torsdag 28 augusti 2014

Skillnad mellan helighet och skenhelighet

Vi tar det igen. Det finns folk som regelbundet går i kyrkan. Regelbundet på varje julbön, t ex. Förr gick folk regelbundet så att någon från gården varje söndag återfanns i kyrkbänken, gårdens egen. Söndagen var gudstjänstdag. För majoriteten av gudstjänstfirare gäller nu att regelbundenhet inte är lika med gudstjänst varje söndag. Mycket annat konkurrerar. Den som går av plikt kan drabbas av att pliktkänslan tar söndagsledigt då och då. Och antalet gudstjänster har minskat.

Den som är 90+ och förr tagit sig till sockenkyrkans gudstjänst, den som firats alla sön- och helgdagar, ser nu att det inte firas mer än en gudstjänst i kvartalet och klent är det i nästa kyrka. Den tredje grannkyrkan är stängd på grund av mögel. Den som är yngre men inte tror att 1958 års riksdagsbeslut är gudomliga och inte övertygats i sak, har allt mindre att välja på i det magrare utbudet. Jag hörde från en församling att någon konstaterat att de två damer som brukat gå, inte längre kom när församlingen fått en kvinnlig präst. Ni behöver inte värdera förhållandet, bara konstatera att så går det till i den öppna demokratiska folkkyrka som välkomnar alla fast inte riktigt.

Nu till poängen. Kyrkohandboken ger besked. Det talas om Gud och Jesus, som det heter. I Kyrkohandboken återfinns Fadern och Sonen och Den Helige Ande (strunta i "n"-et som faller bort och "a"-et jag inte använder när jag skriver eller talar om Anden och beskriver Den Helige). Det läses bibeltexter och det firas någon typ av kristen gudstjänst, det kan man se. I kyrkohandboken.

I praktiken kan gudstjänstfiraren snappa att det inte firas högmässa, just. Det firas varianter. De kan vara lokalt utformade. "Lekarydsmässa", "Västrabomässa" eller "Alvestamässa" t ex. Riktigt vad det är, går inte att på förhand veta. Antagligen är det som i söndagsmässan" färre läsningar. Kan det vara annan musik eller lokala folksånger? Jag vet inte. Den vidare identitetsmarkören "högmässa" är ersatt av en lokal markering av identitet, SD typ.

I kyrkohandboken finns ett skriftemål. Den tidigare ordningen med rannsakande fråga som hjälp för syndabekännelsen är i praktiken borta. I söndags skulle vi försöka hantera våra tillkortakommanden genom syndabekännelsen, hörde jag. Vi? Jag försökte så gott det gick, dvs inget vidare. Men försöka duger. Bättre vore nog om fokus låg på att Gud verkligen förlåter och att detta är finessen. Jag går till högmässan för att hämta något jag behöver.

När hörde ni ett introitus senast?

Det finns ett utbud av melodier för den liturgiska sången. Laudamus kan ersättas av Joe Hill-låten "När andra har jobb, varför går du så här?" - fast med annan text. Sv ps 10.

Läsningarna efter evangelieboken, i vart fall två men inte alltid de som är söndagens, har jag understundom märkt. Predikan. Gud hjälpe! Den gamla neologin utlade vikten av vaccinet och potätera. Den nya utlägger andra behjärtansvärda ämnen. Jag lägger märke till en sak. Predikningarna blir lätt fristående - från bibeltext, söndagens tema eller tidigare (eller senare) predikningar. De är tal, men bygger inte församling och blir därmed inte särskilt uppbyggliga.
Vilken är drivkraften för prästens predikan?

Nå, jag försöker gå där det är annorlunda. Man lär av misstagen, som igelkotten sa. Det betyder, märker jag, att jag blir nöjd när jag märker att prästen i sin predikan vill mig något. Jag vill bli undervisad och själavårdad. Det betyder att jag regelbundet påminns om trons basfakta, hur det egentligen är fast mitt tröga hjärta tappar bort den saken.

Trosbekännelsen ska vi läsa. Vi talar om Honom som är född av Jungfrun Maria och då tänker jag att den som tror att denna utsaga handlar om biologi har inte fattat ett dugg. Det är inte så kul att ha fått den domen fälld över sig, tänker jag. Ska jag tystna? Men vi slutar inte tro så att vi inte läser trosbekännelsen, men den betyder något annat och något så fint så det kan en barnafrom docent inte begripa.

Vi tar oss vidare. Psalmvalet ska jag inte kommentera. De traditionella lutherska läropsalmerna sjunger vi sällan. De är för svåra. Det var de inte när vi hade en skolkantor på deltid. Nu med heltidsanställda musiker och en uppsjö instrument, kan församlingen inte sjunga. Kan det bero på att detta inte är en församling utan bara en samling av folk vid ett givet tillfälle?

Kyrkobönen kan vara en exercis i all den välvilja vi ska visa, ett litet fromt föredrag för Gud. Väl bekomme.

Det blir mässa. Frälsaren gav oss sakramentet och så ofta vi gör som Han sa, blir det som Han sa och Hans kropp och blod räcks oss. Det är många finesser här. Genom dopet är jag en del av Hans kropp som i mässan blir en del av min kropp, den som en gång ska uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen.

Kyrkans gemensamma övertygelse är att det behövs lite, bröd, lite vin och lite präst som läser de heliga orden, dvs konsekrerar. Den välsignade välsignar för han är vigd till detta. Benedictus benedicat. Byter man vetet till E420 och en del annat smått och gott tvekar jag om detta är bröd som går att använda. och vin är väl i allsindar vin och inget annat? Det är sådant som ska glädja människans hjärta, det vi använder i kalken. Och byts ordningen är det de som vill byta (bryta) som har bevisbördan och skyldigheten att svara på invändningar. Blir det alltså en skenhelig mässa? Det är den allvarliga frågan.

Vi tackar och på sluttampen välsignas det. En massa präster är modalister och välsignar i "Faderns, Sonen och Den Heliga Andens namn", men kristen tro talar om tre personer och därför ska det vara två "och", som i handboken och "genusandet" beror på en missuppfattning av vad som är realt genus och inte. Människan är inte kvinna bara för att hon är "hon" utan kvinna och man. Ni fattar. Men man ska inte gnälla. Det kan olyckas så att man blir välsignad i Skaparens, Befriarens och Livgiverskans namn också.  Och det är säkert fint och religiöst sagt - men är det verkligen kristendom, den tro som en gång för alla har anförtrotts de heliga? Det sa inte söndagsskolfröken. Det sa inte konfirmationsprästen.

Och om nu Gud är en svart kvinna - varför sa hon inte det meddetsamma till profeterna och apostlarna utan anförtror detta endast åt Jonas Gardell f.v.b.?

Det verkar som om Svenska kyrkan inte är ett i tron. Inte konstigt om friden viker. Fil 4:9 Och en liten undran vad det Jesus säger kan betyda är inte ur vägen. Matt 7:22-23. Allt är inte guld som glimmar, somlig helighet är skenhelighet och somligt fromt tal dess motsats.

Det sades vid biskopshearingen att Kyrkan överlevt Romarrikets fall, digerdöden, två världskrig och Dag Sandahls blogg". Den biskopskandidat som tänker så, måste vara prästbarn.
Kyrkan har överlevt. Frågan är om Svenska kyrkan överlever Svenska kyrkan. Ta i den frågan!
Och inse att Jesus inte kommer tillbaka än på länge, om jag får tro biskop Åke Bonnier, som firat stiftet som avstamp för 1000 år till. Detta under målsättningen att "vi ska inte bara upprepa gamla sanningar".

40 kommentarer:

  1. En Locec/dag kanske kan hjälpa något... Acetylsalicylsyra lär vara bra som förebyggande mot hjärta och otrevligheter i tarmar.
    Må bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en sann beskrivning av dagens gudstjänster. Herre, till vem skulle vi gå?/Gustaf Björck

      Radera
    2. Ännu en anonym rolighet.

      Kanske är Svenska Kyrkans fria fall och sönderfall alltför allvarlig/t att söka skämta bort? DS skämtar friskt om det mesta. Detta hindrar inte allvaret och smärtan i iakttagelserna.

      En jämförelse:

      Vad som nu pågår i stora delar av den muslimska världen (och som mest är slutfasen av det som pågått under århundraden) förändras knappast till det bättre av att en begåvad betraktare äter Losec och Treo?

      Dessutom bör dessa båda medikamenter ej kombineras. Detta sagt av omsorg om den anonyme skribenten, som kanske försöker bota sina frustrationer över sakernas tillstånd på sådant sätt?

      Lars Jensen

      Radera
    3. Faktiskt helt evidensbaserad kunskap. Något inte sv Kyrkan har....
      Se till att själv peta i dig detta /dag. Du lever längre o slipper få stroke av galenskaper...
      /who?

      Radera
    4. /who

      Ännu en bittergök, som skjuter på budbäraren...

      /me

      Radera
    5. Bitter? Ibland skjutervad som verkar vara man både bud o budbärare.
      Bitterf**** kan andra skriva märklig litteratur om. Inte min grej.
      Gillar faktiskt grejer, men uppskattar kvinnorna som förkunnare också.
      Göken gal i maj, inte nu.
      Quando, Quando, Quando....

      Radera
    6. OK,
      tospippi, då?

      /me

      Radera
  2. "Och antalet gudstjänster har minskat." Ja, så är det. Det fanns fyra pastorat i kommunen med nio församlingar. Nu finns det ett pastorat och de tidigare pastoraten har blivit fyra församlingar. Det finns tio kyrkor. På söndag står alla utan gudstjänst. Fast i en inbjuds kl.11 till Elvisgudstjänst. "Allt från kända låtar till pärlor du sällan eller aldrig hört. Vi kryddar med lite kuriosa ur Elvis liv och karriär."
    Det blir säkert populärt och fullsatt, medan de som vill vara trogna Kristus blir utan själaföda?
    +Arne

    SvaraRadera
  3. DS: "Kyrkan har överlevt. Frågan är om Svenska kyrkan överlever Svenska kyrkan. Ta i den frågan!" Naturligtvis kommer ingen att ta i den frågan, och naturligtvis kommer Svenska Kyrkan inte att överleva Svenska Kyrkan, som nu likt svinhjorden rusar blint i full fart mot närmaste damm för att dränka sig själv. Det tragiska i sammanhanget är inte att hon själv går under, utan förskingringen för alla vindar av allt det hon var satt att förvalta: ett snart tusenårigt andligt och kulturellt arv, mödosamt hopsamlat av människor som såg sig själva som del av en historisk kontinuitet, större än nuets och samtidens alla uppblåsta anspråk. Och kontinuiteten utgjordes just av vidmakthållandet av dessa "gamla sanningar", som nu kastats på soptippen av kyrkans egna företrädare. 1000 år till av Svenska kyrkan -- ha, vilket skämt! Nej, inte ens 100 år, knappt ens 10 kommer att beskäras henne. Nej, katastrofen har redan inträffat, anden, som höll alla dessa väldiga murar på plats, har blåst vidare, nu återstår bara att betrakta den historiska erosionen i verksamhet. allt i enlighet med termodynamikens andra huvudsats. Om nu inte Jesus Kristus hinner först, förstås.../Stefan Borg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en (upp-)lysande bloggpost av DS och en dito kommentar av Stefan Borg.

      Nej. Det trams, som i allmänhet under falsk varudeklaration utprånglas som kristendom, tycker t o m den del av de anställda, de som fortfarande går i kyrkan utanför betald arbetstid alltså, är svårsmält. Dessa går när de är helgdagslediga till de få vattenhål som fortfarande erbjudes. Alltså inte till territorialförsamlingen eller församlingen de tjänstgör i.

      Den som inte ser att kyrkan redan är en i stort avlövad, döende trädstam, som kommer att falla när några decennier gått och stormen kommer, är blind och vill förbli så. Om någon fortfarande tvivlar kan han fråga dagens 20 - 30-åringar! De bär redan framtidens allmänna opinion och anser nästan genomgående att kyrkoavgifter.med fördel kan användas på bättre sätt än att stödja en företeelse de inte anser sig behöva eller ens vilja gynna passivt.

      GG

      Radera
  4. Kyrkan kommer säkert att nyktra till. Backa bandet 60 år. Varje kommun hade en kyrka som vanligen hade en gudstjänst i veckan. Gissar att det var Söndag. En präst -en organist-en vaktmästare - en som hämtgade hem kollekten och delade ut psalmböcker.
    Deltagandet varje söndag :tre gamla tanter , en sörjande familj,en bunt konfirmander . Stadskyrkorna hade i allmänhet ganska många församlingsbor. Gudstjänsterna var i allmänhet väl fokuserade på dåvarande bibeltolkning.
    Den moderna kyrkan vi har i dag har vidgat tolkningen av Guds ord och därigenom strulat till folks uppfattning .
    Tillbaka till 40-talet med ett tilläg.MÄN och KVINNOR är präster och resten av oss är syndare. Hade politikerna nöjt sig med den förändringen så hade det hela fungerat. BloggarDag har på ett förtjänstfullt vis fått igång debatten tack vare kvinnorna.

    SvaraRadera
  5. Bra att bli påmind hur en högmässa har och skulle kunna se ut!

    SvaraRadera
  6. Allt för....
    Inget.
    Men det fortsätter. Pengar kostar det också. Många miljoner.
    Skenheligt? Kanske. Känner inte till någon som vill detta.
    PK kallas det tror jag.
    http://www.bt.se/nyheter/mark/miljonnota-for-hbtq-kunskap-uppror-i-mark%284422666%29.gm
    /Guess who?

    SvaraRadera
  7. Jodå, kyrkan lever vidare; varför alla dessa dystopier? Från Dag, av alla, skall man höra och läsa texter om kyrkans nära undergång. Sitter han månne i en central funktion på ett korthus? Varför gör han det i så fall?

    Tror han ej längre på den kyrka som han tjänar och där han - på demokratisk väg (läs det ni alla som viftar bort eller föraktrar demokratin!) - är invald i dess högsta beslutande organ? Och i KM sitter Dag minsann ej och sover. Då är korthuset som bortblåst och Dag i sitt esse i skytteltrafiken till talarstolen och - innan dess - som flitig motionsskrivare.
    Något stämmer alltså inte i hans beskrivning ovan, vilken ju genast har fått hans trogna doakör att jubla.

    Är Dag månne kluven som en partiledare en gång beskrev den som är liberal? Å ena sidan ständiga bloggattacker mot (den påstått) förfallna kyrkan. Å den andra med liv och lust i ledande position i samma kyrka arbeta som en slav för den. Förstå detta, ni som kan. Doakören kan kanske förklara sin dirigents kluvenhet.

    Själv fortsätter jag att på mitt sätt värna den kyrka som jag älskar och som symboliserar så ofantligt och ofattbart mycket i vårt lands historia och nutid. Skulle aldrig falla mig in att sjunga dess död, även om det finns fel och brister som i andra organisationer. Och så öppet är i varje fall mitt sinne, att jag inte likt "doaisterna" i Dags kör stannar utanför. Jag kan utan att tveka med glädje - när tillfälle bjuds - gå igenom vilken kyrkport som helst. Den som går in får ju känna värmen och Guds närhet, höra psalmsången och lovprisningen av Herren.
    Den som står utanför och tjurar känner kylan, som inte lindras av vederbörandes eventuella fundamentalism och istadighet.
    Men var och blir som bekant salig på sitt sätt, för att justera ordet en smula.

    Välkommen in i värmen, bästa doakör! I den kyrka, som har er dirigent som tung beslutsfattare och som med liv, lust och energi går in för sitt uppdrag.
    Varför skall ni lämna dirigenten ensam?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag för min del behöver varje söndag (minst) bli påmind om min personlige Frälsare Jesus Kristus och om allt vad han i sin obegripliga kärlek har gjort för mig. Och det får jag till stor sorg verkligen inte höra genom att "gå igenom vilken kyrkport som helst". Så har jag det. Hur har du det, Bengt-Olof Dike?
      /Per H

      Radera
  8. BOD,

    Flitig motionsskrivare och talare. Ja det slår dig inte att han kanske fungerar som en ropandes röst i öknen och i alla fall försöker stoppa förfallet. Vad gör Du? Jag menar mer än att ber oss välsigna och be för heretiker ända upp i kyrkans högsta ledning.
    //HH

    SvaraRadera
  9. Är inte BOD i sig den bästa förklaringen till varför SveK måste gå under? Genom sin oförmåga att inse att det första krav som ställs på den kristne är sanningslidelse? Och att den kyrka som inte längre kan härbärgera människor som lyder detta krav utan utesluter dem för att i stället erbjuda en "kyrka för alla", blir till "inget för någon"? BOD kommer aldrig att kunna inse varför Dag slåss, varför varje sann kristen alltid måste slåss, nämligen för sanningshalten i vittnesbördet som vi fått ärva genom generationerna, och som kostat så många sanningsvittnen deras liv. "Varför skulle kyrkan vila på någons blod? -- Allt sådant tal är ju bara stötande, och kommer aldrig att attrahera massan i våra dagar!" I BODs kyrka kan var och en "utan att tveka med glädje - när tillfälle bjuds - gå igenom vilken kyrkport som helst. Den som går in får ju känna värmen och Guds närhet, höra psalmsången och lovprisningen av Herren." Men lukten av blod, den sticker bara i näsan, den skrämmer -- bort den! Men den kristne vet att kyrkan vilar på blod, oceaner av blod som människor gjutit för sin tro på sanningen, nu som förr och att det aldrig kan vara annorlunda, för då vore tjänaren mer än sin herre. Och den kristne vet att det inte tjänar en människa väl att vinna sitt liv till priset av sin själ. Därför går jag inte längre in genom porten till BODs svenska kyrka. /Stefan Borg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig bara komplettera med frågan hur någon kan tro att BODs kyrka ska kunna ge ett vettigt svar på utmaningen som islam innebär för varje kristen. För där betyder martyrers blod och gudsfruktan ännu något, liksom vad domedagen innebär. Nej, i BODs svenska kyrkan letar man förgäves efter en biskop som kunde ha något vettigt att säga, men som tur är finns det en sådan i den danska: http://www.religion.dk/synspunkt/2014-08-20/biskop-vi-skulle-takke-gud-muslimerne

      Radera
  10. Varför tänker jag instinktivt på stiftchefen i Skara då jag läser ordet "skenhelighet"?!
    /Antony

    SvaraRadera
  11. BOD! Försök fatta att det finns människor i Sv.Kyrkan, som är "avgjorda"
    kristna, som döpts och konfirmerats och som t o m prästvigts i denna kyrka.
    Vissa är engagerade kristna, som försöker leva ett andligt liv i daglig om-
    vändelse, gudstjänst och bön. Då de flitigt läst sin bibel, inser de att den
    allmänna synen på ämbetet bl.a. inte stämmer med Skriften - inte heller
    synen på äktenskapet, etc. Dock vill man som t.ex. Dag göra bästa möj-
    liga för den kyrka man älskar (olycklig kärlek!) och engagerar sig i dess
    ledning. För detta får man endast hån i detta land (i den övriga kristna
    världen är sådant självklart) - då är det tappert att fortsätta kampen ge-
    nom 4-5 årtionden. Vi är många som beundrar detta, utan att acceptera
    alltför tuffa ord och uttryck. Ditt engagemang kan vi erkänna såsom ett
    resultat av partipolitikernas dominans, men vi ser det inte såsom ett gott
    resultat av kristligt lärljungaskap. Dock finns nåden för Dej precis som för
    Dag, mej och alla andra syndare. Men hoppa av Dina käpphästar och böj
    Dina knän inför Gud, så kan vi kanske mötas och förstå varandra!

    SvaraRadera
  12. Anders Stenström29 augusti 2014 kl. 00:43

    Konstruktionen "Andersson och Petterson och Lundström" innebär inget annat förhållande mellan leden än vad "Andersson, Pettersson och Lundström" gör. Att "Faderns och Sonens och den Helige Andes namn" med sina två _och_ skulle uttrycka den rena läran säkrare än vad en variant med ett enda _och_ skulle göra är en from fundering utan substans.
    Lydelsen har väl snarare dikterats av den latinska, och därbakom den grekiska, texten i Matteus 28:19.

    SvaraRadera
  13. Per H, HH, Aake, Sven Andersson m fl!

    Jag noterar med visst intresse, att ni med tystnad glider förbi en poäng i mitt inlägg: Dags engagemang i ledande position för en, enligt er, i det närmaste förfallen kyrka. KM-ledamoten m m, mm BloggarDag anser uppenbarligen inte att Svenska kyrkan är förfallen utan försöker i stället, fast med ringa framgång, det medges, påverka den. Han har länge jobbat som präst i kyrkan, deltar i KM:s gudstjänster och mässor, medan ni på ett - orden är starka men motiverade - oförskämt sätt koketterar med att ni vänder ryggen till den, aldrig (mer) går in genom de kyrkportar som vi andra älskar och har vant oss vid.

    Vad vinner ni med detta? Platt intet, ty det är bara ni själva som möjligen tar er på allvar. För övrigt undrar vän av ordning om ni går genom portarna vid en anhörigs dop, vigsel eller begravning?

    När Sven Andersson ber mig böja knän inför Gud, blir ju den givna motfrågan om han själv gör detta med ovannämnd inställning till kyrkan.
    Jag är väl medveten om att mina ord faller platt ned för döva öron. Inte på grund av de sakargument, som de formar, utan därför att oviljan att lyssna, förstå och acceptera andra synsätt än de egna är grundmurad.
    De obotligas förhinder, med andra ord!

    Sorgesamt, bedrövligt. Men också ynkligt, kan man tillägga. Vuxna människor, som så låst fast vid en enda uppfattning: den egna!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se någon som helst rimlig anledning till att förklara Dags engagemang för Svenska Kyrkan. Det gör han (och har redan gjort - för den som vill läsa och förstå- tidigare på denna blogg och i sitt övriga författarskap) så mycket bättre själv. Därav min tystnad i frågan.

      Att läsa in "kokettera" i "till stor sorg" kräver sannerligen ett stort mått av kreativitet! Och konsten att glida förbi med tystnad verkar fler än undertecknad behärska.
      /Per H

      Radera
  14. BOD

    Det ert samfund lyckats med under din livstid är att inte fått in något nytt folk, men slängt ut dem som tror.

    Det är liberal"kristendomens" stora akilleshäl.

    Reducera budskapet från allt anstötligt och det blir inget kvar för ingen.

    Inte en siffra pekar uppåt, och du mumlar din magiska formel; allt är väl.

    Men allt är inte väl! Kan du ö h t stava till ordet; krismedvetande. Och ett samfund med blinda ledare, som leder blinda; måste vara rätt dödsdömt. Speciellt omm dess grundare är vad Han påstod...

    Vincit omnia Veritas.

    SvaraRadera
  15. För klarhets vinnande: Jag går inte till kyrkomötets gudstjänst och mässor. Det gjorde jag fordomdags och har gjort ett undantag från den levnadsregel jag antog när Caroline Krook skulle ha inledningsgudstjänst någon gång på 1980-talet. Skälet var att hon var kvinna, förstås. Och markeringen fattade jag. Min närvaro var inte så viktig. Jag avstod. Då kom redaktören Lena Rainer rännande för att efterhöra om jkag varit på gudstjänsten och när jag inte varit det, ville hon för Sydsvenskans räkning veta VARFÖR. Jag åberopade då i rätt tydliga ordalag att vi har religionsfrihet här i landet och gudstjänsttvånget är avskaffat. Hon vacklade till, slagen av insikt. Men min frånvaro tror jag rapporterades till de skånska odalmännen. Ska det vara så att det bevakas om jag firar gudstjänst och hur jag beter mig, då kan det vara. Jag förslökte gå till en festhögmässa under kyrkomötet 2008 men när jag tog gudstjänstordningen befanns det vara en gudstjänst för dem som var glada över kyrkomötesbeslutet 1958. Det var ju inte jag, så jag begrep att detta var en gudstjänst för andra än mig. Jag gick alltså ut Och därefter har jag inte gjort några försök. Jag ska förresten sluta gå i fler gudstjänster har jag kommit på. Varför ska inte mässan firas så som den är instiftad?Och när det inte sker, vad har jag då där att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ju fler som uteblir, ju oviktigare upplevs församlingsgudstjänsten som.

      De unga kommer inte; de unga vuxna kommer inte; männen kommer inte, hedningarna kommer inte; personalen kommer endast om den får lön och de troende känner sig utestängda...

      Jovisst. Gammel-Maja i Domkyrkotornet, hon som är lite gaggig och inte hört nå't på en halv kattålder kommer. Och så BOD, förstås.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    2. DS' lilla knorrande om gudstjänstdeltagande på slutet må irritera eller chockera någon. Knorrandet är dock förståeligt.

      Avhoppade lärare (Ofta duktiga och välutbildade. De odugliga och dåligt utbildade har ingenstans att ta vägen.), har ibland svårigheter att göra lektionsbesök på lektioner hos skolornas kommunaliserade "vuxennärvaror"/lärare eller ens höra fritidsledar-rektorer hålla anföranden.

      Duktiga och erfarna körsångare har ibland svårigheter att höra en normal kyrkokör eller ens försök till (psalm)sång från oövade.

      Elitism? Tja. I Sandahls fall har jag svårt att tro det. Snarast sorg över att något oerhört angeläget och viktigt förfuskats. Att kyrkobyggets grund underminerats. Som han brukar framhålla:

      -Det hade inte behövt vara så.


      GG

      Radera
  16. Från Sr Sjuhärad. Det informeras om kulturfest med något för alla....
    /
    Skara stifts 1000-årsfest invigd
    lyssna på Biskop Åke Bonnier invigde firandet av Skara stift 1000 år
    Biskop Bonnier: Skulle vilja resa tillbaka till 1700-talet"
    (5:37 min)
    Biskop Thomas från Egypten och Edward Rizk från koptiska kyrkan i Stockholm. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio
    1 av 7
    Biskop Thomas från Egypten och Edward Rizk från koptiska kyrkan i Stockholm. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio

    Idag invigdes festligheterna i Skara i samband med stiftets 1 000-årsjubileum. Biskop Åke Bonnier invigde firandet inför besökare och gäster från hela världen.
    Publicerat kl 11:30
    Dela

    Det var fullsatt framför Djäknescenen i Skara idag när Åke Bonnier invigde jubileumsdagarna. I sitt tal tackade han biskoparna genom tiderna och även de som är aktiva inom Svenska Kyrkan idag.

    – Tack för allt det ni i tusen år har gjort för det kristna Sverige.

    Under två dagar uppmärksammas stiftets jubileum med över 100 punkter på programmet, bland annat kommer Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel imorgon.

    Tusentals besökare väntas till Skara under de två dagarna. På plats finns gäster från hela världen.

    – Vi är en del av den kristna gemenskapen, vi är inte en isolerad halvö, säger Åke Bonnier.

    Han poängterar att festligheterna inte bara är för troende.

    – Här finns något för alla. Det är en kulturfest också.

    Biskop Peter Mundo från Sydsudan är en av alla internationella gäster.

    – Jag är jätteglad att de har bjudit in mig. säger han.

    FAKTA:
    Skara stift sträcker sig över halva Sjuhärad, och omfattar Borås, Ulricehamn, Herrljunga och Vårgårda.

    SvaraRadera
  17. BOD! Det är meningslöst att vi ordkrigar emot varandra. Du lyssnar inte
    och vill inte förstå oss. Vi har fattat hur Du tänker och tycker, och det kan
    vara nog. Din entusiasm för en kyrka som är den gamla hembygdskyrkan,
    som står mest för tradition och kultur, den är inte nog för oss, som menar
    att det är Kristi Kyrka i vilken vi lever, emottar daglig syndaförlåtelse och
    lever i kontakt med Kristus i väntan på den eviga saligheten. Det är ju där
    målet finns och i den tron lever vi förhoppningsfullt varje dag. Den som vill
    ha en "kyrklig garnering" vid vissa tillfällen under kyrkoåret eller vid vissa
    tillfällen under livet - dop, konfirmation, vigsel och begravning kan kanske
    nöja sig med en kyrka, som inte följer bibeln och infogar "moderna", okyrk-
    liga déer i seremonierna ,är en annan grej. Förstår Du mej? Vill Du förstå?Annars slutar vi nu meningsutbytet i frid. Allt gott till Dej och alla partikyrkliga! /Sven

    SvaraRadera
  18. Till mina övriga kritiker!

    Notera att Dag inte i sin kommentar berör engagemanget i övrigt i och för kyrkan, dvs KM-uppdraget och genom detta övriga förtroendeuppdrag!
    Där jobbar han alltså för den kyrka, som ni andra dömer ut från topp till tå, och följande de demokratiska reglerna för val och annat som KM beslutat om. Under många år tillhörde han den yttersta ledningen, KS.
    Dag skulle väl inte vara på plats där, om kyrkan hade varit ett korthus?
    Tror ni andra verkligen det?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en läggningssak.

      De japanska militärernas kompetens, insatser, trohet och engagemang under Andra Världskrigets slutfas var obrutna hela vägen fram till den oundvikliga kapitulationen.

      Kanske är Bloggaren ( liksom f ö kanske BOD?) en svenskkyrklig samuraj?

      Lars Jensen

      Radera
    2. BOD, jo vi är verkligen många som tror det.
      När nu Dag deklarerar att han tänker sluta gå till mässan ö.h.t. så kan jag inte tolka det annat än att han tycker att det är ett korthus.

      Att han fullföljer sitt uppdrag i KM beror på att han har en kallelse dit, på uppdrag av sina väljare. De har nog större förhoppningar om att han ska kunna åstadkomma något där än vad han själv har.
      Att i KM inte ens kunna skapa en rejäl debatt om strukturreformen måste nog ses som ett rejält misslyckande för varje from kyrkokristen i KM och om det inte går så är nog allt tal i KM för döva öron.
      KS har mig veterligt inte möjlighet att fatta beslut, så påverkansgraden där torde vara om möjligt ännu mer ringa.

      Dags engagemang där ger i bästa fall ger det material att blogga om.

      Radera
    3. BOD:en

      Jag ser ö h t inte ett enda intellektuellt giltigt skäl att vara kvar i Svek.

      Känslo-mäss-iga, ekonomiska, ev nationalistiska eller politrukiska skäl kan säkert finnas.

      Idag finns dock inget för ingen, omm man inte är totalt andligt svältfödd.

      Fast föda finns inte, och det är världens mest överpolitifierings fel.

      Ni fick vad ni ville, och vem älskar resultatet?

      Kyrkan, som fastnatt med fingret i det blå (o ingen fattar om det bara är åsiktsvinden man desperat känner in, eller...) o därmed inte vill vara Kyrka, och utan riktigt kyrkfolk.

      Arma samfund. Må Gud förbarma sig. Kyrie eleison!

      Radera
  19. BOD,
    Menar Du att Dag skall arbeta utanför kyrkan? Läser Du aldrig innantill eller förstår Du verkligen inte vad Du läser? Försök att förstå för en enda gångs skull och försök också att inse att det finns ännu präster som inom organisationen stretar emot tidsandan.

    Dina inlägg andas numera mest avund- saknar Du egen doakör? Saknar Du någon som berömmer din förmåga att anpassa dig till de demokratiska besluten?

    Går det dig helt förbi att allt kan inte avgöras med demokrati och partipolitik. Vi andra kan bara rösta med fötterna- dvs söka upp andra kyrkor eller hitta de fåtaliga öar av rättrogna kyrkor med rättrogna präster som ännu finns kvar- de som undan för undan försvinner och ersätts med allehanda jippon.

    //HH

    SvaraRadera
  20. Jensen, Peter T, Annorzzz och HH!

    Den förstnämndes hänvisning till och jämförelse med japanska soldater under andra världskriget lämnar jag därhän i dess groteska orimlighet.

    Peter T:s inlägg är totalt ologiskt, då han "förklarar" Dags engagemang i kyrkans ledning med att denne har uppdraget av sina väljare. Varför har då Dag begärt förtroende från dem och ställt upp på ett korthus från början? Gick hans väljare till urnan för att påskynda ett korthus fall månne? Dags intelligens och kunskaper om kyrkan borgar ju för något helt annat.

    Annorzzz väljer klokt nog att lämna Dags engagemang helt åt sidan, vilket ju är välkommet, då signaturen saknar argument för att försvara dennes mycket långa engagemang i kyrkoledningen. Annorzzz passar ju än en gång att vräka ur sig oförskämda underkännanden av vår stolta folkkyrka.

    HH är också helt på villovägar med sin fråga, om Dag skall arbeta "utanför" kyrkan. Har inte signaturen ännu begripit att den (intelligente), som har ägnat halva sitt prästerliga liv till ledningsuppdrag i Svenska kyrkan, anser att engagemanget sannerligen är värt detta?
    Den intelligente vill knappast sitta på toppen av ett korthus och riskera att falla ned, när korthuset brakar samman.

    Om jag har någon doakör, undrar denne måttligt skarpsinnige debattör.

    Jajamen. Den består av KM:s förkrossande majoritet och miljoner kyrkotillhöriga, som alla säger nej till att kvinnor skall hindras från prästämbetet. Och alla som vill ha, och respekterar, demokratiska val till kyrkliga beslutsinstanser och ser ett oskattbart värde i demokratin som sådan.

    För en försvinnande minoritet,
    är kyrklig demokrati en otillbörlighet,

    Varför, kan dess proselyter ej förklara,
    när kyrkans folk vill fria val försvara;

    Ack, ur led är världen alltså även här,
    som skulle fria val skada kyrkans sfär!

    Tänk om, tänk om, ni motståndsmän,
    Tiden innan 1950-talet kommer ej igen;

    Nu går kvinnor och män till gemensam strid,
    mot världens ondska och för Guds ord och frid.

    Tänk om, tänk om och tag i denna strid parti,
    för godhetens värld, för frihet, fred och demokrati!


    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm...

      Hur blir det med tonsättningen? Kanske skriver BOD in sig i nästa psalmbok?

      Av arbetsprovet att döma inte uteslutet.

      :-)

      Lars Jensen

      Radera
    2. BOD:en

      Jag är oerhört kritisk till den vulgära ockupation rödvinsvänstern m fl politruker gjort av just det du kallar; "folkkyrka".

      Annars är det just fler folk i Kyrkan, en vanlig söndag i storstäderna, än i SvK. Om jag varit du hade jag tagit mig en funderare varför.

      Ett kgl saligHETS-verk känns allt annat än relevant, spännande eller ens modernt. Att försvara det o vilja ha det kvar känns tragikosmiskt.

      F ö är jag väl bevandrad i SvK:ns alla fromhetsinriktningar (som man så effektivt sökt utrota); ELM, EFS, aKF, gammalkyrkligheten, Credo, OAS, etc.

      Jag uppskattar mycket här o deltar även i dessa sammanhang. Men SvK:s ledning/styrning är ett skämt. Ja tragikosmiskt oroligt skämt. Ett sånt som fastnar i halsen o gör riktigt ont i magen.

      Befria SveK. Pensionera politrukerna, "biskoparna" o konfirmandprästerna, som ingen fattar om de visat vägen eller bara kännt vart (åsikts)vinden blåser åt (Wiehe, vem kan man lita på).

      Allt Gott o katolskt tillönskas dig.

      Radera
  21. BOD

    Dina uttalanden om intelligens eller dess avsaknad kan vi lämna därhän. Däremot undrar jag över din oförmåga att läsa innantill- var Du inte en gång redaktör? Med en sådan oförmåga som att läsa innantill liksom att förstå vad Du läser förstår jag att du gjort dig omöjlig som redaktör.

    Du skrivercitat :"Om jag har någon doakör, undrar denne måttligt skarpsinnige debattör."

    Jag skrev citat:"Dina inlägg andas numera mest avund- saknar Du egen doakör? Saknar Du någon som berömmer din förmåga att anpassa dig till de demokratiska besluten?"

    Är Du lika dålig med andra fakta och lika usel att förstå vad Du läser så begriper jag åtminstone den styrelse som inte vill ha dig som redaktör. Där måste man nog kräva mer än förmåga att skriva pekoral.

    //HH

    SvaraRadera
  22. Jag godkänner det mesta. Det betyder inte att jag uppskattar det grälsjuka men jag finner det informationsbärande. Fast kunde ni inte styra lite mer på sak än person så lär vi oss kanske ännu mer och möjligtvis något viktigare?

    SvaraRadera
  23. Visst har Dag rätt i detta avseende: sakfrågan är den centrala. Då måste jag faktiskt notera, att HH inte alls berör den i sitt senaste inlägg. Ty den gällde ju varför Dag väljer att kandidera till ledande poster i en kyrka, som är utdömd av flera debattörer och som HH har visat sitt förakt för.

    Logiken är alltså att Dag anser att Svenska kyrkan fortfarande är en kyrka, som är värd att arbeta för och engagera sig i. Det hedrar Mohedabloggaren, medan HH här har en rakt motsattuppfattning: att kyrkan är ett korthus.

    Detta är alltså sakfrågan. Läste HH detta nu?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera