måndag 16 september 2013

Valkommentar (preliminär)

Min klocka stannade. Jag trodde batteriet tagit slut så i måndags uppsökte jag urmakaren och införskaffade ett nytt. I fredags la klockan av igen. Jag tänkte ett ögonblick på urmakarens ord om att klockan behövde en översyn, men plötsligt verkade det enklare att köpa en ny klocka. Det var nog dumt. Den kommer också att stanna, förstår jag. Jag har nämligen läst pastor Wistis blogg och där får jag förklaringen till problemen. Han avråder folk att rösta på Frimodig kyrka och betygsätter: "Plus: Ett stort engagemang, kunnande och en glöd som alla skulle behöva. Minus: Så konservativa att klockorna stannar."
Pastor Wisti visste! Det är bara att vänta på att nya klockan ska stanna - fast det är en Certina, som betyder säkerhet.
I skärningspunkten mellan horologi och teologi står pastor Wisti fram som en kunnig man. Han förnyar helt enkelt urmakarbranschen genom att peka på kyrkliga ställningstagandens betydelse för klockors funktionalitet. Men vad ska jag då göra för att få grepp om tiden fortsättningsvis? Är jag dömd att få leva i ovisshet om vad klockan är så länge jag är frimodig?

Fast hur konservativ är jag? Det jag står för i Frimodig kyrka är ju det jag står för som församlingspräst. Vad är det? Det visste tydligen Wisti också. "Frimodig kyrka, en konservativ grupp som, menar jag, vill stänga kyrkans portar mot omvärlden." Kan man mena det på något sakunderlag eller bara på en traktan att livet ska vara enkelt och lättfattligt, utan komplikationer?

Då öppnar vi portarna mot omvärlden. Grattis sossar. Er kampanj med fokus på SD gav SD 15 mandat i kyrkomötet. Så är det ju den valordning ni ville ha, som gett SD skjuts via det kyrkliga systemet in i riksdag och nu starkare i kyrkomötet. Kyrkovalet blev ett politiskt val. Lite synd om Svenska kyrkan, som blir platsen där en annan strid förs på ett sätt som gör att de verkliga framtidsfrågorna för Kyrkan kommer bort.
Men hur ska det bli i kyrkomötet? Räcker 15 mandat till utskottsplats - eller ska SD ställas utanför en gång till?
Om SD ska in i utskott och kyrkostyrelse kan man tycka att det är bra att SD får ta ansvar och ta debatter - så säger POSK:s Hans-Olof Andrén i en kommentar. Det var det jag sa för fyra och åtta år sedan, vilket känns bäst att påpeka.

POSK har gjort ett bra val och för oss gamla POSK-are är det på sitt sätt en glädje även om det varit roligare om POSK behållit sin profil. Frimodig kyrka behöver fortsätta bygga för att bli det som POSK egentligen skulle vara. I Växjö stift behåller FK fyra mandat i stiftsfullmäktige, men har tappat 500 röster. Fem av dessa tappade röster beror på att folk i trötthet lämnat Svenska kyrkan, sägs det mig. Kanske några inte heller röstar för att de inte vill hålla uppe det nuvarande valsystemet. Frimodig kyrka lyckas inte alltid motverka uppgivenheten.

Jag återvänder till kyrkomötet i tanken - inte säkert som ombud för Växjö stift, för där tappade vi ett mandat. Men hur ska SD hanteras? Som vanligt för att motverka partiet så mycket som möjligt? Eller genom utskottsplacering och därmed stärkt normalisering inför nästa års val? Och hur ska partierna hantera insikten att kampanjen mot SD har gett partiet uppmärksamhet och framgångar? Måste inte frågorna ställas på ett nytt sätt - tack vare socialdemokraterna, SD:s främsta gynnare? Hör någon att klockan klämtar och kan undra för vem? Fast inte min klocka. Den klämtar inte. Men den har å andra sidan inte stannat ännu. Det är en tidsfråga tills den gör det. När jag nästa vecka kommer till kyrkomötet och sätter mig i Frimodig kyrkas grupp, stannar säkert klockan. Wisti visste ju.

6 kommentarer:

  1. Det kan ju också vara så att Wistis klocka går för fort. Så kommer han för tidigt, och står där ensam på perrongen, men något tåg kommer inte.

    SvaraRadera
  2. "Frimodig kyrka, en konservativ grupp som, menar jag, vill stänga kyrkans portar mot omvärlden.", skriver Wisti.

    Detta visar att Wisti antingen inte vet vad kyrkan (alltså Kristi kyrka, inte Svenska kyrkan) är eller inte vet vad FK står för. Lite trist om man, som han, är präst.

    För övrigt stannade min fina, dyra Tissot, som tjänat mig både länge och väl, år 1997. Det blev till en sport att se hur länge jag kunde klara mig utan armbandsur. Ännu har jag inte köpt något nytt.

    SvaraRadera
  3. Den som står för det eviga behöver väl ingen klocka?

    LG

    SvaraRadera
  4. Mot tidens enfaldeligen rätta tankar och domslut hjälper intet, utom möjligen en ny tid.

    FörWisto.

    Tant Svart

    SvaraRadera
  5. När nu antalet FK-väljare i riket ser ut att minska något även i absoluta tal borde det vara läge för eftertanke. Jag kan inte låta bli att upprepa det ofina påståendet att det som av de närmast sörjande upplevs som en folkrörelse inte lockar fler intresserade än att de ryms på Friend´s Arena. (Faktiskt skulle Tele 2 Arena vid Globenområdet räcka också och dit finns det vettigare kommunikationer). Fler är vi inte som älskar FK. Om man inte tar denna sanning till sig så kommer man att dra alldeles fel slutsatser.

    När jag funderat lite på kyrkomötets sammansättning så kommer jag bara till slutsatsen att man vid ett valdeltagande på 12 - 13% inte har rätt att klaga på utfallet. Inget borde ju vara enklare än att få ihop en majoritet! Man behöver få under 10% av de röstberättigades stöd; tyvärr klarade FK endast 0,6%.

    Ställer man detta i relation till det rapporterade valresultatet i förra inlägget (kan man anta att det var från Nordöland?) infinner sig insikten att allt som krävs för att vända det politiska läget är att bygga en levande församling. Ges detta tillräcklig prioritet? Låter inte många organisatoriska hinder och låsningar blockera möjligheterna till detta?

    Vinner man människor för Guds Rike så vinner man dem för ett annat styrelseskick i Svenska Kyrkan och då vinner man Svenska Kyrkan tillbaka från ockupationsmakten. Men något annat sätt finns heller inte att vinna tillbaka kyrkan på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att man inte skall ödsla resurser på att bygga levande livaktiga församlingar.
      Då kommer ju bara stödet för FK att öka! *ironi*

      Radera