? Och att du stängs av om du skriver kommentarer som de ovan, som ju verkligen inte handlar om ÄMNET?

      Tid för skärpning alltså, Christer, VDM. Försök att hålla dig till ÄMNET i fortsättningen!

      Radera
    24. Innan jag sett att någon annan påpekat det: begreppet VDM (som jag inbillar mig ska förstås i kyrklig bemärkelse) är äldre är Mpr.

      Radera
  13. Stäng av Anna, så kan hon ju sluta göra sej dum. Det behövs inte!

    SvaraRadera
  14. Jag har skrivit det förr, men måste nog skriva det igen. Den postkristne ickematerialistiske sportbilsfantasten och lagivraren Modéus II är egentligen ingen (eller inget) i sig utan "bara" en galjonsfigur för den nya religionen!
    Antony

    SvaraRadera
  15. Varumärkesreflektioner är kanske allvarligare än annat? Svara mig varför får SvK som varumärke, med en tysk-amerikansk finansierad ÄB, kliva fram i rampljuset? Vilka offentliga intressen? Det sägs att ryssarna gick ihop med kyrkan efter homobesluten och bildade ideologisk "front". Om det hela inte bara är/var ryska intressen utan lika mycket västs - kan HBTq vindarna fungera som torpederna i slagskeppet? (Mer effektivt än nya Haubitsar) Nu kallas ÄB in för att förstärka "varumärket" såsom patriarken i öst? Stalin gjorde så en gång, m.fl.
    Betydligt mer effektivt med en liberalteolog i Rom är en traditionalist, som varumärke. Ganska hyfsad konspiration, eller?

    SvaraRadera
  16. Elisabeth,

    -Jag undrar stillsamt vilka det är som "vill komma åt" Dig och Din make och vilka som är "galenpannor"? Gång efter annan ser jag däremot utfall från dig mot Svenska kyrkans företrädare men tyvärr aldrig exemplifieringar gällande vad och vilka. På samma sätt lär vi förmodligen få vänta på vilket kyrkoalternativ till Svenska kyrkan som Du vill se - märk min fråga ovan.

    Och allt således i anonymitetens namn. Vågar Du personligen inte stå för Dina åsikter Elisabeth?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD, du har fått ett otal exempel, främst från andra men även från mig. Det nyttar ingenting till att upprepa dessa eftersom du ändå inte förmår/vill se vad som sker i och med Svenska kyrkan. Med din stora kärlek till Svenska kyrkan borde du vara utomordentligt oroad över utvecklingen.

      För övrigt har jag aldrig trott att du hör till dem som vill röja någons anonymitet för att ställa till skada. Jag har högre tankar än så om dig.

      Radera
  17. Elisabeth,

    Nej bästa Elisabeth, jag har aldrig fått några exempel på vilka i kyrkoledningen som ägnat sig åt att sätta "fräckheten" i system. Därför reagerar jag starkt emot beskyllningenj, som naturligtvis är allvarlig, då den indikerar att ledande personer i kyrkans topp har andra drivkrafter än att verka för Guds rike och kyrkans väl.

    Jag har också, förgäves, bett dig presentera Ditt kyrkoalternativ, när nu - som jag har läst Dina texter - vår mer än tusenåriga kyrka inte passar Dina skor. Hur ser alltså Din idealkyrka ut, och hur skall den styras?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera