lördag 8 december 2012

Hårda klappar

Jag tänkte vara konstruktiv och ge lite julklappstips.

Till alla som är trötta på skämt om tyskar - men inte om norrmän? - kan jag meddela att Ingegerd Källströms förträffliga mamma Marie kommer från Tyskland och det kunde vara ett marginellt skäl att läsa Ingegerds tredje fristående del av något som kan vara en triologi: i Mandelsblommans tid. Det är, kan man säga det så, en aforistisk Mariabok och ett sätt att med Maria hantera smärtan i livet. Men det skulle inte vara en diktsamling av Ingegerd Källström om den inte gång på gång rymde det vackra och fascinationen över skönheten. Som vanligt är detta en exklusiv julklapp för den kan bara köpas hos författaren, som bor i Lund.

ICA-Kurirens medarbetare Jan Carlquist har skrivit en bok som är en underfundig bibelvandring och ett måste inte bara i välordnade församlingsbibliotek: Curlingmammor, självmordsbombare, detektiver och feminister. Gaudete är förlaget. Jan kombinerar bibelglädje och berättarglädje och skriver korta artiklar om bibliska personer och händelser. Boken kom i somras men jag har inte sett den bli så uppmärksammad så den ska nog räknas till kategorin exklusiva julklappar också.

Ska man ägna sig åt teologi - och det ska man väl - finns Peter Kreeft & Roland Tacelli, Till den kristna trons försvar. Catholica. Författarna startar stort: Vi är övertygade om att den kristna tron är sann - och så gör de något som närmast påminner om Thomas Summa. De vederlägger skenargument och levererar goda skäl för tron. I nyhedendomens tid tarvas apologetik och här är en sådan bok på mer än 500 sidor.

Frimodig kyrkas stiftsordförande Hans Nyman läser A.J. Jacobs The Year of Living Biblically, Simon & Schuster Paperbacks. Jag har bara bläddrat i boken (fick den av komministern i Borgholm nyligen). Poängen är att författaren bestämmer sig för att leva bokstavligt bibliskt under ett år. Han anlägger skägg och låter håret växa och ser ut, tänker han, som Mose Fundamentaliststuk och fundamentalistvarning i ett, kan man tänka.Författaren beskriver sitt firande av påskmåltiden och noterar att han säger "God willing" till det mesta. 80 gånger per dag eller så. Han möter en del bisarra människor, förstår jag. Detta kan bara bli rolig läsning. Frimodig kyrka är tydligen ett sammanhang för stimulantia - stimulans för läsning och skratt, menar jag.

Nu har jag tröttnat på att lösa era julklappsbekymmer. Jag ska bara trösta våra vänner tyskarna med en nyhet från någon av dagens tidningar: Tyskland har de bästa julmarknaderna!

5 kommentarer:

  1. Kreefts bok är en guldgruva.

    Jag har läst i den sen mitten av 90-talet.

    Köp, läs o läs om o läs om o läs om...

    SvaraRadera
  2. Böcker för hela slanten. Så blir det väl i en boksynt persons värld.
    Och detta i en tid då bokläsande minskar, särskilt bland yngre. Andelen högskoleutbildade lär bland yrkesverksamma årgångar ligga på drygt 40%. I den yngre halvan av dessa på närmre 50%. Bland svenskfödda ännu högre.

    En paradox det där. Högre utbildning och mindre läsande av tidningar, tidskrifter och böcker.

    Når bokliga julklappstips fram? Blir de alls lästa? Kanske är en passande gåva med kristna förtecken i stället en ikon. Ett krucifix. Som genom sin dagliga närvaro i hemmet kanske formar eller åtminstone påminner om livet i Kristus. Kanske med en påminnelse:

    -Jag/vi ber för dig!

    Detta skrivet, skall jag omgående önska mig Carlquists bok.

    Tant Svart
    Tant Svart

    SvaraRadera
  3. Själv önskar jag mig en bok, typ " detta är en annan fråga - andlig vägledning i svåra frågor", ett herdabrev i advent, typ med praktiska förslag på hur makt förlöjligas. En handledningsbok i hur man kommer över pietism och idealism och blir en gladkristen! Om man nu får önska ännu ej skrivna böcker men hoppas på dem. Om det här inlägget uppfattas som lite elakt så är det bara ett försök att öva mig i allt man får lära sig på den här bloggen genom att läsa kommentarer. Fö noterar jag att Dag Sandahl rekomenderar böcker men föreslår att du slår ett slag för lite äldre goda böcker också, ex Stengrunden av Bo Giertz, den behövs också i vår tid! / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  4. Peter Kreeft är alltid läsvärd eftersom han kommit över de protestantiska problemen (pietism, rationalism och idealism). "Catholics have more fun". Ytterligare tre böcker av Kreeft skulle jag vilja rekommendera som "Hårda Klappar" nämligen Catholic Christianity, Ignatius press, San Fransisco 2001, Summa of the Summa Theologica, Ignatius press San Fransisco 1990 och How to Win the Culture War, IVP press 2002. Dessa böcker kan beställas från Ad Libris. Vi skulle också kunna ägna oss åt ett studium av skotten Johannes Duns Scotus eftersom hans uppfattning segrade med avseende på "der Unbefleckten Empfängnis der allerseligsten Jungfrau Maria" som firas idag (8 dec). Vi bör också påminna oss om att Bo Giertz är den som hellre tänker med Katolska Kyrkan än med det Kantskt reformerta Sapere Aude.

    SvaraRadera
  5. Tack,Dag för att du delar med dig!
    fm

    SvaraRadera