onsdag 30 juli 2014

Bödeln

Det var en bödel i Kina som inte bara var känd för sin yrkesskicklighet med svärdet utan också för sin stora barmhärtighet. Han kunde med ett snabbt hugg avrätta delikventen redan i trappan upp till schavotten. Den plågsamma väntan på hugget slapp den dömde.
En dag skulle en man avrättas och han gick hela den långa trappan upp. På schavotten vände han sig till bödeln:
"Herr bödel, ni är känd för er skicklighet med svärdet och er barmhärtighet. Ni ger de dömda nåden att få dö innan de riktigt förstått. Men jag har fått gå ända hit upp till schavotten. Varför visade ni inte
mig samma barmhärtighet?
Bödeln svarade:
"Min gode man, var vänlig nicka!"

Jag kom att tänka på historien när jag läste bloggen Stillsam, där Mikael Mogrens ledare i SKT hanterades. Det blev en avrättning och intet behöver tilläggas eller dras ifrån.

Det finns kanske bara skäl att anföra Karl Vennbergs ord om pamfletten, det närmaste blogg vi kan komma historiskt sett. För pamfletten "råder en annan och brutalare estetik än i bildningsresor och litteraturbedömningar. Essensen i en pamflett är alltid protest, skriver Orwell. Pamfletten är vidare en enmansshow, aktuell, polemisk och kort. Någon konstart för den som är rädd om sitt skinn är den inte. Framför allt tar den alltid parti för upproret mot makten. I förhållande till den officiella historien är den en fotnot eller en marginalkommentar. Orwell tycks dock mena att denna marginalkommentar inte sällan har väl så mycket som den auktoriserade historieskrivningen att säga om opinionsvindar och ett skedes inre förvandlingar."
(Karl Vennberg, Journalisten Allan Fagerström i Allan Fagerström, Fy så fula ord, Journalistik 1945-1985 i urval av Per Amnestål, Amedia förlag, 1986, s10)

Om det skulle vara bloggkommentatorer på Bloggardag som utsätts för Mogrens missnöje och kritik att de ter sig vara odöpta eftersom de verkar sakna dopnamn och därför skriver anonymt kanske ett ska tilläggas. Det skulle ju för somliga kunna leda till repressalier - stoppad karriärväg, besvär i tjänsten, lägre lön, lägre pension och en del andra missade fördelar samt få som konsekvens att de blev tillsynsärende i något domkapitel - om deras namn var känt. Det är skillnad på folk och folk. En del måste ha sitt namn på pränt när de skriver för deras skrivande är befordringsgrundande. För andra ter sig saken precis tvärtom.

Jag skulle gärna se att fler skriver namn eller en signatur och kanske ska det kravet, som föreslagits, drivas igenom. Men å andra sidan är blogginlägget mer dialogiskt än pamfletten just genom möjligheten att kommentera.

23 kommentarer:

  1. Intressant med frågan om rädsla för repressalier. Själv möter jag då och då både välmenta varningar om att inte låta mitt namn synas här och förra sommaren blev jag av bloggarens lakejer närmast ombedd att upphöra med att kommentera, vilket bloggaren backade upp med diverse förlöjliganden. Andra har uttryckt sin uppskattning av närvaron, och oavsett vilka utgångspunkterna är så tänker jag som gamle ökeröprosten, Hellström, tillika far till en senare biskop i St Sigfrids stift, och dennes kommentar till det ständiga oroandet bland schartaunska präster på västkusten: " de ringer och ringer men jag har slutat ringa så nu ringer alla till mig". Nu lever vi dock i en anan tid, men ändå samma tid ( som alla vet som inte har en calvinistisk eller romersk tidsuppfattning) varför jag inte är nedringd alls. Tystnad har jag dock mött. Det stör mig inte eftersom jag inte är rädd för tystnad. Nåväl, rädslans makt är fascinerande, den påvisade Jesus i söndags, i de oomvända lärjungarnas synsätt. Det märkliga är att när de är omvända är de lika tysta. Det som ändrats är något annat. Men människor präglade av rädsla blir så beroende av hur de uppfattas av andra, det är den tysta narcissismen, en mycket farlig kombination när den ges makt. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Bloggardag: "Jag skulle gärna se att fler skriver namn .."
    Jag tycker precis tvärtom. Fler borde skriva anonymt eller använda signatur för att vi lättare kunde flytta fokuset från personer till INNEHÅLLET i deras kommentarer.
    Måste vi alltid ha konkreta syndabockar, dvs namn på de som skriver obehagligt för att ha någon att hänga vår avslöjade skuld på? I vår naiva tro att vi blir kvitt den på det sättet? Vad sade Jesus om det där?
    Måste vi ha koll på folk, var de står i olika frågor, politiska och andra så att vi har lättare att sortera människor i olika kategorier. Den där gillar jag, den där gillar jag inte. Är det kristet?
    En fråga till alla som vill ha riktiga namn, VAD skulle ni använda sådan vetskap till?

    En anonym en

    SvaraRadera
  3. Jag är inte förvånad, men inte är det väl hedervärt för Svenska kyrkan att ha människor anställda som spelar med falska kort för att rädda sitt eget skinn och skapa karriärer, medan de samtidigt öser ur sig sin galla anonymt!? Är det inte fel personer som är präster i så fall? De anpassliga, de fega! Men jag känner igen resonemanget från mina år på en kyrklig institution i Växjö stift, där man - mot min vilja- ibland ville fortsätta hylla principen att ändamålet helgade medlen! Borde det inte vara ett krav på mod för de blivande prästerna? Kan man vara kristen och samtidigt vara feg? Är det inte detta som egentligen är Svenska kyrkans stora förfall, om nu ett sådant överhuvudtaget finns?
    Tänk vilken tyngd det skulle ge om respekterade personer gav öppenhet åt sin eventuella kritik!

    SvaraRadera
  4. nya tant lila,
    En sak är säker. SVeK skulle bli ganska tom om alla de präster som idag hyser kritik mot rådande förhållande vågade(?) stå upp med namn och adress.
    Nu är det så åtminstone utifrån egen erfarenhet att det sällan är det egna modet som saknas utan omtanken om sina anhöriga som är den största anledningen. En teolog som DS skriver på ngt ställe är inte attraktiv på arbetsmarknaden -inte ens som lärare i Kristendom eftersom det ämnet är avskaffat.
    Han kan. notera han, välja mellan att ruinera sitt äktenskap och sina möjligheter att försörja sin familj. Frun kanske i tysthet stöder hans åsikter "delvis" men hon lär inte vara beredd att ta konsekvenserna av dessa , Han måste alltså tiga eller försöka att under anonymitetens täckmantel åtminstone få framfört vad som gått fel.

    Rent krasst förstår jag inte heller denna efterfrågan om namn. De säger mig t ex inte mycket och själv vill jag helst läsa argument och bedöma utifrån dem än att tänka- aha, det här är BOD- gammalt nys, Hammar , fy katten där kan väl inget vettigt utkomma från osv,osv.

    Jag själv t.ex är personligen både pensionerad och som person ointressant. Räds knappast för några repressalier i någon form. Jag väljer anonymiteten för att jag vill att det jag skriver skall bedömas just efter vad jag skriver och inget annat. Jag har ingen maktposition och eftersträvar inte heller någon sådan.

    Alltså , i den mån mina skriverier påverkar någon till eftertanke eller bara att fundera över hur det egentligen är eller borde vara är jag nöjd. Vill verkligen inte att någon skall tänka att eftersom HH har skrivit det är det bra- alternativt nys som jag tyvärr gärna själv tänker när jag läser BOD´s tirader. Nytt nys, nya jerimiader om förträffligheten i rådande system som avfolkar kyrkorna och premierar slätstrukna mähän och stänger ute apologeter som t ex Giertz, Danell ,Gärtner och Sandahl för att nämna några. De viktigaste ej att förglömma Kyrkans grundare och ägare Jesus , ej heller hans apostlar skulle idag släppas in. Inte heller senare tiders Luther . Är det inte ironiskt att vi påstår oss vara en helig allmännelig och apostolisk kyrka räddad ur RKK´s kyrkans virrläror(?) och idag inte känns vid vare sig apostolicum, Jesus ,Luther eller våra tidigare biskopar i ord tanke och handling?
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är RKK?

      Mun Kyrka, som benämns katolsk är just en, helig, katolsk o apostolisk o har tack vare Guds nåd (Matt 16:16ff) just räddats från irrläror.

      Här är minnet av vår Herre högst levande, med trosbekännelse som både tros o bekänns av både biskop o präster.

      Tack gode Gud för Kyrkan.
      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    2. Bäste //HH!
      Jag håller med dej fullständigt här. Det är inte personen som framför något som är det viktigaste här, utan vad som framförs. Så måste det ju få förbli.
      Kravet på att ståta med namn blir ju inte bättre av att den som skriker högst om detta själv har sysslat med att här på bloggen anmäla person till ett visst domkapitel som gjort inlägg som inte direkt föll på läppen. När så sker är ju det helt nödvändigt att få skriva under signatur. Så absolut, fram för det fria ordet.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    3. Fast jag undrar om inte feghet är en personlig egenskap, kopplad till både det ena och det andra! :-)

      Radera
    4. Finns det verkligen på fullt allvar någon som tror att ni påverkar Svenska kyrkans utveckling genom era anonyma jeremiader? Det ter sig nog mest som gnällande.

      Radera
    5. Men " Präst från Skara stift", den anmälan gällde väl knappast tillståndet inom Svenska kyrkan, eller hur?

      Radera
    6. Svenska kyrkan!! Nja, det är väl inte alltid om den vi-jag argumenterar här på bloggen, utan om kristeliga frågor överhuvudtaget. I den mån kristeliga frågor längre berör Svenska kyrkan det kan man fundera över. Men nu minns jag till vilket domkapitel jag blev anmäld, inte heller vilken fråga som gjorde anmälaren så in i bomben upprörd. Men det berörda domkapitlet hade säkert hjärtans roligt. Alla domkapitel är ju inte så dumma i korken som man tydligen är i Wäxjö. Men försöka duger.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    7. "minns jag inte till vilket domkapitel" skall det vara.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
  5. Nàr du Dag skriver om Bödeln från Kina påminns jag om ett Kinesiskt slagsmå. Som jag ofta använde i skolvärlden.
    Två personer som har olika åsikter börjar att argumentera och gör allt för att "svärta" ner den andre. Båda har ju sin "doakör " bakom som hetsar och hetsar. Till slut blir det för mycket och en tar till knytnäven och "klipper" till...
    Han har förlorat...
    Jag blev inskrivet i "Kristna Värdepartiet" utan att jag visste det. Vad de står i abbort och äktenskap stämmer med min syn.
    Sen kom Israel-Palestinafrågan och HUA vad det dök upp en massa judelobyism.Jag blev anklagad för allt. Som KRISTEN värnar jag för livet.
    Så är det på detta viset som Sverige styrs idag då är jag stolt att jag inte bor hemma mer...
    Det var en massa personanklagande om saker som personerna inte hade/har ringaste aning om.
    Jag är inte ett dyft rädd att skriva vem jag är...MEN som en av de tidigare skrivare skrev -DET äR INTE PERSONEN SOM SKA IFRÅGASäTTAS UTAN ÅSIKTEN. på ett sakligt sätt med fakta bakom.
    Ska ikväll sitta med en frå El Salvador ( LWF ) och samtala om problemen där.
    Som jag alltid sagt de senaste 20 åren...Jag har lite svårt med svärmors (fransyska) åsikter men älskar henne som människa.
    Nisse på Åsen ( med den synonymen menar jag -nära till Guds skapelse)

    SvaraRadera
  6. Anders Gunnarsson

    RKK är vedertagen förkortning för den Romerskt Katolska Kyrkan.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det finns inget vedertaget i det.

      Min Kyrka är katolsk. (romersk är inget vi använder, nu som då).

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    2. Hur skall man då översätta 'Ecclesia Romana'?

      Radera
    3. Göran Beijer

      Återigen. Min Kyrka är katolsk. Ecclesiam catholicam.

      Du får gärna söka på "catholic answers". Hela romaniseringen av Kyrkan, bygger på eran grenteori.

      Vi är kata holicos = med helheten o fullheten överenstämmande; överallt o alltid.

      Det har inget med något provinsiellt att göra. Det påklistrade epitetet betackar jag mig för.

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    4. Jag bara noterar att denna Ecclesia Catholica gärna beskriver sig själv som Ecclesia Romana. Det är inget som vi i den evangeliskt-katolska kyrkan har hittat på.

      Radera
    5. +Göran

      Var gör hon det?

      Läste du på "catholic answer"?

      Allt Gott
      Anders G

      Radera
    6. Anders, om du t.ex. går in på Vicipaedia (Vikipedia på latin) finner du "Ecclesia Catholica Romana" som ett uppslagsord.

      Man kan ju också notera att mässboken benämns "Missale Romanum".

      Radera
    7. Göran

      Det finns en rit bland många som är romersk. Den har ett missale.

      Min Kyrka är fortfarande katolsk. Romersk är erat sätt att klistra på något på Kyrkan, för att motivera någonslags grenteori.

      Allt Gott

      Radera
  7. Anders Gunnarsson
    Jag vill inte vara obstinat men det finns många kyrkor som hävdar sig vara katolska. Tom SVeK hävdar detta för att skilja alla Katolska kyrkor talar man om t ex den romerskt katolska. Vad kallar Du själv den östra "falangen"?
    PS, jag vill inte starta ett gräl. Hyser stor respekt för RKK DS
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH

      I Sverige är katolska kyrkan namnskyddat, vilket upprör bl a +Anders (googla "katolik.nu o namn, romerskt").

      Sen kan ju Augustinus citat beaktas: "...till sist själva namnet katolsk, som inte helt utan skäl tillhör denna Kyrka enbart, bland så många heretiker. Detta namn - katolskt - är så speciellt att alla vill bli kallade katolsk. Men om en främling frågar var den katolska Kyrkan finns, vågar ingen peka ut sin basilika eller kyrkobyggnad."

      Sant då o nu! Se vidare på "Catholic Answers" för mer info i frågan.

      Jag ser RKK som en skymf. Lite som SveK (utan den roliga bibetydelsen). :-)

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    2. Den "östra falangen" kallar jag ortodoxa kyrkan, respektive orientaliska kyrkorna.

      Om någon känner att det känns felaktigt ändrar jag mig bums.

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera