lördag 24 december 2011

God Jul med barntillåtet fast olämpigt julspel

Veckan som gick var alls inte glädjelös. Jag har inte redovisat "präst40"-festen - men den var storslagen. En god kristen församling är en festförsamling. Mässa och så liten föreläsning om prästämbetet samt ostbiff med varm potatissallad och goda alhoholfria drycker samt alternativ till dessa. Två präster kunde inte komma hem utan nödgades övernatta i prästgården. Öland är långt.
Skolans julavslutning var traditionsenlig med fromma och ofromma sånger samt elever som läste julevangeliet. Det kyrkliga arbetslaget hade som vanligt ett julspel för eleverna.Gunilla Sundström, diakonen, gestaltade en sannskyldig skolbyråkrat, kappa, paraply, hatt, handväska och 60-talsmodell på glasögon - eller var det 80-tal? Julspektaklet kan återges här. Det var barntillåtet men självfallet helt olämpligt.

Julspektakel 2011
Skolbyråkraten:
- Jag är från Skolverket och ska se till att barn och ungdomar inte utsätts för något olämpligt som religion till exempel.
Prästen:

Det är på tiden att du börjar fatta något. Jag tar min trollerikappa, trollkarlshatten och mitt trollspö och flyttar dig 2000 år till ett annat land. (med svart hatt, doktorsbiretta och tomtebloss kan man åstadkomma förunderliga ting, DS)
 herdarnas äng möter skolbyråkraten herdarna

-Vad är detta? Vilka är ni?

- Vi är herdar och vaktar får.

- Men ni ska vara i skolan!

Den minste herden:
- Hon verkar farlig

En herde: - Reta henne inte, för Guds skull!

Skolbyråkraten: - Sa du Gud? Det får du inte säga!

En annan herde:- Vi måste sköta jobbet

- Men, men – kan ni läsa?

- Vi kan läsa hebreiska och tala arameiska. Vi kan tala lite grekiska också. Och vi förstår det viktigaste på latin, som när soldaterna skriker. Kan du?

- Det hör inte hit. Ni vet till exempel inte vilka Ölands kommuner eller Hallands floder är!
Men vad händer nu?

Ängeln (i predikstolen med vingar och allt): - Nu ska jag berätta något riktigt roligt för er. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad och han är Messias.
Skolbyråkraten: - Hallå, detta är religiöst. Det ska unga inte utsättas för.

Ängeln: - Nu kan du vara tyst. Jag säger som det verkligen är. Och jag är lite trött

på dom som tror att deras lilla verklighet skulle vara Verkligheten själv, måste jag säga.

- På Skolverket har vi våra lagar och bestämmelser

- Och vet du, det skiter vi änglar i.

Lille herden har fattat mod och ropar:
- Där hör du, käringskraduska.

En herde: Reta henne inte, för Guds skull!

- Sa någon Gud? Det är förbjudet!

En annan herde: - Lås in fåren. Vi måste gå och se vad som hänt.

- Jag måste inspektera jag också och se vad de små herdarna nu utsätts för. Skolverket sviker inte!

Stallet
Maria, Josef och barnet i stallet.

Herde: Det kom en ängel och sa att vi skulle hitta ett nyfött barn – och här är det ju. Han är Messias, den befriare som profeterna lovade oss.
Maria: -Det sa ängeln till mig också, när jag fick veta att Messias skulle födas.
Herde: Nu har vi sett att det verkligen är som man sa.
Sång: Ding-dong lovad vare Gud av en elevänglakör.
Herdarna på knä vid stalletr - liksom skolbyråkraten


Skolbyråkraten: Det är sant, det är verkligt. Men detta borde alla få veta. För nu har ju något alldeles nytt hänt. Vi har verkligen fått en befriare – men jag kommer inte härifrån. Hur ska jag då kunna berätta?
Prästen med sin utstyrsel: - Jag ska hjälpa skolbyråkraten tillbaka. Fram med trollspöet!
Skolbyråkraten: -Jag har sett. Det här borde någon skriva ner. Och vi skulle kunna räkna åren efter Jesu födelse och ge eleverna ledigt tre veckor kring jul så att de hinner fira och kanske ordna lite presenter för att muntra upp oss och fira allihop.

Prästen: Bra idé. Men om du tänker efter så räknar vi åren efter Jesu födelse. Lukas
kom och intervjuade dom som varit med. Han är en av antikens pålitligaste historieskrivare. Och jullov ska eleverna ha. Julklappar ordnar vi. Firar gör vi. I kyrkan och hemma.
Det gör vi därför att något verkligen hände som förändrade allt.
Det är kanske du som ska hem till Skolverket och skriva nya regler? Vi firar inte ett påhitt. Vi firar något som är verkligt.

Prästen till alla:
Och nu vet ni att jag brukar välsigna folket. Det får jag inte för Skolverket (viftar med tummen åt skolbyråkraten). Det kanske är bra. Alla kan fatta att välsignelse är det något med för den gör något med oss som Skolverket inte vill att ni ska få.
Kom tillbaka till någon av julens gudstjänster så ska ni få det då. Guds välsignelse. För den vill ju jag att ni ska få.
Kanske kan man få säga god jul i alla fall?
Alla i ensemblen: GOD JUL!

På väg ut fick barnen som vanligt ett pepparkakshjärta med sitt namn i kristyr. My och Bo är älskade namn, Olle går an. Försök få in Christoffer .... Men det kyrkliga arbetslaget spritsade stoiskt.














































7 kommentarer:

  1. Christ-offer kan väl förkortas x-mas i sann anglokatolsk form :-)

    SvaraRadera
  2. God jul åt alla!

    LG

    SvaraRadera
  3. Fullständigt lysande - jag skrattar så jag gråter!
    Arne Johansson

    SvaraRadera
  4. Alldeles fantastiskt roligt! En idé värd att stjäla (som så många av dina idéer Dag). God jul!

    SvaraRadera
  5. Dag, jag önskar dig en god och välsignad Jul !

    SvaraRadera
  6. Dag jag önskar dig en god och välsignad jul

    SvaraRadera
  7. Applåder! Julspelet framfördes under härvarande julmiddag under stort jubel. Låt oss få mera spel med aktuell udd och bestående humor! Humor är ett vasst vapen: när alla skrattar åt vanstyret faller det. fm

    SvaraRadera