måndag 9 december 2013

Hatkampanjen

Jag är inte alls glad. Hatkampanjen mot Antje Jackelén kan man genom att googla följa på hundratals inlägg på nätet. Jag googlar och finner faktiskt föga. De fyra exempel Sveriges Radio återgav kom till 75% från samma källa och - omtänksamt nog - ges inga referenser till andra hatsajter. Jag skrev in Antje Jackeléns namn på sökmotorn och kom inte så värst långt. Däremot påmindes jag om att Lena Anderssons "bitch slap" och hittade Patrik Lindenfors tips om att hädelseparagrafen borde återinföras så att Antje Jackelén skulle slippa ifrån religionskritik.

Nå, Tommy Hansson kunde väl vara ett säkert kort om man ska hitta Jackelénkritik. Han konstaterar att Antje Jackelén inte kunde eller ville ge ett klart svar på frågan vem av Jesus och Muhammed som gav den sannaste bilden av Gud. Hans slutsats är entydig och  klar: "Med företrädare som Antje Jackelén och hennes entusiastiska uppbackare Helle Klein i Seglora smedja kan vägen utför och ner i avgrunden bara fortsätta med oförminskad styrka." Det får man väl tycka`.

Förklaringen till att Antje Jackelén blivit bemött "med stora mängder näthat" sammanfattar Mats Berglund med orden "vita rädda män", som sitter vid sina datorskärmar. Det handlar om "rädslan för förändring och rädslan för förlorad kontroll hos unga män", som sällan eller aldrig går i kyrkan. Frågan var den stora mängden näthat egentligen finns att se, återstår att besvara. Men fakta taloatr kanske för sig själva, som hos Sven Tycker: "Drägget slår till igen: Vår nyvalda ärkebiskop Antje Jackelén utsätts just nu för en vidrig hatkampanj på rasisternas olika medier. Det passar tydligen inte de svinen att en kvinna utsetts och en kvinna som inte hatar andra religioner. Tyvärr blir man inte överraskad!" Källhänvisning? Såvitt jag ser en enda källa, fördelad på SR Kristianstad, DN och Expressen. Och här blir jag på nytt bekymrad. Kan ingen ge oss en rejäl dos exempel på vad näthatet handlar om? Eller är det så enkelt att den kritik som framförts nu besvaras genom att etiketteras "näthat"?

Transparens är vad jag efterfrågar, tror jag.

I går läste jag om biskopen Nordin som av etiska skäl inte ville gå på Lars Ekblads avsked. Ekblad har sagts upp och får efter avtal sex månadslöner. Han kan nämligen inte sårskilt länge till utföra arbetsuppgifterna som kyrkoherde eftersom han blivit romersk katolik. Nu blev nyheten att han får ett avgångsvederlag, vilket väl inte var riktigt rätt. Han får lön under uppsägningstiden och det enligt avtal. Men vill jag ha transparens i det ena fallet, vill jag ha det i det andra. Jag tror nämligen att biskopen ljuger, rakt av. Hans närvaro var inte önskad, det är sanningen. Lars Ekblad är nämligen en man av så sällsynt beskaffenhet att han inte ville sluta inhöljd i biskopens skönljugeri. Varför kunde i8nte biskopen säga som det var? "Jag var inte önskad där, så jag kommer inte utan sparar mina vackra ord till någon som mer förmår att uppskatta dem."

Sannolikt leder nyhetsrapporteringen av ett personalärende (otänkbar nyhetsförmedling om t ex en rektor fått sluta, för då sköts allt diskret) till lite hatkampanj mot Lars Ekblad och kampanjen "Folket mot folkkyrkan" har fått lite mer skjuts, förstås. Men den viktiga frågan vad Svenska kyrkan gör med präster som tappar tron på Svenska kyrkan som Kyrka, kanske borde sättas upp på agendan? Antalet sådana präster och diakoner kanske inte är obetydligt? Det kristligt kärleksfulla kanske är att säga "passar inte galoscherna, så kan ni gå" - och se till att de dissiderande utsätts för den sedvanliga och i Svenska kyrkan helt accepterade formerna av hatkampanjer. Hur det än är, i Svenska kyrkan är det normaltillstånd att beskriva sina meningsmotståndare som något de i all mänsklig svaghet dock inte är och kodifiera förhållandet i det som kallas "kyrkoordning".

Så var det sagt.

30 kommentarer:

  1. När kritiska protestanter möts av kritik tolkar de den i termer av hat eftersom de anser sig äga monopol på kritiskt tänkande. Aidan Nichols har skrivit en bok som är svår att få tag på och den bär titeln "Criticising the Critics". Det är inte omöjligt att kritiska protestanter betraktar denne milde dominikans bok i termer av hat. Skall det bli så illa att man kan säga: Kritisk protestant med rätt att hata.

    SvaraRadera
  2. I söndagens SDS har Mats Egfors, Peter Englund och Helena Myrstener en insändare där de tar upp hatkampanjen mot biskop Antje. Här buntas mordhot och principiell, teologisk kritik samman och alla dras över samma kam, främlingsfientliga, extremistiska, kvinnohatande, nationalister som inomkyrkliga kritiker och t.o.m. våra stora tidningar i den mån de anklagat A.J. för teologisk otydlighet eller ifrågasatt hennes dialogmodell. Alla är de antingen kvinnohatande, främlingsfientliga, extremister eller så går de åtminstone dessas ärenden och bidrar till näthatet. Det sistnämnda gäller alltså också DN och SvD. Tala om uppskruvat tonläge.

    I den sinnesstämningen blir även en allmänpolitisk och/eller teologisk kritik av A.J:s positioner till exempel på näthat.

    Man skulle också kunna fråga sig på vilket sätt utfall av det här slaget förbättrar det inomkyrkliga samtalsklimatet? Vill man egentligen ha ett samtal eller handlar det enbart om att demonisera den andre, skrämma till tystnad och stänga dörrar? Ytterligare ett exempel på "våga vägra ta debatten"?

    Oavsett vilket, låt oss åtminstone hyfsa ekvationen så pass mycket att vi konstaterar att "hatet" åtminstone inte kommer från enbart den ena sidan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. sydsvenska dagbladet snällposten

      Radera
    2. SDS står för Sydsvenska Dagbladet.

      Radera
    3. SDS är en bruklig förkortning för Sydsvenska Dagbladet Snällposten.

      Radera
  3. Hatkampanj? Nä!
    Men heller ingen "kärlekskampanj" i den stil som i detta land bestås Påven Franciskus.
    Ni vet han som inte vill ha kvinnliga präster, ifrågasätter abort och inte är entusiastisk för konsneutrala vigslar. Han som alltså inte ens skulle bli prästvigd här.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påven är i gott sällskap. Jesus skulle definitivt inte ha blivit prästvigd i dagens Svenska kyrkan.

      Radera
  4. Varför är det underligt att en präst som övergår till en annan bekännelse blir uppsagd. Hur vore det möjligt för honom att tjänstgöra, som KYRKOHERDE till på köpet? Och accepterar papisterna att en av medlemmarna tjänstgör som prästvigd i ett annat samfund? Hur har karln mage att tjänstgöra under "uppsägningstiden" - hade han tänkt fortsätta som om ingenting hade hänt? Jag tror att ögonen trillar ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar inte svenska kyrkan apostolicum, nicenum och athanasium med Rom? Det finns även en mycket god vilja från Rom att erkänna CA, problemet är dock att de ör osäkra på vilken status CA har hos oss. Vi har kanske anammat och förstorat den "oxymoriska" sidan hos Luther. Den lutherske teologen Rober Jenson kan exempelvis kritisera sola scrpitura principen genom att den fungerat "avklädande" och reducerande. Det som nu återstår är avklädandet av den rådande kyrkoorganisationen. Det "paradoxala"inträffar då att den som konverterar till de samfund som håller fast vid bekännelsen är den som har samma bekännelse och den som är kvar tvingas till en annan bekännelse.

      Radera
    2. Tankeexperiment: att en svensk katolsk kyrkoherde går med i Svenska kyrkan. "Delar inte svenska kyrkan apostolicum, nicenum och athanasium med Rom?" Kommer han att exkommuniceras eller kunna göra anspråk på en annan tjänst i församlingen? En sak lovar jag dig: han kommer inte att kunna klämma påven - eller sina församlingsmedlemmar - på ett drygt avgångsvederlag...
      http://na.se/nyheter/orebro/1.2307141-lars-ekblad-jag-ar-nojd-

      Radera
    3. Det var bara det med annan bekännelse som jag fokuserade på. Det är underligt att pengar har sådan stor makt att somliga blir rasande. Penningbegäret är ju roten till allt ont.

      Radera
  5. Jodå, det var allt ett avgångsvederlag han krävde. Eller en annan tjänst i församlingen. Att han inte bad Vatikanen sörja för att han inte skulle "hamna på bar backe"...

    SvaraRadera
  6. Hej Dag,
    Du fortsätter att misstro min och Sveriges Radios artikel. Ibland är det publicistiskt motiverat att inte ange sina exakta källor. Till exempel om det skulle utsätta en människa, i det här fallet Antje Jackelén, för oproportionerligt stort obehag. Med vårt genomslag skulle det bli följden av en sådan publicering. Vill du ha en utförligare motivering är du välkommen att kontakta ansvarig utgivare.
    Att det förekommer någon hatkampanj mot Antje har jag inte belägg för, och har inte heller påstått. Vi påstår att det finns mycket näthat mot Antje. Om den är planerad och samordnad i en kampanj är mer än jag vet.
    Allt näthat jag bygger min nyhet på har jag hittat m.h.a. Google. Varför du inte gör det samma vet jag inte, men en anledning kan vara att Google sällan hittar direkt in i kommentarsfält.
    Och självklart är det hat jag menar när jag skriver hat. Sansad kritik finns också på internet, men är lättare att hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uttrycket "hatkampanj" kan vad jag har sett inte återfinnas i din artikel, men har nog använts då andra har hänvisat till den. Dag Sandahl tycks här tyvärr ha blandat samman saker. Att Antje Jackelén drabbats av mycket näthat betvivlar jag inte. Tyvärr betvivlar jag heller inte att de finns dem som använts sig av detta för att också misstänkliggöra saklig kritik av hennes teologi. / Markus

      Radera
  7. Efter att ha googlat på nämnde Lars Ekblad och läst de artiklar i Nerikes Allehanda (såväl Dagen som Aftonbladet har i princip samma innehåll som NA)som beskriver ärendet så tycker jag nog att sympatierna i detta ärende ligger hos biskopen.
    Om Lars Ekblad vill konvertera så får väl han, som alla vi andra, ta konsekvenserna av sitt handlande - eller stå kvar som kh i Svenska Kyrkan också det sista året innan pensionen.
    Motvilligt imponeras jag av det magstarka i att önska/kräva och dessutom lyckas få ett avgångsvederlag för att man vill konvertera.
    Däremot har jag full förståelse för att Lars Ekblad upplever det som allt svårare att stanna kvar i Svenska Kyrkan. Det problemet delar han med allt fler, präster såväl som lekmän.

    Jag i Halland





    SvaraRadera
  8. Det finns väl bestämmelser om avgångsvederlag i avtalen. Det är väl de som har tillämpats.

    SvaraRadera
  9. http://na.se/nyheter/orebro/1.2307141-lars-ekblad-jag-ar-nojd-

    SvaraRadera
  10. Avgångsvederlag? När man konverterar? Endera har jag varit godtrogen eller dum eller båda! När jag själv bestämt mig för att lämna Svk sade jag själv först upp mig från min församlingstjänst. Sedan bad jag biskopen lösa mig från ämbetet och dagen efter lämnade jag in min utträdesansökan. Något avgångsvederlag eller liknande eller lön under uppsägningstiden, som i mitt fall blev lika med noll, då jag knappast kunde tjänstgöra som präst efter att jag lämnat Svk, nej, det var det ju inte tal om att ha mage att begära. Inte heller tyckte jag att jag kunde be om något annat jobb i församlingen, det var ju jag som beslutat att lämna. Jag avtackades visserligen av församlingen med ett presentkort från NK med, vill jag minnas, 700 kr, men avgångsvederlag, ja, fräckheten har inga gränser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Skämtsamt!) - Illa riggat, MMF!

      (Allvarligt) - Om man av olika skäl anses icke tjänstbar, har man viss trygghet enligt avtal. Detta oavsett vad anledningen är. Facket är rimligen behjälpligt med förhandlingar.. Om inte annat lär det inte vara alltför svårt att bli sjukskriven en tid. Präster som tappat orken/lusten eller rentav tron, eller står inför avkragning brukar kunna få en sjukdomsdiagnos.

      Två väninnor har fått avgångsvederlag under året. I båda fallen efter att helt enkelt ha tröttnat på sina chefer och sina uppgifter. Utfallen blev 18 månadslöner, respektive 8. Det senare efter mindre än ett års anställning, vilket får sägas vara generöst av arbetsgivaren. Moraliska bedömningar av våra trygghetssystem kan sedan givetvis göras efter eget skön.

      Tant Svart

      Radera
    2. Jag ansåg väl helt enkelt, att kan jag inte längre tjäna Svk som präst och vara lojal med dess tro, så har jag heller ingen rätt att ta emot dess pengar. Det vore ekonomiskt fördelaktigt, men moraliskt förkastligt, för att nu inte tala om att invänta pensioneringen för att dagen efter eller i stort sett dagen efter konvertera... Det går utmärkt att till största delen försörja sig själv - det gjorde väl apostlarna om jag inte missminner mig...

      Radera
    3. Knappast särskilt tappert att stanna kvar som präst i Svenska kyrkan fram till pensioneringen och först då "följa sitt samvete" och utträda för att eventuellt konvertera! Det är i varje fall min uppfattning, fastän somliga här inte vill hålla med. Bartholomeus

      Radera
    4. Att fräckheten i det här fallet saknar gränser håller jag verkligen med om, Matteus. Det är så man undrar om personen i fråga är vid sina sinnens fulla bruk.

      Radera
  11. Nog måste detta vara reglerat i avtal? Att få lön under en uppsägningstid är väl inte särskilt ovanligt, även i fall då man själv sagt upp sig och är "arbetsbefriad" under uppsägningstiden. Naturligtvis hade vederbörande kunnat börja ta ut sin pension från 64 års ålder, men om nu anställningsavtalet ger denna andra möjlighet, har jag svårt att bli upprörd.
    Paul

    SvaraRadera
  12. Om man av fri vilja försätter sig i en situation så att man omöjligt kan utföra sitt arbete så har man naturligtvis inte rätt till lön under uppsägningstiden. Jag är rätt övertygad om det församlingen hade vunnit i AD.

    Oavsett vad som skett tidigare så har nämnde Kh visat prov på moraluppfattningar som inte hör hemma i Krist kyrka.

    /Populisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför dömer du denne kh. Det råder ingen konflikt mellan parterna utan en överenskommelse. Biskopen kan ha en uppfattning, men han representanter inte i högre grad Kristi Kyrka. Som reformatoriska har vi nog en del att bekänna. Vi kan inte känna stolthet för Gustav Vasas framfart.

      Radera
    2. Vad har Gustav Vasa med kyrkoherden att göra? Sedan är ju varken kyrkoherden eller biskopen ytterst sett några representanter utan tjänare.

      Radera
    3. Jag ger Dig rätt käre eller kära anonym. Vad har Gustav Vasa med oss att göra? Tyvärr är det nog så att det gamla "statskyrkoparadigmet" fortfarande spökar när de politiska partierna vill försöka göra den evangelisk-lutherska tron till sin tjänare i stället för tvärtom.

      Radera
  13. Men "vänner". Ni är fulla av moral men svarar inte på Dags fråga; "Men den viktiga frågan vad Svenska kyrkan gör med präster som tappar tron på Svenska kyrkan som Kyrka, kanske borde sättas upp på agendan?" Ni diskuterar den inte ens. Varför?/ Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
  14. Präster o diakoner i fråga borde väcka grupptalan mot Sv k som har brutit mot lagen om Sv k (att vara ett evangeliskt-lutherskt samfund) samt ärekränkt dem (de får ta skiten för det) samt genom sitt avfall försatt dem i en omöjlig situation gentemot sina vigningslöften (som bl a innefattar församlingens kristna fostran). Därtill förtalat dem för att de stått fasta i tron. Jag är inte jurist, men någon typ av skadesstånd borde väl ändå vara på sin plats till den som lurats att viga sitt liv åt något som sedan förändras till oigenkännlighet. Sedan kan jag också tycka att det är magstarkt att kräva avgångsvederlag om man väljer att sluta själv.

    SvaraRadera