torsdag 20 februari 2014

+-0

Kyrkans Tidnings chefredaktör fick nu springa lite.
Ni minns att denna pigga, käcka och muntra blogg blev "årets" förra året men med ödeshjulets logik svänger det hela så nu är jag nere i botten på ett klart minusvärde. Kyrkans Tidning deklarerar om mig: "Hans linje är inte vår." Nähä - och vem hade trott det? Men varför inte? Motiveringen är obetalbar, en sådan man kan brodera och sätta upp som bonad på väggen: "Det är uppenbart att rabulisten Dag Sandahl visar omdömeslöshet med sina skruvade personangrepp och smaklösa formuleringar."

Vad är det som utlöser denna uppenbara insikt? Inte enbart Dagens Seglora, som ändå denna morgon måste gratuleras för nu står Kyrkans Tidning där Dagens Seglora ville att Kyrkans Tidning skulle stå.
Nå, ingen skugga över Kyrkans Tidning eller ens över Lennart Koskinen, som sveper runt med konstaterandet att "samme präst som i filmen kommenterar Ingers öde har i dagarna fällts av domkapitlet i Växjö för sina blogginlägg". Guilt by association - och inte ett enda ord om att jag i mina kommentarer skulle haft fel i sak! Kanske är det inte heller så konstigt om en docent i kyrkovetenskap kommenterar en kyrklig företeelse - något ska man väl ha docenter till?

Man ska förstås läsa Koskinen. Han verkar arg på mig - och kan därför inte citera rätt. När har jag betecknat biskopen  i Härnösand som "en finne i röven"? När har jag beskrivit domkapitlet i Växjö som "Führerhauptquartier"? Lennart Koskinen får inte riktigt ihop det. Jag ska gärna vara vänlig mot honom och säga att det är när man får ihop korrekta citat som man kan bli docent.

Nå, varför denna osakliga upprördhet där KT inte ens kan publicera tillmälen korrekt?
Rimligtvis därför att frågorna som ställts blir besvärande.

Jag tjatar inte meriteringen igen - alla kan se att Antje Jackelén presenteras som något hon inte är, nämligen professor i svensk mening. Hon har varit universitetslärare i Chicago och jobbat för Zygon, en institution som kanske vore värd att uppmärksamma? Vad står den för - vetenskapligt sett? Och vad är The Templeton Foundation, som ger stora anslag - vart syftar den? Jag tjatar inte mer om det akademiska men det var här jag började fundera.

Jag har aldrig formulerat mig kring det svenskkyrkliga. Det hette att Antje Jackelén hade en stor pastoral erfarenhet. Stämmer det? Prästvigd 1980 och så doktorandtjänst 1995 - hur många tjänsteår blir det och i vilka sammanhang? Är det inte rätt lite svenskkyrkligt i bagaget med tanke på att hon nu ska bli Svenska kyrkans främsta företrädare? Det kan bli bra för det - men fanns här uinte något att fundera över?

Det sägs att Antje Jackelén varit så aktiv i kulturdebatten och så medial? Jag försöker se var kulturinläggen finns och klarar inte riktigt det - och pris har hon fått men av vem och för vad? Är det stora att hon är den första biskopen på twitter?

Det sägs att stödet för Antje Jackelén är massivt - men faktiskt inte i det sammanhang där hon ska vara ärkebiskop. Kyrkostyrelsen stöttar alltid sin ärkebiskop, det hör till ansvaret, men varför blir det inte rätt i rapporteringen?

Jag säger att det är lite olustigt med sättet att presentera Heinz Jackelén som Svenska kyrkans förste biskopsman (i herdabrevet) som nu av pastor Mathilde Karlgren /rättat!/ blev facebooksidan "Ärkebiskopsman to be". Har vi köpt någon slags medföljarfilosofi - och ska vi inte då få veta lite mer om mannen ifråga. Och detta fokuserar på en omständighet att förhålla sig till: Vilka känner ärkebiskopsparet Jackelén? Så mycket har de inte publicerat att i vart fall jag känner dem. Borde jag inte det? Om de andra som valts till ärkebiskopar under min tid i det rikskyrkliga har jag haft mer personlig kännedom. Antje Jackelén kom till Uppsala för att läsa teologi där - och jag frågar om det var så eller om hon i stället kom till Stockholm och läste på ITH men något senare tematerminen i Uppsala? Varför säger då folk som läste på ITH att de var kurskamrater med Ante och Heinz där?

Kommer vi så till teologin, där det sägs mycket från olika håll. All undran om de teologiska frågorna kanske till sist ska förstås som tysk teologi med rötter hos Kant och Schleiermacher? Då blir det idévärld mer än materialitet.

Hade Kyrkans Tidning skrivit de stora reportagen om Antje Jackelén och benat ut frågorna som ställts, kunde vi varit tacksamma. För det är värt att beskriva hur Heinz (1964) och Antje (1977) kommer med minimalt med bagage till Sverige och här gestaltar sina liv och allt blir en framgångssaga som leder till Ärkebiskopsgården i Uppsala. I Sverige går det! Och här är en modell för framgång för många som invandrat. Så vad gjorde Jackeléns för att lyckas? Ändra namn är väl inte hela förklaringen?

Får jag bara lägga till en enkel fråga: Kyrkans Tidning har en hög pressetisk moral och ägnar sig inte åt skruvade personangrepp. När man läser Lennart Koskinens krönika i dag blir ändå frågan: Varför publicerar KT citat som är rena konstruktionerna i ett sammanhang som väl knappast kan betraktas som något annat än ett personangrepp?

28 kommentarer:

  1. Med risk för att trots min usla sångröst beskylla för att ingå i din doakör, vill jag ändå tacka för ett uppiggande ord i morgonväkten!

    GAF

    SvaraRadera
  2. Svaret från torsdagsdepressionen även kallad kyrkans tidning bör väl ges här på bloggen. Men också i avisan i fråga./Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
  3. Vae victis!

    När någon hamnar i kylan//anmäls/verkar vara på väg ut/uppenbarligen inte har stöd uppifrån, drar sig människorna undan. Alltid och överallt. Kanske inte riktigt alla, men alla normalt funtade.

    Alla älskar en segrare. En Obama eller Clinton omedelbart efter valen. En Antje. Kvardröjande surkartar tvingas tiga inför hyllningsstormarna.

    Dag Sandahl kommer igen men Kyrkans Tidning måste se om sitt hus. Lennart Koskinen har sin image och sina lönande konsultuppdrag att värna.

    Endast dårpippisar och de som blir ihågkomna som profeter simmar mot tidens flod. Vilkendera kategorin DS tillhör, råder som sig plägar ännu delade meningar om.

    Alltså inget ont om Kyrkans Tidning. Här handlar det om redaktionens överlevnad och att tvätta bort guilt by association. DS har inbjudit till kappvändningen genom att upprepade gånger hänvisa till just utmärkelsen. I nöden prövas vännen. De flesta vänskaper överlever inte trials and tribulations. That's it!

    KJ

    SvaraRadera
  4. Jag råkade också läsa biskop Koskenkorvas drapa i KT nu på morgonen. Om Dag publicerar denna kommentar, blir det väl en ny anmälan mot Dag till domkapitlet. Men biskopens inlägg i KT är så förvirrat så att man får intryckrycket att det inte är en nykter hjärna som skrivit.

    Har K, öht sett intervjun med Dag i dokumentären om Inger? Och vet K. öht vem som sa det där med "finne i röven"? Jag tycker att det är i högsta grad olämpligt att en biskop, som själv är av finskt ursprung. Man får ju nästan intrycket att hon själv är "finnen" i fråga. Riktig dasshumor, med andra ord. Jag tycker faktiskt att "finnen" ifråga borde ha fällts av Ansvarsnämnden.

    Det mest intressant är emellertid att K. först angriper en grupp präster med påstående om att de står bakom trakasserier och utfrysningar, och sedan - som exempel på detta - klagar på utköp av "obekväma" präster utan att nämna att många utköpta tillhör just den gruppen.

    K. gör sig i själv skyldig till det, som han anklagar sina teologiska motståndare för. Att han utan namns nämnande går ut med en så ingående personbeskrivning så att alla begriper vem han menar, och utsätter denne person för allmänt spott och spe och förakt, visar att biskop Konskenkorva själv är en riktigt ruskig mobbartyp.

    Så, Koskenkorva, om du har kunnat läsa detta, marsch iväg och anmäl Dag till domkapitlet för det som jag har skrivit. Om du har riktig framgång, kanske du kan slita prästkragen av Dag. Om han inte redan hade varit pensionerad hade du kanske fixat ett par miljoner åt Dag i avgångsvederlag! Du verkar ju mest vara sur för att du inte passade på medan Dag fortfarande var i tjänst. Men mobbartyper är fega typer, som uppmanar andra att göra vad de själva vill ha gjort. Vad var annars syftet med din KT-artikeln, som formligen dryper av mobbmentalitet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En praktspark rakt i krysset, LFL!

      M Gunnesson

      Radera
    2. För rätt många år sedan hyste jag en bekantskap som sedan unga år känt och följt den före detta stiftchefen, Herr Koskinen. Då Koskinen blev vald till stiftchef utbrast denne rättrådige agnostiker - "detta är för eländigt, Koskinen är en megalomanisk narcissist, charlatan och mytoman!".
      Vad vi i dagen KT har fått läsa är ett skolexempel på alla de nämnda "defekterna" och att kolumnen överhuvudtaget blev publicerad är ett pressetiskt klavertramp av stora dimensioner!
      /Antony

      Radera
    3. OK, Antony!

      Detta var citat. Annars bör man vara mycket försiktig med att svänga sig med psykiatriska diagnoser på smalt underlag. Det samma gäller f ö även psykiatriskt fackutbildade.

      Radera
    4. @LFL: Så glädjande att du imiterar mig LFL! Det var ju jag som skrev "marsch i väg och stäm nu alla forskare på Karolinska" till dig i går, då du jämförde forskning om ärftliga komponenter när det gälller missbruk och kriminalitet med nazism.

      Jag visste inte att jag var en förebild för dig!

      Radera
    5. Det får vi väl hoppas, Anna, att du inte var en förebild- även om de orden tydligen hade fastnat- för det fåniga, osakliga och pinsamma inlägget som LFL gjorde om Koskinen! Du brukar väl vara klokare än så!

      Radera
    6. Jag tror faktiskt inte att man vinner några poäng på den här sortens vulgariteter, LFL! Det är inte värdigt att kalla en biskop för Koskenkorva. Ditt inlägg här är enbart osakligt och löjligt! Även om Anna gurglar av förtjusning över att bli citerad så imponerar du inte på mig, och det vill du ju gärna göra! Jag har helt andra krav än sådant här trams!

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    8. Det var sign Annas teorier om ärftlighet, mentalsjukdom och kriminalitet som jag jämförde med den s.k. forskning som bedrevs av bl.a. svenska läkare med öppet nazistiska åsikter under 1930- och 1940-talen. En av dem var Olof Kinberg (lärjunge till den italienska fascisten Lombroso), som var filosofiprofessorn Ingemar Hedenius medicinsk-genetiska idol. Hedenius skrev om detta i en essä, som jag har läst, under 1950-talet, där han förklarar ärftlig disposition i kombination med inre och yttre stimuli som utlösande faktorer som orsak till missbruk och kriminalitet. Då förekom fortfarande tvångssteriliseringar av s.k. oönskade anlagsbärare. Efter 1945 omkostymerade sig de svenska nazi-forskarna snabbt med nya demokratiska kläder, men fortsatte sin nazi-inspirerade ärftlighetsforskning tills FN uttryckligen förbjöd människoavel (vilket det är om man på genetiska grunder berövar människor fortplantingsförmågan).

      Sign Anna verkar tro att denna nazi-inspirerade forskning fortfarande förekommer på Karolinska institutet. Det är en allvarlig anklagelse mot nuvarande forskning, men jag vill påpeka att åtta psykiatripatienter dog 1993 p.g.a medicinska experiment som hade gjorts av en forskare som senare kom att knyta till Karolinska institutet. Han importerade där hjärnor från avlidna schizofrenipatienter i hela världen för att försöka hitta en annorlunda "beskaffenhet" hos dessa hjärnor än hos normalbefolkningen. Mig veterligt har några sådana skillnader aldrig påvisats. Det är intressant att se hur sig. Anna som försöker uppträda som något slags demokratisk väktare på Dagbloggen, har så lätt att själv ta till sig dessa ärftlighetsteorier när forskarna ifråga inte håller upp en skylt framför sig med texten "Varning. Jag är nazist".

      Rasism som ideologi skiljer sig från främlingsfientlighet i allmänhet genom åsikten att moraliska egenskaper, såsom kriminalitet, skulle vara rasbundet genetiskt ärftliga. Steget till rasism och nazism är inte långt, om man klädsamt avstår från "rasbundet", men vidhåller den genetiska ärftligheten till kriminalitet. Vad är "ras" om inte genetiskt arv av yttre egenskaper (hudfärg, etc)?

      Detta betyder givetvis inte att varje läkare, som påstår att det finns en ärftlig faktor till kroppsliga sjukdomar såsom börstcancer eller kroppsliga egenskaper såsom förmåga att dricka väldigt mycket alkohol utan att spy, skulle vara nazist. En dålig mage kan nog rädda en och annan från att bli alkoholist, därför att vederbörande inte klarar av att konsumera tillräckligt mycket alkohol för att bli det.

      För säkerhets skull påpekas att jag vill inte ha någonting att göra med sign. Anna, som enbart är en mycket obehaglig figur, som jag inte vill ha någonting att göra med. Dessa rader skrivs inte heller med adress till sign. Anna, utan är adresserade till andra som läser Dagbloggen, som försvar mot sign. Annas svinhugg.

      Radera
    9. @Lfl: Många ord hjälper inte om man är okunnig om det man skriver om LFL!
      Jag tycker fortfarande du ska marsch i väg till 'Karolinska och stämma alla dem som sysslar med hjärnforskning och beroendeforskning och varför en del drabbas så mycket hårdare av missbruk än andra!
      Att du blandar in nazism i deras arbete är äckligt och ovärdigt och jag är ganska övertygad om att de skulle ge dig några sanningens ord om de fick reda på vad du skrev. Du borde lära dig veta hut helt enkelt.

      Radera
    10. Anna!

      LFL må vara betydligt äldre än Du, men han är en ytterst produktiv och erfaren gammelvarg i bloggar- och diskussionsammanhang. Inte ens dina spaltmetrar lär kunna välta och vinna över hans motsvarande kilometrar.

      Det finns de som har försökt...

      Radera
    11. Ojojoj
      ingen hejd på vad "bjäbban" kan prestera av oförskämdheter. Hur länge skall vi tolerera henne på bloggen den här gången. Är det inte dags att lämna nu?

      Vet hut ja!

      Radera
    12. @Anonym: Alla dessa "anonyma" på Dag Sandahls blogg är det så väldigt otäckt att stå för vem man är? Bara en bild och förnamn skulle vara fint! Eller vill man inte alls säga sådana saker då, om man måste stå för dem?

      Nu är det väl kanske inte "ni" som ska tolerera mig då detta är Dag Sandahls blogg, men visst är jag övertygad om att ni omedelbart skulle blocka mig om ni kunde. Men säger det mest om er eller om mig? Helt klart är att Sandahl blankt förnekat att kvinnoförakt inte har med ämbetsfrågan att göra, ändå visar hans kommentarsfält att det just har det, och med förklenande uttryck som "bjäbba" m.m. Det är väldigt lätt att se framför sig en rad äldre män (och en kvinna) som håller på att gå upp i limningen av indignation över att att en kvinna "tar sig ton".

      Så till sakfrågan: Jag förmodar att ditt angepp betyder att även du förnekar ärftliga komponenter vid missbruk och kallar detta nazism? Det är det som är så tråkigt (för er) att det är jag som har rätt här då jag har stöd i den moderna forskningen för det jag sagt. Det finns hur mycket litteratur som helst att läsa om detta, här är en artikel ur Forskning och framsteg:

      http://fof.se/tidning/2007/6/beroenden-darfor-ar-de-svara-att-bryta

      Texten om den muterade genen tyckte jag var särskilt intressant!

      Radera
    13. @Anonym 15:21. Jag vill alls inte vinna över LFL i antalet spaltkilometrar, bevare mig väl. För det mesta är det nog bäst att bara strunta i det han skriver och det borde jag kanske ha gjort nu också. Men att på ett självgott och okunnigt sätt bre ut sig om saker han uppenbarligen är extremt dåligt uppdaterad på (beroendeproblematik) och dessutom kladda nazist- och rasiststämplar omkring sig hej vilt - då har man enligt mig passerat alla anständighetens gränser och bör veta hut.

      Radera
    14. När jag läser det Anna skriver och ser vilken ton hon har mot äldre personer är jag väldigt tacksam över att de människor i Annas ålder som LFL och jag har att göra med är artiga och väluppfostrade. LFL är mycket väl bevandrad i det han skriver, även om f-n ibland tycks fara i honom som i inlägget mot Koskinen. Dina personangrepp och ditt kunskapsöversitteri i de här frågorna., Anna, börjar bli pinsamma. Är inte du Sfi-lärare? Vad är det för psykiatrisk kompetens du har därifrån? Veckotidningsartiklar? Lägg ner! Du gör bara bort dig på olika sätt!

      Radera
    15. Sedan, en fullständigt ovidkommande sak. Men, folk som är yngre i den åldern att de borde jobba, sitter de på jobbet och skriver blogginlägg? Det förvånar mig alltid att se hur produktiva människor som borde vara i förvärvsarbetet är under den tid på dygnet då de borde jobba. Tolererar arbetsgivarna att man sysslar med annat på arbetstid?

      Radera
    16. @Nya tant lila: Vad i hela friden har flugit i dig?

      Vad är det du beskyller mig för? Att "skriva blogginlägg på arbetstid"? Vad menar du?!

      Jag blir beklämd och ledsen på riktigt över ditt beteende. Du som kommit svassande till min blogg för att beklaga dig över hur elak man är mot dig på Sandahls blogg.

      Att tonen kan bli hård och raljerande när man oense i sak är en sak (och där kan jag bättra mig) men vanvettiga personangrepp av detta slag är något helt annat.

      Men ok, jag har nu fått veta:

      Jag är nazist.
      Jag ägnar mig åt rasbiologi.
      Jag bloggar på arbetstid.
      Jag har inga kunskaper om beroendeproblematik.


      Någon som vill tillägga något mer? Det är ju fredagskväll, så släpp loss!

      Radera
    17. Anna, varför tar du igen ut dina undertryckta aggressioner på denna blog?

      Det är inte bra för någon, allra minst för dig själv!
      /Antony

      Radera
  5. Jag noterar - med viss överraskning - att Dag nu inte längre kastar någon skugga över Kyrkans Tidning. Det var ju annars inte så länge sedan denna tidning förorsakade honom "tordagsdepressionen".
    Sedan vore det nog bra för den allmänna kyrkliga debatten om en viss liten kroppslig utväxt, som kallas "finne" - tillika påstått placerad på en särskild kroppsdel hos någon - utmönstrades helt från meningsutbytet.
    Den tillför nämligen inte detta något positivt - utom möjligen ett egocentrerat skratt på munnen hos den, som skriver och upprepar utväxten - vem denne än är.
    Högkyrkliga företrädare brukar ju sannerligen vara måna om ett vårdat språk, tillika med stil och värdighet. Jag tycker de skall vara detta också i fortsättningen!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  6. BOD! Är du själv finne? med sisu och allt?

    SvaraRadera
  7. Av f Robert Barron kan vi lära oss med hänvisning till Chesterton att vi behöver "Holy Priests, Crazy Prophets and Bold Kings". Det är hos få dessa uppgifter sammanfaller. När det sker blir det farligt för det dödsdömda systemets företrädare. Denne vill man till varje pris och med mångfaldiga metoder tysta eller röja ur vägen.

    SvaraRadera
  8. Koskinen vet förstås att han inte riskerar samma behandling som en präst hade fått eftersom han är biskop och därmed åtnjuter kyrkorättslig immunitet. Därför kan han gå i bräschen för att skadeskjuta en oppositionell. Fegt? ja! Slugt? Ja!
    Det enda är om Dag anmäler till PO för förtal...

    SvaraRadera
  9. Vid åsynen av Sven Andersson inlägg kan man faktiskt utbrista så här:
    -Nu har Andersson tagit till orda. Därmed sjönk debattnivån.
    skall den månne fortsätta djupare nedåt?

    SvaraRadera