söndag 8 april 2012

En betydande liten bok i en betydelsefull påsktid

Vi håller påsk. GT-dricka (som betyder godtemplardricka och inte Gin&Tonic) efter mässorna samt mousserande och betydande mängder godis. I natt var jag dessutom och välsignade folket på Kalk, där Sofie skötte baren och där man, som vanligt, kunde käka goda lyxhamburgare. Jag gjorde ingetdera men proklamerade Kristi uppståndelse och välsignade folket. Sällan har välsignelsen mötts med sådan entusiasm. Applåder och ovationer. Jag förklarade att jag förstod om somliga var för trötta för påskdagens högmässa men det finns en kl 10 på Annandagen, när vi inviger ikonen av Sankt Otto, Högbys apostel. Johan Thelin kommer då.

I Barometern/OT hade Ulf Wickbom en essä om biskop (primus t o m) Richard Holloways argument om uppståndelsen, som han plötsligt inte trodde på och ändå skulle förkunna. Som väl var hade jag den nyutkomna boken Leaving Alexandria, Holloways på måmga sätt charmerande memoarer.. Annars hade jag nog varit lite generad. Jag passade på att polemisera mot den tidigare ärkebiskopens argument när jag predikade idag. Har argumenten dragits i Barometern ska de väl intev stå oemotsagda, allra minst av en som vid flera tillfällen både träffat och läst Holloway?

Det är ändå inte den boken som är den mest betydande utan Ingegerd Källströms bok Vägen vid källan. Det är kristen mystik av klass. Klassisk kristen mystik, om man så vill. Den bottnar i insikten om den kristna tron som ett möte och är djupt eukaristisk. Som all mystik ärden på något sätt tidlös, inte bara så att erfarenheterna står sig utabn också så, att erfarenheten av tid är väldigt relativ. Det första blir det sista och det allt förblivande. Som första dagen på sommarlovet. Ondskan blir urtidsödlan med ifrågasättandet, "Får du verkligen plats?" - och svaret blir ett försvar av det privata, det som berövas tillgång för andra.

Jag kollade. Författaren, fil lic i filmvetenskap, har tryckt en liten upplaga. Man kan beställa den från ingegerdkallstrom@yahoo.se och den kostar 100:- plus porto. Tack, Ursus, nu är adressen rättad! Det gäller att skynda sig om man ska blir ägare till den exklusiva förstaupplagan. Och när man sedan läser, inser man att detta är en lovsång till Gud som gör människan helig men också en tillitsfull bekännelse till människan, älskad av Gud och kallad att möta Den Helige. Grovhuggna män av mitt slag ska inte försöka sig på att återge den mystik som möter i boken. Men jag kan ju drabbas av den.

Nu ska jag bara var påsklycklig!

1 kommentar:

  1. Ingegerds epost är ingegerdkallstrom@yahoo.se

    bort med punkten alltså

    SvaraRadera