torsdag 13 mars 2014

1 500 000

 I eftermiddag eller vid lunchtid kommer vi att ha nått en miljon femhundratusen sidvyer på Bloggardag. Jag tycker det verkar mycket. Vad tycker Kyrkans Tidnings Svante Fregert? Jag frågade den erfarne komministern i den församling som tappat minst antal kyrkotillhöriga förra året hur detta ska firas när det nu är fastetid. Han menade att en sådan remarkabel händelse måste bryta fastan (även om jag är så gammal att jag ska betraktas dom dispenserad från festeregler kan ju viss måttfullhet ändå anbefallas. Kunde man öppna en flaska mousserande vin? "För klent", tyckte den åtsporde komministern. Man kan då undra om man frågar just den präst som man ska ge gynnsamt svar, men vi bortser från den komplikationen just nu. "Gin&Tonic" fast det är fasta?" sporde jag. Och så var det, förstod jag.
Nu är det väl inte jag som gluttat 1,5 miljoner gånger utan ni vilket torde betyda att denna torsdag kan alla som läst Bloggardag göra avsteg från fasteregler och fira. Men ni får dröja några timmar så att vi nått det resultat som tickar in, inte minst som du just nu resulterar i ytterligare en sidvy!

24 kommentarer:

  1. Kan jag delvis ta åt mig äran för detta? Jag vet ju av egen erfarenhet att sidvisningarna mångdubblas de dagar jag har något slags pågående bråk eller konflikt på min egen blogg, vilket tyvärr är alltför sällan (kan bero på ett högt inslag av kattinlägg). Därför vore det fint om jag också får dricka bubbelvin med anledning av ditt höga antal sidvisningar! Fast jag misstänker att de flesta här tycker att jag ska fasta mer än de flesta.

    Fast liiite fusk är det att du har en förhandsmodererad blogg - du får ett stort antal sidvisningar från varje person som kommenterat då bara för att han eller hon ska kolla om kommentaren publicerats och om någon svarat!

    Ja lite fusk är det. Och det tycker jag bara för att jag alltid är så på hugget när det gäller att granska kritiskt och ifrågasätta bloggvärldens makthavare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart att du ska ta åt dig äran, Anna! Den här bloggen är ju först och främst till för dig!!

      Radera
    2. Jo, Anna är väl värd en fastebrytande bubbeldryck!

      Hade Anna varit med från början, hade lätt tvåmiiegränsen varit passerad! Dessutom hade folkhälsan varit klart förbättrad. Lite ilska är ju bara nyttigt:-))

      M Gunnesson

      Radera
    3. Bra, tack. Korkar upp nu.

      "Skål då! För mig"

      Och Dag Sandahl givetvis, han ska väl ha nån del av äran själv. Även om jag inte är helt övertygad om att män ska blogga. Gud skapade mannen och kvinnan olika. Det betyder inte att mannen är mindre värd, men det finns andra sysslor som han kan ägna sig åt. Gud skapade kvinnan skapade med fler ord och därför ska kvinnan blogga men inte mannen. Skriften kan vi läsa: "Och köttet blev ord" efter att Gud skapat kvinnan.

      Radera
    4. Intressant att gubbar som Dag föder figurer likt/a Anna. Det är nästan värt en uppsats.

      Radera
    5. Anna trivs bra och hör hemma i Dags barnaskara. Låt henne hållas!

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

      Radera
    6. @Anonym 20:04: Åh, den tog du!

      Men det som ni anonyma fega män som sitter högröda i ansiktet och svettas bakom era bildskärmar och tänker "nä nu ska jag allt ge henne!" inte förstår är att ni binder ris åt Dag Sandahls och "kvinnoprästmotståndarnas" ryggar rent generellt när ni håller på så här och inte alls skadar mig, som ju är er avsikt. Varenda person som vill söka fel hos kvinnoprästmotståndarna tycker att kommentarer som ovan är mumma - här besannas alla fördomar och mer därtill! För varje sådan (alltid, alltid anonym) kommentar känner jag mig som "segrare i debatten" då vissa tydligen känt sig så hotade av det jag skrivit att de måste ta till sådana grepp som ovan.

      Men för övrigt blev jag lätt smickrad av beskrivningen av min "personlighetsstörning" i länken. "Livlig, dramatisk och flirtig" kunde jag läsa att jag var, och det är exakt detsamma som brukar sägas om mitt stjärntecken Tvilling. Jag har alltid tyckt om tanken på att jag i själva verket är väldigt "livlig" när jag ligger hemma och förefaller vara död på soffan. Att jag är "framgångsrik socialt och i arbetet" kändes också fint att få läsa - och ja, kanske ligger det något i det du påstår! Jag tackar dig hursomhelst för dina ord.

      Radera
    7. Väl bekomme!
      Den retsamma kommentaren var alls icke illa ment, vilket Anna som förmodat uppfattade:-)

      Anonym 20:04

      Radera
    8. Det som jag uppfattar är det är himla trist att genusforskningen, eller ska det kanske vara jämställdhetsforskning, gått miste om mig! Jag kan nämligen väldigt snabbt konstatera att argumentationstekniken mot kvinnor på den här bloggen uppvisar alla klassiska komponenter i en förlegad/problemartad kvinnosyn. Till dessa hör att vara snara med att beskylla kvinnan i fråga, dvs i det här fallet mig, för att vara känslostyrda och överdrivet känslosamma, trots att mina kommentarer varit det i mycket mindre grad än många mäns här har varit. Det är intressant.
      Jaja, jag kanske kan bli hedersdoktor i alla fall.

      Radera
    9. Anonym! Det är precis så som mobbarna i grundskolan säger. - Vi skojar bara! Fast Anna kanske tycker att det är kul? Jag tycker nog inte att man ska skratta med när det finns dolda nedvärderingar i något som skrivs eller sägs!

      Radera
  2. Remarkabel händelse eller inte; antalet sidvyer är inte detsamma som antalet läsare. Där ligger nämligen det organ, som Dag brukar benämna "Torsdagsdepressionen" många hästlängder före. Bloggar är förstås bra, men de är begränsande. Deras kommentarer görs också nästan helt av återkommande skribenter, samtidigt som bloggarna inte har några löpsedlar - möjligen med visst undantag för Dags, då Dag själv ibland själv utgör en löpsedel genom att synas i TV, höras i radion och läsas i papperstidningar, även Kyrkans Tidning.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så talar en sann narcissist!

      Radera
    2. Surt, sa räven om rönnbären.

      Radera
    3. Fattar vi väl att det inte är en och en halv miljon läsare.

      Radera
  3. Jag lyfter värjan mot himmelen och knäpper hop mina händer.
    Till dig, o Dag, som är vänners vän: min håg och tanke jag sänder!

    Ett leve för bedriften!
    Det är torsdag -- jag får unna mig lite punsch till ärterna idag.

    Quod bonum faustum felixque sit!
    Nu har jag sagt mitt.

    Dixit GAF, en i doakören.

    SvaraRadera
  4. Vem vann den här gången?

    M Gunnesson

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att det är fusk, för du är ju så känd, jämfört med andra bloggare som inte är vare sig präster eller oppositionella. Så jag tycker nog att du borde lägga ner skrytet och hålla fram Anna, BOD och tant lila (kommentatorer utanför doa-kören?) som de verkliga hjältarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack men jag brukar hålla fram mig själv!

      Radera
    2. Tackar, tackar, och jag håller med Anna om att vi nog är många som höjer statistiken genom att kolla om våra kommentarer har kommit in på denna modererade blogg, där blogginnehavaren inte alltid är tillgänglig för att lägga ut dessa snabbt. Dessutom måste jag erkänna att jag läser slarvigt här, för inläggen och kommentarerna är ibland alldeles för långa för min smak. Sedan är det väl kvalité och inte kvantitet som räknas. Eller?

      Radera
  6. Dags lilla doa-kör kan väl inte mäta sig överhetens doa-körer, de som alltid tycker, tänker tror och gör det som makthavarna vill att de ska tro och göra? De som är som ylande vargar, ständigt beredda att sluta käftarna kring den som inte ylar med flocken.

    SvaraRadera
  7. Korta koncentrerade inlägg, BRAVO! Men Anna, kan man inte ens
    längre lita på en kvinna? Du lovade ju. Slink inte hit och dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,på en kvinna kan man absolut lita, Sven Andersson. Det kan jag garantera till 110 procent. Förutom att man kanske i vissa fall måste minska posenten med det antal kvinnor som inte går att lita på omräknat i posent. Men de är å andra sidan inga "riktiga kvinnor". Riktiga kvinnor tänker inte på posenten utan tömmer glaset rakt av utan mankemang.

      Radera
    2. Lilla Anna har tydligen problem med "posenten". Handlar det om potensen eller procenten? Eller bådadera. Procenten är inte bra för potensen. Spännande värre!

      Radera