lördag 20 juni 2015

Jämmerligt

Hallands Fläder heter ett brännvin. Jag drack inte det i går. Men Midsommaraftonen förflöt likväl. Regn - men inte så störande för då och då kunde lite sol skönjas. Sent om aftonen tänkte jag att den där fläderdrycken kanske ändå borde prövas. Det stod en liten plastflaska med texten "Fläder och vanilj" på diskbänken. Märkligt nog fanns det en pump ovanpå flaskan men jag pumpade upp en 6:a i ett för ändamålet lämpligt glas, stämde upp en kraftfull svensk sång och svepte raskt innehållet. Döm om min förvåning när jag insåg att jag just druckit en 6:a flytande tvål. Varför ska tvål kallas "fläder och vanilj"?

Hur jag mår idag?
Jag känner mig ren. Inifrån och ut.
Jag trodde att ni ville veta, så jag åstadkom ett blogginlägg trots tanken att denna dag skulle vara bloggfri. Och minns pigans ord när hon fått tvillingar: Det är av misstagen man lär sig. Något för kyrkohandboksarbetet att fundera över. Somligt kan tyckas vara när fast det är långt ifrån. Lika långt ifrån som fläder kan vara från fläder.

12 kommentarer:

  1. Maja säger att ett problem med såna här sandahlska muntrationer är, att alltför många tar alltför mycket på blodigaste allvar.

    -Faktiskt ganska roligt, egentligen, säger hon. Och helt klart finns det behov av kattschampo med pump i doften forell-kattmynta. Den skulle min juristhusse köpa med en gång till mig!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja är klok, hon. Jag satt här och undrade i mitt stilla sinne hur länge det skulle dröja innan någon kommentator förfasade sig över att en präst kunde bli så full att han inte såg skillnad på snaps och tvål. :-)

      Radera
  2. "Ren inifrån och ut" - alltså som efter rätt mottagen evkaristi?

    Argus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar Andersson20 juni 2015 kl. 15:12

      Ren utifrån och in tyckte William Both. Tvål, soppa och frälsning var hans modell.

      Radera
  3. Detta inlägg är kul! Och jag är minsann en rar liten kvinna jag i mina bästa år och som alltid har något positivt att säga.

    SvaraRadera
  4. Konsistensen Helge!
    Det är större skillnad i konsistensen mellan flytande tvål och Hallands Fläder än var det är mellan druvjuice och vin.

    Man kunde ju tycka att någon som är noga med det senare skulle kunna skilja på det förra oavsett dag på året ;)

    Men det hela påminner om en studiekompis till mig som denna dag på året ville reducera antalet knappt halvfulla flaskor ljusgul vätska och först efteråt noterar de disparata geografiska etiketterna Carlshamn och Skåne.
    Så nära, men ack så fel.

    SvaraRadera
  5. Pauli kristologi inifrån: även om min yttre människa förgås, förnyas min inre människa dag för dag.

    SvaraRadera
  6. Hallands Fläder år verkligen inget vidare, obetydligt bättre än flytande tvål. Detta tycker jag även om jag bor i Halland, t.o.m. i Falkenberg där något ljushuvud uppfann denna vämjeliga dryck. /Anders Brogren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck!

      Och jag som gillar Hallands Fläder ...


      GG

      Radera
  7. Hur smakade det??
    fm

    SvaraRadera
  8. Humor!
    Tack för ett gott skratt!

    SvaraRadera
  9. Anders Stenström20 juni 2015 kl. 21:25

    Jag blir påmind om den gången jag i kylskåpet på jobbet fann en skål med äppelmos. Jag drog slutsatsen att den blivit över efter någon av alla de kyrkliga verksamheterna, beslöt äta upp den som lunch, med mjölk och med några brutna skorpor över, och förfor i enlighet med detta beslut. Visserligen noterade jag att äppelmoset måtte ha stått där länge, för det var torrare än det borde vara, men likväl blev jag helt perplex när första skedbladet kom in i munnen. Det var inte äppelmos utan mandelmassa. Mandelmassa går i och för sig utmärkt att äta, men känslan när någonting smakar helt fel är obehaglig.

    SvaraRadera