lördag 22 februari 2014

Den onyktra debatten

Har vi inte kommit i mål när det gäller meningsutbytet om alkoholism? Kanske finns det andra fora för att reda ut den saken än denna blogg, där Bloggardag vid flera tillfällen visat sitt intresse för goda drycker? Och Gin&Tonic-Monday infaller i år den 3 mars. Det gäller att börja ladda upp i tid och kalla samman kamraterna. Man får dricka GT hela dygnet men ska det vara GT på jobbet, tycker jag inte man ska börja förrän kl 15.
På GT-Mondays eftermiddag/afton behöver man inte skriva bloggkommentarer alls.

9 kommentarer:

  1. Det tycker jag var en vettig synpunkt Alla som vill diskutera mer med mig är varmt välkomna till min egen blogg att göra detta - bara klicka på mitt namn så kommer ni dit - varför anar jag dock att ingen kommer att göra detta? Kan det ha något att göra med att man inte kan förbli riktigt lika anonym där då i alla fall kommenterarens IP-nummer kommer att avslöjas för mig?
    Min blogg har dessutom fördelen att den inte är förhandsmodererad, så det du har på hjärtat publiceras direkt, utan censur! Låt orden och ginen flöda i salig samexistens så blir nog det här riktigt trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, en del av oss som skriver här är ganska gamla, som sagt. Enligt vad jag kan bedöma är du ungefär i mina barns ålder. Jag skulle vara väldigt bedrövad om de, för att synas, behövde ägna sin tid till att sitta och harva med gamlingar ute på bloggar. Det finns väl annat att göra för relativit unga människor! Livet finns inte i bloggvärlden utan utanför den! Lycka till! Sedan, Dag, får vi väl hoppas att det inte bara är kommentarer utan även inlägg som ska undvikas efter whiskyintag! :-)

      Radera
  2. Instämmer.

    Visserligen sa jag till maken för en stund sedan, åsyftandes just denna debatt, att vem behöver tv när man har kommentarerna hos Bloggardag, men jag är beredd att instämma i att det blivit lite för mycket av det "goda".

    SvaraRadera
  3. Och Anna tror fortfarande att allting handlar om henne!

    SvaraRadera
  4. Anna har visat på källor för sin synpunkt. Har jag inte hittat alla kommentarer från LFL eller har jag rätt i att han inte anger några?

    Jag tycker oxå att det är dax att avsluta en debatt som ingenstans leder. Vill rekommendera PO Enqvists självbiografi för att läsa om Minnesota, 12-steg o AA och övergreppen i dessa namn.

    SvaraRadera
  5. Sedan jag låtit döpa mig i Pingstkyrkan för 13 år sedan har jag inte känt något behov av att använda sprit eller andra droger. Är förvånad över att troende kristna behöver "bättra på" livet med droger. Själv har jag funnit glädjen och friden hos Jesus.Såg på TV-nyheterna att c:a 1 miljon svenskar är spritberoende eller på gränsen till beroende, och att det är i stort sett lika illa som på 1800-talet med spritmissbruket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Sverige "normaliseras" snabbt i förhållande till akohol, trots muslimsk invandring. Kanske gör det nu inte så mycket. Så värst mycket arbete lär det väl ändå inte bli kvar i Sverige. Inte ens lantbruk, om man får tro Anders Borg.

      KJ

      Radera
    2. lagrata

      Att det är i stort sett lika illa som på 1800-talet med spritmissbruket ÄR verkligen illa. Vad kan det bero på? "Daltas" det för mycket med missbrukarna nu för tiden? Sverige har ju haft världens mest framgångsrika alkoholpolitik. Men den har ju gradvis raserats sedan 1955, när motboken avskaffades. Med de nya vindarna under 1990-talet, när missbrukarna skulle behandlas som vårdbehövande sjuklingar, borde väl missbruket ha avtagit i stället för att öka? (Jag förstår att det här är känsliga frågor t.o.m. på en högkyrklig prästblogg i en kyrka som har avskaffat självaste synden. Normer?)

      Radera
  6. Men Lars Flemström och Nya Tant Lila är väl samma person?

    SvaraRadera