tisdag 29 juli 2014

Förföljda kristna

Jag medger att jag blev lite brydd när folk ändrade profil och satte upp tecknet för att de betalar skatt i kalifatet därför att de är kristna. Varför ska svenskar, bosatta i Sverige och skattskyldiga här, betala skatt där? Det återfanns präster med den nya profilen. Varför betalar präster i Svenska kyrkan skatt till det nyupprättade kalifatet? Borde inte domkapitlet granska den saken? Har de hamnat i beroendeställning till kalifen?

Kollekt till dem som lämnat Mosul, har föreslagits. Kollekt till dem som drabbas av Boko Haram också kanske. Kollekt till familjer vars döttrar kidnappats och gifts bort med islamister? Men kommer inte de ekonomiska resurser för krigföring från oljeintäkter? Är det alltså inte vi som substantiellt stöder fördrivningen av dem som är våra syskon i tro? Är det inte bensinbolagen vi skulle ge oss på - vi vill inte ha produkter från IS-område längre. Eller vill vi? Måste vi? Har fällan slagit igen?

När kristna pilgrimer på väg till Jerusalem överfölls och kanske dödades beslöt påven att det var tid för ett korståg. Tisdagen den 27 november 1095 samlade under ett koncilium i Clermont hade det annonserats ett viktigt uttalande av påven Urban II. Det var ett tal som möttes med entusiasm. Påven syftade till att säkra pilgrimsvägen till Jerusalem. Jag hänvisar till Steven Runciman, A History of the Crusades, Cambridge University Press, 1951 (omtryckt flera gånger för detta ska väl ses som standardverk fortfarande), band 1 s 106 ff. Syftet var inte, som det sagts, att påven sökte en yttre fiende för att ena Kyrkan inåt - varifrån får folkskollärare allt? Det blev mycket mer och i omgångar av korstågen, det vet jag, som varit i Béziers och Carcasonne och fattat vad påvliga korståg kan användas till. Men från början var korstågen ett svar på våld mot de kristna som begav sig till Jerusalem. Det kunde andra kristna inte stillatigande åse.

Så var är vi nu? Kräver situationen något annat än beklaganden?
Hur gör en kristen klart för islamisterna att "Nu är det slutvisslat som han sa, som fick flabben i cykelhjulet" för det ni ägnar er åt, är inte OK.
Korståg är den beprövade modellen.
Bön är väl också en beprövad modell.
Upprepat medvetandegörande om vad som faktiskt sker när kyrkor sprängs och kristna fördrivs - och en fråga till muslimer om hur de ser på islamisterna borde också vara en väg. Församlingshem har vi. Ska vi där tala väsentligheter om dem som är våra syskon i tron och får betala priset för just sådant vi sjunger och säger på söndagen?

Kanske skulle vi vara mer noga med att bära det tecken som egentligen förenar oss med de förföljda och fördrivna kristna? Korsets tecken. Hade jag varit församlingspräst, hade jag nog menat att det kors vi delade ut för att uppmuntra till förbön för församlingen nu kunde spridas till många och vara en bönens bro till många. Det hade ju varit möjligt - och enkelt - att tala om för kyrkoherdar var man beställer några lådor kors och delar ut med ett litet förbönskort. Kyrkoherdar har väl resurser att skaffa fram pengar för en sådan insats? Och så är hållningen att varje dag kl 12 övar vi oss att be för vår församling och - det är det nya - för alla förföljda kristna.

Nu är jag inte församlingspräst och vet inte var korsen beställs.
Skulle någon vara intresserad av att få veta, är det eget ansvar som gäller.
Men präster kan väl i sina matriklar hitta adressen till kyrkoherden i Borgholm och Norra Ölands Kyrkliga Samfällighet. Eller några biskopar, som säger att detta ska vi göra på massbas.
Och en insats för att hålla insikterna om förföljelse och fördrivning vid liv, förstås. Tidningar är kortlivade. Kyrkans minne är längre än det dagsaktuella.

Fast fortfarande ter det sig gåtfullt för mig varför kristna i Sverige betalar skatt till kalifatet för att de är kristna i Sverige.

20 kommentarer:

  1. Jag begriper ingenting av detta. Var och när har kristna och präster i vårt land börjar ändra profil för att betala skatt till det nyupprättade kalifatet?/ Sven-Åke Nilsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förmodar att det handlar om Facebook-världen. Men det är ju inte hela världen! Det finns en riktig värld också, och den är viktigare.

      Radera
    2. På facebook har jag sett flera vänner byta profilbild till ett arabiskt "N", ett sådant som IS satte på alla kristnas dörrar i Mosul. De kristna fick välja mellan att konvertera, fly eller betala skatt till kalifatet (IS).

      Poängen tror jag är att man uppmärksammar situationen för de kristna som förföljs av IS och man visar att man bryr sig. De har legat i mediaskugga länge men nu börjar det komma nyheter och debattartiklar. Svenska kyrkan har kommit igång sent och gör kanske inte så mycket egentligen.

      BloggarDag, menar du att en sådan här "facebook-demonstration" (i brist på bättre ord) är en dålig idé? Kan du skriva något mer om hur du tänker?

      Radera
  2. Bloggardag: "Så var är vi nu? Kräver situationen något annat än beklaganden?"
    Ja. Absolut. Detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig att följa Jesus. Det är kärlekens och FÖRLÅTELSENS väg. Att degradera Jesus till en kultfigur och idol har helt uppenbart inte lett till någon annanstans än till ett helvete på jorden. Att vifta med ett tortyrredskap hjälper inte heller.

    Vem ska vi egentligen be FÖR? "...be för dem som förföljer er;" Vad ska vi be OM? "Gud, var nådig mot mig syndare", Det står alltså mot MIG, SYNDARE.

    Mer att läsa om förlåtelse finns här:

    http://facim.org/acim/newsletters/20061701.pdf

    En anonym en

    SvaraRadera
  3. Det är självklart ett sätt att uttrycka solidaritet. Att säga att "om ni ger er på dem kan ni ge er på mig också".

    SvaraRadera
  4. Kanske det!?

    "en fråga till muslimer om hur de ser på islamisterna borde också vara en väg." Kanske det.

    För en vecka sedan konstaterade du: "Och så krig i Gaza. Det är väl ingen som kallat det något annat." Är det någon eller några du tycker man skulle fråga? Hur de ser på de mördade barnen, hur de ser på mördarna?

    Lars Johansson

    SvaraRadera
  5. Jag tillhör dem som också satt tecknet som du skriver om på min profilbild. Jag gör det av samma skäl som Assyriska uppmanade sina anhängare att dekorera en vit skjorta med tecknet i deras match mot Hammarby. Jag gör det av solidaritet. Jag tror inte heller att assyriskas medlemmar anser att de betalar skatt till kalifatet. Jag anser nog att du är lite för grinig i den här frågan.
    För min personliga del har jag också skrivit om korsets betydelse för de kristna och deras kyrkor i bl a Irak.
    http://holtter.wordpress.com/2014/07/25/jag-vill-ocksa-vaga-vara-fundamentalist/

    SvaraRadera
  6. Avses med dhimmitecknet någon sorts förment och vilsekommet solidaritetstecken med islam, som enligt pauschalutbildade högstadielärare i religionskunskap "är den mest förföljda gruppen idag"? Någon som kan lägga en länk?

    Är det inte intressant att det nästan manas till korståg från Moheda? När dyker Jihad Jane et consortes upp på Småländska Höglandet? Nog bäst att hos oss göra som vanligt folk gör på Västbanken, ligga lågt och inte dra uppmärlsamheten till sig. Absolut inte ha med Israel eller kristendom att göra. Och kanske någon liten solidaritetsgåva och något synligt solidaritetstecken med den politiska islam därtill. Dhimmiseringen av Europa tycks vara i full gång?

    Erik

    SvaraRadera
  7. Jag förstår inte riktigt poängen med att leka besserwisser i det här allvarliga läget. Nun:et blev snabbt en internationell symbol för solidaritet med de kristna från Mosul för att vi också följer Herren Jesus från Nasaret. Det har använts av av allt från Assyriskas hejarklack igår till Church of Englands twitterkonto. Det har hållits demonstration i många städer och flera kommer att hållas i svenska städer. Du kanske skulle kunna anordna en i Borgholm och visa att du verkligen står med dina bröder och systrar? Jag har läst flera förklaringar till nun-markeringen men aldrig som ett skattemärke. Det får allt docenten belägga med fotnot o källa först innan jag köper.

    SvaraRadera
  8. Det som åsyftas är väl det där arabiska n:et som står för nasarener. Och jag tror inte att supportrarna vid Assyriskas match mot Hammarby avsåg att markera någon skattskyldighet. Vi är kristna, vi följer Jesus från Nasaret, helt enkelt.

    Men visst är korsets än mer föraktade tecken ett gott alternativ.

    SvaraRadera
  9. En fråga till muslimerna här på hemmaplan.

    Den är faktiskt berättigad, de som i många fall lever på våra skattepengar: Hur ser ni på att era trossyskon förföljer de kristna i era hemländer? Det är förvånansvärt tyst om fördömanden från deras sida. Eller är det jag som är dåligt påläst och inte lyckats upptäcka något sådant? Nog borde de ha någon åsikt om det och även våga uttala sig eller ha en åsikt i frågan. Ägnar de månne någon bön och tanke på sina fredagsböner åt våra kristna bröder och systrar som förföljs och dödas i deras hemländer?
    Eller är det så som jag länge befarat, att alla muslimer världen över har en gemensam syn i detta att alla kristna är otrogna hundar som man gärna kan bekämpa, döda eller tvinga dem att bli muslimer? Jag ställer frågan. Vore intressant att veta om någon har hört någon imam uttala sig om kristen förföljelse från muslimernas sida. Eller håller man ihop och samtycker och väljer att bara förtiga alla hemskheter som deras trossyskon åstadkommer. Att tiga är också att samtycka.

    "Präst från Skara stift"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan föra precis samma resonemang på judar i Sverige! Kan man anklaga dem för Israels förtryck av palestinier? Det är förvånansvärt tyst från deras sida, eller är jag dåligt påläst och inte lyckats upptäcka något sådant? Eller har kanske alla judar en gemensam syn på araber i allmänhet och palestinier i synnerhet - nämligen den att dessa är mindre värda än judar? Att judar har rätt att att fördriva palestinier från deras mark, riva deras hus och bygga nya enbart för israeliska bosättare? Och att Israel har rätt att försvara sitt förtryck genom att döda palestinier - män, kvinnor, gamla, unga. Ska vi anklaga alla judar i Sverige för dessa hemskheter? Ska vi öka hatat istället för att bekämpa det? Att tiga är också att samtycka!

      Radera
    2. Lite svårt att dra den jämförelsen som du gör. För det första så är det inte den Israeliska staten som tagit den mark de nu bebor, det var världssamfundet som gjorde den uppdelningen av palestinskt område mellan palestinier och judar. Judarna fick denna möjlighet med tanke på den förintelse de fick utstå av nazisterna under andra världskriget. Dessutom var det ju en gång deras hemland innan romarna krossade deras rike.
      Det som sker just nu har en ganska ensidig rapportering och bedömning, något som du tycks ha smittats av också. Det var ju Hamas (araber-palestinier) som först besköt israelisk mark och bostäder. Jag anser ju förstås att Israel då har rätt att försvara sig. Att Israel har bättre vapen med verkan av större förödelse än Hamas framkallar rätt naturligt större skada där angreppet sker, vilket medias rapportering inte varit försumliga med att lyfta fram.
      Människor har ju även dött av kriget på israelisk mark, men hur mycket har man fått höra om det? Inte särskilt mycket.
      Viktigt är att framhålla, att innan dessa extremistiska arabiska grupper dök upp enbart med syfte till uppvigling och mål att förinta den israeliska staten, så levde israeler och palestinier i fred och samförstånd. Det har jag sett många bevis på.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    3. Instämmer med "Präst från Skara stift". Den enkla sanningen är den att den dag Hamas och deras likar upphör med sina angrepp på Israel så blir det också fred i området.

      Radera
    4. Vad menar Elisabeth med fred? Att Israelerna slutar bomba och inget annat? Eller att Israels upphör med blockaden och släpper fram hjälp till tusentals skadade, och tillåter återuppbyggnad av alla bombskadade bostäder, sjukhus, skolor mm?. Och att Israel dessutom upphör med sådan terror som förekommer men inte får nämnas på den här bloggen. Alltså - vad menar Elisabeth med fred?

      Radera
    5. Har Bill och Bull noterat att Egyptens blockad är total, och att därigenom Gaza försörjs från Israel?

      Elaka Katten Måns

      Radera
  10. Det är lätt att peka på andras fel och att håna vad de oliktänkande gör.

    Men varför inte visa på sådant som är bra? Det måste finnas hundratals hörkyrkliga präster som verkar i levande församlingar där det är fullsatt i kyrkan varje söndag. Varför inte berätta om dem? Oss andra klentrogna till uppbyggelse och lärdom!

    SvaraRadera
  11. Allt ni gör för dem dessa minsta som är mina bröder det har ni gjort för mig;
    Math25:31-40
    Den som ger bara så mycket som en bägara frisk vatten åt en av dessa små därför att dett är en lärjunge, sannerligen, han skall inte gå miste om sin lön; math 10:42
    Vem är min mor, och vilka är mina bröder. Och Han visade med handen på sina lärjungar och sade:"det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor."

    Att bry sig om världen är en sak att be för sina fiender en annan

    att älska våra bröder och systrar, är det inte just alla dem som tror på Jesus?
    Dem minsta av Jesus bröder alla dem små som tror på Honom, dem som blir förföljd för sin tro på Jesus.
    Tänk på dem som lider för sin tro manar oss Paulus som om ni själva satt i fängelse eller blev sårad. Be för dem för detta frågar vår Herre av oss.
    Och ställ er på deras sida Och gör vad ni kan för det är många idag.
    Hebr 13:1-3; hebr 10:33-34

    SvaraRadera
  12. På den här bloggen får all terror/ism nämnas vid namn, det trodde jag inte jag skulle behöva påpeka. Är det inte väldigt trist med de fördomsfulla?

    SvaraRadera