onsdag 1 februari 2012

Kyrkoavgiften, gott folk! - eller: Lita på HD!

HD:s artikel kom som väntat i dag med artikeln: Kvinnoprästmotståndare väcker debatt. http://.hd.se/hoganas/2012/02/01/kvinnoprastmotstandare-vacker/. Det där med "vacker" gillar jag. Så det kan bli.

Skillnaden mellan förr och nu är den, att förr hade upprörd svensk varit anonym, alternativt varit kyrkopolitiker (S). Nu är det komministern i Väsby-Vikens församling Maria Svensson som reagerar. Hon bor nämligen i Jonstorp. Hon har arbetat som präst i åtta år, får man veta, vilket nog inte riktigt är sant - men låt gå. Hon hör till de lättskrämda, tydligen.

Det sänder fel signaler att ta hit Dag Sandahl och det känns inte bra. "Jag tycker det är skrämmande och jag känner mig inte hemma i min egen församling." Egen församling är alltå territorialförsamlingen, den där hon bor, inte den församling som jobbar i /som det brukar heta/. "Till vardags arbetar hon som komminister, skriver tidningen-. Vad gör hon till söndags då?

Vad är det alltså för fel på min bok om Jesus - det får vi inte veta. Vi får bara veta att det är fel person och komminister Svensson vill lyfta frågan - märk: inte kriga! - hur det kommer sig att man bjuder in just Dag Sandahl. "Det finns många Jesusforskare som inte är kvinnoprästmotståndare som man kan använda", säger hon. Joseph Ratzinger eller Bengt Holmberg eller vad? Bertil E Gärtner är ju dessvärre död. Återstår antagligen dr Jonas Gardell.

På bilden av komminister Svensson ser man i bakgrunden typ tio vässade knivar. Det finns en varning i sammanhanget, det kan man tydligt se.

Det substantiella argumentet ska inte undanhållas bloggläsarna: "Hon blir arg över att församlingen använder bland annat hennes kyrkoavgift till detta föredrag. - Jag undrar hur många församlingsnmedlemmar det är som vet om detta och är villiga att denne mans åsikter lyfts fram." Arg var ordet, sa Bill. Ekonomiskt medveten, sa Bull.Men när allt kommer till allt - är det inte mina insikter man är ute efter i Jonstorp, denna gång några insikter som jag publicerat i en bok, som sålt i en hyfsat stor upplaga för att vara en teologisk bok.

Om jag bjudits in att tala i Väsby-Vikens församling hade komminiuster Svensson talat med kyrkorådet, meddelas. Sauberhalten, är det sammanfattade begreppet. Här ska hållas rent från dissidenter. Det östtyska är normaltillstånd. Det har det variut länge men numera företräds det också av prästerskapet. Det är relativt nytt. Det som för 30-40 år sedan var ställningstaganden av anonyma insändarskribenter är nu sådant som av komministrar och kyrkoherdar framförs offentligt - på Vikbolandet, på Gotland och i nordvästra Skåne.

För egen del är jag irriterad på mig själv. Jag ville inte ha det arvode som erbjöds - för det var för stort. Hade jag vetat att Maria Svenssons kyrkoavgift skulle betalat mig, hade jag omedelbart tackat ja till det generösa beloppet.
Nu blir jag likväl arvoderad, får resan betald, kör 700 km med risk för snöstorm och en del annat. Som tidsfördriv under resans gång ska jag fundera över hur somliga klarar av att vardagsvis jobba som komministrar i ett mångkulturellt sammanhang.

Jag vet vad Christer Sturmark konstaterar: "Svenska kyrkan krackelerar inifrån, och vi som står utanför kan inte göra annat än att titta på och skaka på huvudet."

Lätt sagt. Värre för oss som är inuti. Vi riskerar att få Svenska kyrkan i skallen.

12 kommentarer:

  1. Detta att döma efter person och inte efter sak och kompetens i någon fråga är särskilt påtagligt i kyrkan, men finns i hela samhället. Gotland kanske står fram även i detta. På ön har man inför ett slags rockfestival gett återbud till ett band - därför att en av medlemmarna i detta är sverigedemokrat. Därmed fanns det en hotbild mot festivalen, meddelade någon kulturansvarig. Det är en hotbild, som polisen säger sig inte veta något om. Fast man kanske skall uppskatta ambitionen hos en politiker som vill skydda medborgarna, även när inga hot finns?

    Det kanske är någon hotbild, som oroar den kvinnliga komministern, och som hon av säkerhetsskäl inte kan avslöja? Man kan undra vem som har anledning att känna sig hotad?

    +Göran

    SvaraRadera
  2. Varför går inte km Maria ur SvK? En medialt slående reaktion på kränkthet. HD skulle fläska på stora rubriker. Alla går ju numera ur så snart de inte får exakt vad de vill, när de vill och hur de vill. Eller på blotta misstanken om detta. Varför inte också prästerna? Så slipper km Maria betala till skiten. Eftersom hon är kränkt i territorialförsamlingen och "jobbar" i annan församling, kan hon säkert få specialbehandling och kunna kvarstå i tjänsten.
    Månne inleds här en ny era? Prästinnor kan fortsättningsvis slippa betala till den "patriarkaliska och förtryckande" SvK. I stället lyfta lön och delta i stimulerande gratiskurser och -resor, arbeta i sina privata konsultbyråer och vid behov vara långtidssjukskrivna p g a utmattningssyndrom. Nog är det utmattande att veta att Sandahl med bockfoten talar om Jesus för fulla hus, när få eller ingen vill diskutera gender hos prästinnorna?

    Per S

    SvaraRadera
  3. "Jag tycker det är skrämmande och jag känner mig inte hemma i min egen församling."

    Jag får instämma med Maria Svensson. I min församling finns bara kvinnliga präster. Jag är alltså icke önskvärd i min egen församling eftersom jag har uppfattningen att en präst ska förvalta sakramenten. Men mina pengar tar man gärna emot...

    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har i många år varit ett väldigt jollrande och gosande med de kvinnliga prästerna, så det är inte konstigt att de tar sig ton, höjer röstläget och inte behöver riskera något med att stå med sitt namn i pressen.
      Vad var det biskopen sa: "En sådan skiva till och jag får byta stift". Nu suckar väl den kvinnliga prästen: "Ett sådant föredrag till och jag får byta församling". Hon borde kanske byta från kyrka till sekt, för något tal om Jesus vill hon tydligen inte höra. Men förhoppningsvis går hon väl snart i väggen. Då slipper hon utsättas för obekväma föredragshållare.

      "Präst på åskådarplats"

      Radera
  4. Stackars Maria Svensson! Hon måtte ha glidit bekvämt på den berömda räkmackan bra länge om detta är ett problem stort nog att springa till tidningen med.
    Det kan inte vara lätt att åtta år efter sin prästvigning råka ut för denna hemska olycka - att en som inte delar hennes uppfattning i ämbetssynen trots detta otäcka brott är inbjuden att tala om Jesus och sin bok om honom till den församling inom vilken hon bor. Så gott för henne att Helsingborgs Dagblad har sänkt ribban så pass att hon där fått gnälla av sig.

    Ja, nog ser man hur "tänket" från Gotland ynglar av sig!
    Förresten, varför skulle Maria Svensson ha större rätt än vi andra att få känna sig hemma i sin församling?

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  5. Helsingborgs Dagblad och Maria Svensson verkar hittills inte ha lyckats få mycket sympatier bland dem kommenterat dagens artikel!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  6. Populärkulturen ger bra indikationer på hur prästen uppfattas i samhället. Länge var det Ingmar Bergmans auktoritäre biskop i Fanny och Alexander som var mallen.

    Nu har något hänt. Titta på SVT:s prästporträtt i serien Äkta människor (del 3, 48:31 min in, SVT Play). Säga vad man vill om biskop Wergérus men den här nya typen - blödig, lesbisk - inger inte mer respekt. Tyvärr (och HD bär syn för sägen) är de nya filmmakarna inte helt fel ute.

    SvaraRadera
  7. Fem dårarar som kastar skit på MS och en skalle Per som uttalar sig om något han inte vet bakgrunden till ja säger bara skäms på er.

    Ge mig sinnesro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåarar. vad är det? MS är väl en sjukdom. Är du inte frisk? I så fall unnar jag dej verkligen sinnesro.

      En som har det.

      Radera
    2. Fem? Hur har vi det med räknekonsten?

      Och vad då kastar skit? Skiten har träffat fläkten men det är allt MS som kastat den. Märkligt ändå att kvinnliga prästers kallelse är så svag att de känner sig ifrågasatta av både ditten och datten. Ett annat "jobb" vore kanske att föredra?

      Elisabeth
      - fylld av sinnesro

      Radera
    3. Rrraoo! Uufff...

      Radera
  8. Jaså humanisterna skakar på huvudena, när de ser att Svenska kyrkan krackelerar inifrån.
    "Intressant", sa Bill.
    "Intressant var ordet", sa Bull.

    LG

    SvaraRadera