lördag 5 oktober 2013

Salander och Busse

Jag ringde inte Salander. Han ringde och berättade att han kontaktat Oberstleutnant Dietrich Busse, efter att ha läst min blogg. Busse skulle ringa mig i dag. "Bussige Busse", som Olofsson och Salander brukar kalla honom.
 Salander var upprörd. Inte bara för att Jackelén öppet förnekat. Han hade spanat också. "Klart man ska få gå på middag", sa han. Men hur bjuder biskopen?
https://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1642&blogg=49024
"Förklarar detta vilka som krattar manegen för Jackelén?", sa Salander. Han hade också kollat upp http://blogg.klassiskbaptism.se/?p=2145
Därtill hade han pejl på att Heinz Jackelén var med i Seglora Smedjas understödjarkrets och påminde sig att just Lunds stift gav ett fett anslag till smedjan, Lund och Stockholm.
Jag förstod hans beslut att ringa Oberstleutnant Busse.

Dietrich ringde nu i kväll. Vi blev "Du" med varandra i somras. Han var väl införstådd med den svenska du-reformen 1968, tyskar är noga med detaljerna men jag minns inte om han hade rätt årtal men visste att Bror Rexed stod för reformen och därefter kallades Durex. Jag sa stillsamt att då använder vi den reformen. Oberstleutnant Busse konstaterade att detta underlättar. Dietrich, alltså. Nämnden jag att han hyr i Vedborm?
"Berlin ruft an!", ryade han som han brukar och så utbytte vi vänligheter och han refererade Salanders upprördhet. "Was wünschest Du?" frågade han. "Erklärungen", svarade jag. Det är för mycket jag inte får att gå ihop. Vem är biskop Jackelén? När kom hon till Sverige? Kom hon till Uppsala? När träffade hon sin man? "Sein Name?" frågade Dietrich. "Heinz". "Geboren?" "1945" sa jag. "Achso", sa Dietrich. Vi funderade över om också han läste i Uppsala - och varför. Stipendium? Dietrich undrade vilket stift de var prästvigda för och av vilken biskop. Jag svara att jag trodde att det var Stockholm och Lars Carlzon. "Der Vorsitzender?" ropade Dietrich. Och så är det ju. Ordföranden för vänskapsförbundet Sverige-DDR var biskop Carlzon. Varifrån kommer Heinz? Är det intressant i sammanhanget?

Det var uppenbart att Oberstleutnant Dietrich Busse aus Berlin blev intresserad av mycket.
"Wann kommst Du nach Berlin nächst´mal?" frågade han.
"Am Donnerstag", svarade jag.
"Dann treffen wir uns - wie gewöhnlich am Letzten Instans um Sieben Uhr", sa Busse. "Wo wohnst Du?" "In der nähe von Alexanderplatz", svarade jag. och så insåg jag att detta kan bara bli intressant. Tänk om man varit journalist och kunnat känna den journalistiska vittringen?

Jag skulle just avsluta samtalet med några vänliga fraser när Oberstleutnant Busse återtog: "Und der Radler ist zurück!?
"Was? frågade jag på mitt mest uppriktigt och oförställdt enfaldiga sätt.
"In Burträsk. Weisst Du doch nichts? Tschüss bis Donnerstag!"

Nu är bara frågan vilka journalister som scoopar innan jag hinner till Berlin och tillbaka.

8 kommentarer:

  1. Nu gäller verkligen "Busse tun" och det passar som förberedele inför reformationsjubileet och livet i den dagliga boten.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Du får mycket att göra som pensionär...

    Den första länken funkar inte. Det ska vara
    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1642&blogg=49024

    SvaraRadera
  3. Av Jackelen får vi veta att "Gud är större" men det blir inte som hos Johannes "än vårt hjärta". Hos Jackelen lär vi oss att med vårt "förstorade hjärta" ha mod att omtolka eller om nödvändigt gå emot Kristen tradition. Det finns inget tal om att hålla Herrens bud (de som är större än våra hjärtan tillsammans). Vad valspråket egentligen säger är: Våra hjärtan är större än kristen tradition.

    SvaraRadera
  4. Det hela blir alltmera intressant:

    En väninna, som också för länge sedan lärt känna den charmige, unge Forschungsstudenten i Politologie vid Universitetet i Rostock, Dietrich Busse (Hans engagemang inom Ministerium für Staatssicherheit var vid denna tid okänt), meddelar, att hon upprepade gånger stött samman med honom vid Krafts Torg, nära Biskopshuset i Lund. Samma sageskvinna mötte honom för några år sedan helt oväntat under en Norrlandssemester i Burträsk. Han hade då låtsat att han inte kände henne och något besvärad skyndat vidare mot okänt mål.

    Hur som helst innehar Oberstleutnant Doktor Busse numera en docentur i Nachrichtenanalyse und -bewertung vid Führungsakademie der Bundeswehr (FüAkBw), Standort Berlin ("Palais").

    Konspirationsteoretikern inom mig vaknar:
    -Burträsk, Lund, Högby/Vedborn.

    Om Oberstleutnant, Doktor Busse, en akademisk spetskompetens vid Bundesnachrichtendienst, inom snar framtid ses stryka runt Nathan Söderbloms Plan i Uppsala, samt i Moheda och tydligen åter i Burträsk, besannas åtminstone MINA allra värsta farhågor.

    Så sant som jag heter

    Tante Schwarz

    SvaraRadera
  5. Komplimenterar Din tyska (som gammal tysklärare). Bara några småfel, inget allvarligt.
    Apropå AJ: Den enda avgörande fördelen hon tycks ha är att hon är kvinna. Dessutom kan det ju alltid vara bra som bonus att ha en eller annan, fejkad eller riktig, akademisk merit i botten.
    Är detta verkligen ett val av Svea Rikes Ärkebiskop? Hoppas jag är felunderrättad.

    LG

    SvaraRadera
  6. Du-reformen är av anno 1967.

    SvaraRadera
  7. Hur någon kunde finna DDR mera humant än Västtyskland övergår mitt förstånd. Jag föredrar currywurst framför nackskott.

    SvaraRadera
  8. Durex!!! Du får sluta, jag sätter kaffet i halsen!! :-)
    F Pierre

    SvaraRadera