söndag 2 mars 2014

10 000

Denna afton kom vi upp till 10 000 bloggkommentarer på Bloggardag och "nya tant lila" var vinnaren. Vad ska man säga om aktiviteterna på Bloggardag? Gratulera? Beklaga? Erkänna ett behov av ett samtalsforum eller sucka över det s k läget?
Jag har skrivit 849 blogginlägg med detta, så kommentatorernas aktiviteter har, må jag säga, varit betydande. kanske emellanåt bedövande.
Här har funnits plats för det underfundiga, det informativa, det leende, det grälsjuka, det bisarra och det missuppfattade. Allt i en salig röra.

Jag har fått frågan om hur jag ser på anonyma skribenter. Jag vet inte riktigt. Ibland möter jag kommentarer med samma entusiasm som jag tömmer kräftburar - och därmed avses inte sunkiga dydjur utan läckerheter som förtärs under avsjungande av sånger. Jag begriper att kyrkoanställda behöver vara anonyma. Fast jag vill inte riktigt ta skit för att jag släpper igenom kommentarer. Jag menar att det som sägs, bör höras - och sedan får var och en ta ställning. Vi är väl ändå människor med kapacitet att reflektera - eller?

Hur vår vän Svante på Kyrkans Tidning (vår viktigaste kyrkliga nyhetsförmedlare) tar 10 00-uppgiften återstår att se. En spalt på torsdag om att det öppna (nåja) samtalet också är den kyrkliga demokratins livsluft?

16 kommentarer:

  1. Menar du detta att jag hade flest? Är det möjligt? Tänk vad folk måste ha irriterat mig!:-)
    Eller var det kanske från den första förälskelsen i en av de ihärdiga?
    Som tur är skriver jag snabbt, så de har inte tagit mycket tid! (kanske inte heller så mycket tänkande?)

    SvaraRadera
  2. Sedan Dag, så är det ju inte säkert att jag är den som i verkligheten har skrivit flest kommentarer. Jag går under samma signatur och inte under olika skepnader, som en del andra gör här! Ibland är detta bara dumt för det man skriver kan vara som ens handstil; lätt att känna igen!

    SvaraRadera
  3. Grattis till den första myriaden! Betyder att du i snitt har ca 12 kommentarer per eget inlägg. Inte illa, för vår inte alltid så samsynkade "doakör", som vännen Bengt-Olof brukar kalla den.

    SvaraRadera
  4. Vad säger nu nya tant lila?

    Hon kammade ju just hem vinstlotten:

    DEN TROGNASTE AV ALLA I DAGS KYRKTANTSSKARA <333

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya tant lila tror inte riktigt på detta! Men tänk vad jag i så fall har kämpat, för jag tillhör ju knappast doakören! :-)

      Radera
  5. Jag tänkte att du tant Lila var den tiotusende kommentatorn och därför skulle få ett signerat exemplar av Dag Sandahls bok "Farligt - andaktsbok för hem och skola typ". Men jag kan ha fattat fel. Grattis i vilket fall som helst ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart, så dum jag var! Vilken tur. Jag blev riktigt rädd för mig själv!

      Radera
  6. Jag skulle uppskatta att det högst är något hundratal kommentarer av 10000 som har den karaktären att man är visare och klokare när man stänger ner kommentarsfältet än när man öppnade det. Större delen av kommentarerna är ju bara meningslösa gräl kommentatorer emellan. Ytterst irriterande att hela tiden behöva scrolla förbi dem i jakten på guldkornen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar Torbjörn L. är en utmärkt illustration på en attityd som får människor att lämna Svenska kyrkan! Folk blir nämligen ytterst irriterade på översitteri!

      Radera
  7. Svante Fregart har med rätta kallat dig rabulist.När du är i ditt esse är du också en teolog med både schwung och djup.
    Ulf"Tiger-inte" Berggren

    SvaraRadera
  8. Denna blogg är ju ett andningshål för den som ingen egen äger.
    Jag kunde bidra med en ska vi kalla det sedelärande berättelse? !! :
    - Hur utses en domprost?
    - Ja, det är det väl biskopen som gör. ..
    - Men de valda ombuden har väl något ätt säga till om?
    -Jag träffade ett ombud som ena veckan hade en bestämd kandidat - ett par veckor därefter en annan lika bestämd.Vem hade denne talat med i mellantiden månne?
    Hur menar du att en utnämning går till konkret?
    -Biskopen tar väl ett extra varv runt domkyrkan i Uppsala; sen är det fixt och färdigt. ..
    ...
    Uffe Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps En fråga återstår:Vem tog biskopen ett extravarv med? Ds

      Radera
  9. Fundera:

    Om bloggen inte hade funnits - hade det varit bra eller dåligt för kyrkans uppdrag i Sverige?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåligt. Mycket som sopats under mattan kommer fram här

      Radera
  10. Nu ska jag iaf fasta från att läsa Bloggardag. Sv k och hennes bekymmer kan dra alltför mycket uppmärksamhet från relationen med Gud, även om jag tror att bloggen fyller en viktig funktion.

    SvaraRadera