torsdag 15 augusti 2013

Nu är det torsdagsmorgon, hurra!

Kyrkans Tidning kommer i lådan i dag - och Ölandsbladet m fl tidningar. Fast de andra kommer 6 eller 7 dagar i veckan. De sällsynta tidningarna uppmärksammar jag mer. Och i dag kommer överste Olofsson med Silverlinjen och överste Salander med båt. Det blir väl förtäring i prästgården. Fruktar jag. Överste Mörtberg kommer inte. Mörtberg visade kl 07.34 i går att vår beredskap är god. Han skickade ett meddelande att Östrans Peter Akinder stavat överbefälhavare Sverker Göransons namn fel - "Göransson". Överste Mörtberg kan nog inte lämna sin drabbningspost för fler felstavningar kan uppdagas. Incidentberedskap kallas detta.

Kyrkans Tidning alltså. Nu ska det vara "präster på stan", läser jag. Ligger något i det. I går var det präst i desperation, för jag försökte hantera papperen men hann prata med lite folk och fira mässa i alla fall, innan jag återgick till papperen. Kl 22 tyckte jag det fick vara nog. Jag kanske har nämnt att jag ska sluta och nu vill det till att kasta - eller sortera - eller lägga i snygga kartonger och lura sig själv med att flytta osorterade papper, som kan vara intressanta att ha under sin pensionärstid.

Men nog tröttnar man lite på kravställare, till och med jag, som likväl ståtar på Ölandsbladets första sida med en "puff" till artikeln om marknaden i Löttorp, där jag var och fångades in av Ölandsbladets alerte utsände. Jag fick redogöra för mina inköp: hjortronsylt från Kalix, grekiska oliver samt en chokladkaka, som jag vunnit. Läsekretsen får veta. Duger det som prästerlig närvaro? Att landshövdingen invigde luftslottet berättar dock inte Kyrkans Tidning. Utomordentligt svagt och utslag av bristande nyhetskänsla eller glesbygdsförakt. Här besöks luftslottet dagligdags - och fotograferas. Vi måste få fram skyltar för att visa vägen. Om detta håller Kyrkans Tidning, vår viktigaste kyrkliga nyhetsförmedlare, läsekretsen okunnig.

Kyrkans Tidning vet dock att berätta att allt färre svenskar firar gudstjänst. Att den massiva manligheten är ett hinder i gudstjänsten, låter dr Agneta Lejdhamre meddela. Dr Elisabeth Arborelius undrar över anledningen till att förtroendevalda och anställda inte går i kyrkan - av samma skäl som folk i allmänhet? Kanske det. Dr Eskil Franck går inte i kyrkan - men det vet bara den som läst hans bok. Det har Barbro Matzols gjort.

När jag såg ledarens rubrik tänkte jag att det var märkligt koordinerat med en fråga i den bok som har recensionsdatum den 20 augusti. Jag ska hålla på reglerna, men har läst boken Giv mig, min son, ditt hjärta. Fast frågan är den rimliga: Hur sann är den kristna tron? Matzols vill töja - och det är ju det Svenska kyrkan gjort och gör. Eskil Franck menar att man inte kan spela ut tron som försanthållande mot tron som tillit som så ofta sker i Svenska kyrkan i dag. Eskil har rätt. Nog är jag kristen av sakskäl - det är sant att Jesus är världens Frälsaren och beskedet ska ut.
Jag minns hur stiftsadjunkten berättade om biskop Malmeström, som såg ett kyrkospel av Olov Hartman där någon frågar ut i publiken: "Vem kan väl tro på Gud i dag" (eller något i den stilen. Biskopen reser sig, engagerad av kyrkospelet, och svarar högt och tydligt: "Det gör jag."

Till Eskils bok återkommer jag. När ändå Kyrkans Tidning lyft på locket kan jag avslöja att det finns väldigt lite av intellektuell uppgörelse med tron i boken. Förvånansvärt lite.

Gårdagens roliga besked handlar också om Kyrkans Tidning. Socialdemokraterna upprörs över att tecknaren tecknat partiets ros (nå,alla partiers symboler) i annonsen för Frimodig Kyrka, KT nr 31/32 s 3. Sossarna har upphovsrätt till sin symbol och den får inte användas utan tillstånd.
När jag såg mejlet från S fattade jag ingenting. Hur hade FK använt deras symbol?
Jag fick slå upp annonsen.
Är detta att använda något upphovsrättsskyddat kan man inte teckna eller fotografera ett S-möte.
I övrigt såg jag att S inte ställer upp till valdebatt i Hudiksvall. En lokal företrädare ville - men inte partiet.
Demokratins livsluft är det öppna samhället. S har allvarliga problem. Det som nu händer skadar partiet.
Ska vi efter Mustafagate få ett Kyrkgate?

3 kommentarer:

  1. Klart att S inte vill debattera.
    Då måste man ju presentera sakargument och inte bara floskler.
    Sedan kan ju någon få för sig att fråga hur/om det skall vara någon plats för Jesus Kristus i S-kyrkan?

    Eller är det bara längtan att destämma över alla inmommande medlemsavgifter som motiverar S att ställa upp i valet?

    SvaraRadera
  2. Fick Du träffa Kurt Lundgren?

    SvaraRadera
  3. Massiv manlighet får man verkligen leta efter i kyrkan bland alla tanter! Själv gifte jag mig med den ende mannen under 45 år i den gudstjänstfirande församlingen, men "massiv manlighet" är nog inte ett rättvisande uttryck för att beskriva min man heller... Jag har svårt att tänka mig en plats med så lite massiv manlighet som just kyrkan, och snart arbetar det inte ens några män där om statistiken dras ut. Det är för väl att Herren; Fadern och Snen och den Helige Ande åtminstone är där, och att Gud är tre personer, annars skulle bristen på maskulinitet vara än mer alarmerande!!

    SvaraRadera